Hybride Hypotheek niet dekkend

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Oosterling41
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 nov, 2014 5:07 pm

Hybride Hypotheek niet dekkend

Bericht door Oosterling41 »

Goedendag allen,

Graag wil ik jullie mijn situatie hier voorleggen.

In 2015 heb ik het voornemen om mijn appartement te gaan opknappen (keuken en badkamer). Hierdoor mijn eigen polis eens onder de loep genomen en alles op een rij gezet.

Hybride hypotheek, rente en premie

Hypotheek: 83950,-
Premie: 84,74
Rente variabel: 3,6%
Waarde polis (per 30-6-2014) 16.038,99. Beleggingen 6438,91 en Sparen 9600,08.
Premie wordt voor 2/3 gespaard en 1/3 belegd.
Ingangsdatum: 1-10-2000
Einddatum: 1-10-2030
Geen NHG en ORV voor het gehele hypotheekbedrag (dit is onzin, ben alleenstaand)

Woningverbetering:

Budget 15.000,-
WOZ waarde 87.000,-
(Geschatte)Woningwaarde na verbouwing 105.000,-

Inmiddels contact gehad met de bank, aangezien het beleggingsdeel niet voldoende rendeert en de hypotheekschuld niet (mede)dekt aan het einde van de looptijd.

Omzetten naar 100% spaar en de ORV apart af te sluiten, levert 52.000,- op. Dit viel me enigszins tegen, dus ik wil die 30.000,- op de 1 of andere manier compenseren. Meer premie betalen (125,-) levert 63.000,- op, alleen is deze extra premie niet rente aftrekbaar. Als de rente in de toekomst gaat stijgen, gaat het spaardeel meer renderen. Dat zal ook niet voldoende zijn verwacht ik.

Op mijn opmerking over de ORV als alleenstaande, werd ontwijkend gereageerd (erg jammer). Ik heb geen volledige ORV nodig.

Mijn vragen:

Wat raden jullie om te doen? Zelf een paar situaties bedacht:

1. Situatie naar 100% spaar, ORV (minimaal bedrag indien verplicht) apart sluiten en premie omhoog (geen HRA) en rente variabel laten. Voor het verbouwingsbedrag een nieuwe hypotheek (annuïteit of lineair) of zelf bekostigen.
2. Oversluiten naar aflossingsvrij met mogelijkheid om extra af te lossen en nieuwe polis voor verbouwing of zelf bekostigen.
3. Oversluiten naar aflossingsvrij en verbouwing zelf bekostigen.


Alvast bedankt voor jullie input.