Nieuwe hypotheek + restschuld

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tyler

Nieuwe hypotheek + restschuld

Bericht door Tyler »

Vraagje:

Ik wil gaan verhuizen, en moet mijn appartement verkopen.

De hypotheek is 104.000 euro, waarvan ik bijna 6000 euro heb gespaard via de spaarhypotheek. Dan blijf 98.000 euro staan.
Volgens de makelaar moet ik denken aan een verkoopprijs tussen de 85.000 en 90.000, dus blijft ongeveer 10.000 restschuld staan. Op mijn huidige hypotheek heb ik geen NHG.

Met mijn huidige salaris mag ik van de bank 190.000 lenen met NHG, en 180.000 zonder NHG. Zelf wil ik niet hoger gaan dan 170.000, dat is echt mijn max.

Nou is mijn vraag wat te doen met de restschuld? Zal ik nog een jaar wachten? Dan heb ik 6000 euro erbij gespaard. Nadeel is wel dat over een jaar nog maar 102% mag lenen ipv 103%. Met andere woorden, die 1% verschil is ook weer extra geld dat je zelf moet meebrengen. En ik begrijpt dat je bij restschuld over 15 jaar de rente en financieringskosten mag aftrekken. Is het een optie om die restschuld mee te nemen naar een nieuwe hypotheek (ik blijf bij dezelfde bank), of zal ik hier een aparte lening voor afsluiten?

Ik ben van mening dat ik beter nu mijn verlies/schuld pak tegen een lage rente, en dan in een huis met tuin woon, dan dat ik nog 3 jaar moet wachten/sparen, met kans dat de rente is gestegen en ik te weinig geld kan meenemen naar een nieuwe hypotheek.

Wat is in deze wijsheid?