Uit elkaar - gevolgen bankspaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Daan_G
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 01 jun, 2015 6:51 pm

Uit elkaar - gevolgen bankspaarhypotheek

Bericht door Daan_G »

Situatie:

Mijn vriendin en ik gaan uit elkaar. Wij hebben 5 jaar samengewoond (incl. samenlevingsovereenkomst) en zijn beide eigenaar van het huis. De verwachting is dat ik in de huidige woning blijf wonen en dus de volledige hypotheek op mijn naam zal zetten door mijn ex-partner te ontslaan uit haar hoofdelijke aansprakelijkheid. Afspraken over eventuele uitkoop (onderwaarde van het huis) zullen in goed overleg worden gemaakt.

Ik heb begrepen dat het mogelijk is om dit onderhands te regelen met de bank (dus zonder tussenkomst van de notaris?). E.e.a. dient uiteraard nog wel te worden beoordeeld en goedgekeurd te worden door de bank.

Onze hypotheek betreft een bankspaarhypotheek van 2 gelijke delen waaraan elk een spaarrekening is gekoppeld. De hypotheek loopt ca. 5 jaar, waarbij we onlangs de rentevaste periode hebben verlengd voor 10 jaar. In de afgelopen 5 jaren hebben we een redelijk bedrag opgebouwd in het spaardeel doordat we extra stortingen (binnen de bandbreedte) hebben gedaan.

Zoals genoemd is sprake van een onderwaarde van het huis, waarbij hoogstwaarschijnlijk haar deel van het opgebouwde spaardeel niet voldoende zal zijn om het verschil tussen waarde en de huidige hypotheek te dekken. Het opgebouwde spaardeel zal dus in ieder geval niet worden uitgekeerd aan mijn ex-partner.

Als ik het goed heb begrepen zal ik haar deel van de hypotheek moeten overnemen en deze kan volgens de nieuwe regels geen bankspaarhypotheek meer zijn. Deze dient annuïtair/lineair te zijn. Hierdoor zal ik vermoedelijk dus een bankspaarproduct overhouden voor 50% van hypotheekschuld en een annuïtaire hypotheek voor de overige 50%.

Ik heb (gelukkig) niet veel ervaring met dit soort situaties, vandaar dat ik een aantal vragen heb over deze situatie:

1) Dient door de bank de gehele hypotheek (dus volledige bedrag) opnieuw getoetst te worden voor mijn individuele situatie of wordt enkel het om te zetten deel (50%) getoetst?
2) Wat gebeurt er met het opgebouwde spaargeld welke is gekoppeld aan het leningdeel wat ik zal moeten overnemen?
3) Krijg ik als gevolg van beëindigen van dit deel fiscale problemen, aangezien ik formeel niet heb voldaan aan de voorwaarden zoals geldt bij een spaarhypotheek voor vrijstelling (minimale duur opbouw).
4) Kan ik het vrijgekomen geld gebruiken om de nieuwe annu├»taire lening af te lossen of het te behouden bankspaardeel af te lossen/sparen? En voldoe ik hiermee aan de voorwaarden voor ÔÇÖaflossing eigen woning schuldÔÇÖ)?
5) Zijn er nog zaken waar ik op moet letten in dit kader gelet op de combinatie van twee hypotheekvormen?
6) Uiteraard zal toetsing door de bank en omzetting van hypotheek leiden tot kosten. Ik verwacht dit direct met de bank te kunnen regelen (zonder tussenpersoon). Wat voor kosten kan ik nog meer verwachten?

Alvast bedankt voor jullie reacties / hulp.

Vriendelijke groet