Casus: openbreken hypo of niet, aflossen of bijstorten?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

starter123
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 22 mar, 2010 7:40 pm

Casus: openbreken hypo of niet, aflossen of bijstorten?

Bericht door starter123 »

Hoi experts,

Ik heb nu 5 jaar een hypotheek, bestaande uit drie delen (zie onder) en een rentevaste periode van 10 jaar (dus nog 5 te gaan). Mijn uitgangspunt was altijd, ik zie in 2020 wel wat ik doe met verlengen, oversluiten, en ook wat te doen met de starterslening. Maar met de huidige lage rente ├®n tevens hele lage rente op spaargeld doet mij toch twijfelen en brengt mij op de volgende vragen:

1. Als ik mijn spaargeld wil aanwenden, kan ik dat dan het beste doen door:

- bij te storten op de bankspaarrekening
- af te lossen van het aflossingsvrije deel
- af te lossen van de starterslening

2. Kan het interessant zijn in mijn situatie om de boel 'open te breken' (met oog op boetes en lage rente nu)?


3. Kan het interssant zijn een combinatie van open breken + deel aflossen/bijstorten toe te passen?


Mijn gegevens:
Hypotheek 1: Bankspaarhypotheek ING - 125.000 euro - 4,6% rente - looptijd nog 5 jaar (5/2010 t/m 5/2015)
Hypotheek 2: Aflossingsvrij deel ING - 65.000 euro - 4,6% rente - looptijd nog 5 jaar (5/2010 t/m 5/2015)
Hypotheek 3: Starterslening SVN - Aflossingsvrij - 30.000 euro - 4% rente
Beschikbaar spaargeld voor eventuele aflossing/bijstorting: +/- 20.000 euro

Extra informatie:
- Starterslening begon als rente-vrije lening, is inkomensafhankelijk en nu betaal ik 4% rente. Vanaf 2016 zal dit waarschijnlijk naar 5,5 a 6% gaan en op dat niveau blijven. Deze lening kan boetevrij ten alle tijde afgelost worden. Rente is overigens gewoon aftrekbaar.
- Huis is gekocht in 2010 voor 190.000 euro. Voor 10.000 euro aan verspijkerd (o.a. aanbrengen CV installatie). WOZ waarde is 183.000 euro. Wat het huis nu 'op de markt' waard is durf ik niet te zeggen.

Ik hoor graag of iemand interessante inzichten heeft!

Groet,
Victor