Intentieverklaring, afloop contract voor de overdracht

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

aardbei
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 21 jun, 2015 12:12 am

Intentieverklaring, afloop contract voor de overdracht

Bericht door aardbei »

Hallo,

Onze situatie:
Twee inkomens en voldoende leencapaciteit om een leuk huis te kopen. Dat willen we graag doen en via inschrijving kunnen we deze week proberen een huis te krijgen voor een leuke prijs. Inkomen van mijn man komt uit een vast contract, mijn werk heeft een intentieverklaring getekend.
Nu zijn we ons vandaag ineens bewust geworden van wat risico's en slaat de stress toe.

Mijn contract verloopt 1-11 en moet dan omgezet worden in een vast contract. Voor 1-9 zou ik moet horen of dit ook gaat gebeuren, ik heb geen signalen dat het niet zo is. Om de situatie nog iets ingewikkelder te maken heb ik ook nog serieuze kans om een andere, leukere baan te krijgen waar ik per 1-10 zou kunnen starten. Dit is voor minder uren en minder salaris, te weinig om dit huis mee te kopen. Ik moet dan per 1-9 mijn huidige baan opzeggen.

De problemen die ik zie:
De overdracht van het potentiële huis zou 1-10 of 1-11 kunnen zijn. Daarvoor zou ik theoretisch al kunnen horen dat mijn contract niet verlengd wordt. Of, als ik die andere baan zou nemen, weet mijn werkgever vanaf 1-9 dat ik weg ga.
Kan de bank controle doen en daar achter komen? Klopt het dat zij dan hun offerte alsnog kunnen intrekken?
In het geval dat mijn contract onverwacht niet verlengd wordt, moeten we dan die 10% boete betalen? Hoe kan je dan wel veilig op een intentieverklaring een huis kopen?