Overgangsrecht: Peildatum verdeling huwelijksgemeenschap

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MitchP
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 mei, 2015 10:11 am

Overgangsrecht: Peildatum verdeling huwelijksgemeenschap

Bericht door MitchP »

Hallo,

Mijn vrouw en ik gaan scheiden en zijn onder gemeenschap van goederen getrouwd. We hebben in 2011 een huis gekocht (50% aflossingsvrij en 50% KEW spaarhypotheek). We hebben de convenant en ouderschapsplan al opgesteld en zijn het eens over de verdeling van goederen. Mijn vrouw houd de echtelijke woning en als de scheiding (beschikking) rond is gang wij de woning volledig overdragen aan haar. Zij is nu al voor 50 % eigenaar, na de overdraag wordt zij voor 100% eigenaar en word ik ontslagen uit mijn verplichtingen uit hoofde van de lening waarvoor de hypotheek is gevestigd.

Ik ben van plan om na de scheiding tijdelijk te huren, maar wil daarna weer een woning kopen. Ik las het volgende online:
"Voor de echtgenoot, die de helft van de woning overdraagt, geldt het overgangsrecht. Voor deze helft mag hij of zij conform de oude regelgeving een eigenwoningschuld aangaan. Dit betekent dat voor dit bedrag niet annuïtair behoeft te worden afgelost. Voorwaarde is wel dat de nieuwe woning uiterlijk in het kalenderjaar volgend op de verdeling van de huwelijksgemeenschap moet worden aangekocht. Indien dit niet gebeurt, zal ook voor deze echtgenoot de nieuwe eigen woningregeling toepassing vinden: in 360 maanden annuïtair aflossen.".
De huwelijkswoning kan ik pas na de scheiding overdragen aan mijn (ex)vrouw en pas als ik ontslagen word van de hypotheekschuld kan ik een nieuwe hypotheek aangaan. Op basis van bovenstaande citaat vraag ik mij dus af welke datum aangemerkt word als peildatum voor "de verdeling van de huwelijksgemeenschap"?

Stel wij dienen de echtscheiding verzoek op 13 mei 2015 in bij de advocaat en hij dient de scheiding verzoek op 20 mei bij de rechter en het duurt +/- 6 weken voordat de scheiding rond is (zeg 15 juli 2015). Als wij vervolgens de woning pas op 4 januari 2016 daadwerkelijk volledig notarieel overdragen naar mijn ex-vrouw, tot wanneer loopt dan mijn overgangsrecht? Tot eind 2016 (op basis van echtscheidingsdatum en vaststelling van de samenstelling en waardering woning in 2015) of tot eind 2017 op basis dan de daadwerkelijk verdeling van alle goederen (woning is dan het laatste wat verdeeld word).

Wat zijn mijn opties indien ik de overgangsrecht tot eind 2017 wil laten lopen, maar de echtscheiding alsnog dit jaar indienen bij de rechter?

zie ook:
http://www.carent.nl/overgangsregeling- ... scheiding/
http://cassatieblog.nl/huwelijksvermoge ... #more-9275

Bij voorbaat dank voor jullie advies.

Met vriendelijke groet,

Michiel P.