Mogelijkheden verhuizen met restschuld bankspaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

TweakersOnly
Berichten: 23
Lid geworden op: do 16 sep, 2010 5:01 pm

Mogelijkheden verhuizen met restschuld bankspaarhypotheek

Bericht door TweakersOnly »

Ik heb op dit moment een bankspaarhypotheek voor een appartement dat flink onder water staan.

Allereerst wat cijfertjes:
Jaarinkomen: 65.000,00 vast in loondienst
Hypotheekbedrag: 178.750,00
Hypotheektype: 100% bankspaarhypotheek
Start hypotheek: 01-01-2011
Looptijd: 20 jaren, einddatum 01-01-2031
Saldo bankspaarrekening: 33.350,00 (mede bereikt door extra stortingen)
Rentepercentage: 5,25% vast tot einde looptijd
Maandelijkse brutorente: 782,00
Maandelijkse aflossing: 351,00

Bij verkoop van mijn appartement heb ik na aftrek van verkoopprijs en kosten een verwachte restschuld van ongeveer 40.000 euro. Zelf heb ik 15.000 euro spaargeld dat ik kan inzetten voor vermindering restschuld.

Ik wil een nieuwe woning kopen van ongeveer 220.000 tot 240.000 euro. Voor het gemak stel ik hierbij dat ik hiervoor een nieuwe hypotheek van 250.000 euro nodig heb,

Volgens mij heb ik twee mogelijkheden op de restschuld op te vangen:
A. Bankspaarhypotheek meenemen naar nieuwe hypotheek, nieuwe annuïteitenhypotheek voor het resterende deel en aanvullend 25.000 lineaire hypotheek voor restschuldfinanciering.
B. Saldo op bankspaarrekening gebruiken voor aflossing restschuld, compleet nieuwe annuïteitenhypotheek voor complete bedrag van 250.000 euro.

Omdat ik al twaalf jaar renteaftrek heb gehad, wil ik bij optie B de hypotheek splitsen in twee leningdelen. Een leningdeel met hoogte 180.000 euro en aflossing in 18 jaar, het restant wordt in 30 jaar afgelost.

Per saldo lijkt na doorrekenen dat optie A voor mij enkele tientjes per maand goedkoper is, ondanks dat ik een extra lening voor de restschuldfinanciering hierbij moet afsluiten. Bij optie B heb ik daarbij meegenomen dat 35000 niet aftrekbaar is vanwege imputatieregeling.

Een adviseur van de Rabobank geeft in een persoonlijk adviesgesprek ook nog optie C aan:
C. Saldo op bankspaarrekening gebruiken voor aflossing restschuld, 50% (= 125.000,00) van de nieuwe hypotheek aflossingsvrij en de overige 50% annuïteitenhypotheek.

Klopt het dat ik na afkoop van bestaande bankspaarhyppotheek belastingtechnisch nog steeds recht heb op een aflossingsvrije hypotheek inclusief renteaftrek?

In hoeverre zijn banken tegenwoordig bereid om de restschuld mee te financieren en zou optie A voor mij concreet haalbaar zijn? De Rabobank geeft aan dat primair wordt geopteerd voor gebruiken van het bankspaartegoed, tenzij het inkomen hoog genoeg is. Volgens mij is dat in deze situatie niet zo het probleem.