Starten op de woningmarkt.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Corsarob
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 okt, 2014 8:03 pm

Starten op de woningmarkt.

Bericht door Corsarob »

Goedenavond allemaal!

Fijn om van dit forum gebruik te mogen maken, en op deze manier wat vragen te stellen in de hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen. Mijn naam is Robbert, 25 jaar oud en inmiddels al 7 jaar bij mijn huidige werkgever. Momenteel zijn mijn vriendin en ik voornemens een huis te gaan kopen, en daarom ben ik gestart met het oriënteren c.q. onderzoeken wat de hypotheekmarkt zoal te bieden heeft. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met de volgende vragen:

1. Bij mijn werkgever werk ik op provisiebasis, weliswaar met een vast basissalaris van Ôé¼2.100,- per maand en een vakantietoeslag van 8%. Mijn provisie bedraagt jaarlijks minstens Ôé¼10.000,- bruto en loopt op bij het halen van de doelstelling (prognose dit jaar: Ôé¼14.850,- + Ôé¼5.000,- groepsbonus). Tevens heb ik vanaf 1 januari omstreeks Ôé¼30.000,- spaargeld. Wat kan ik hier zoal mee ophalen voor een hypotheek en welke hypotheek past het beste bij mij?

2. Mijn vriendin is momenteel in het laatste jaar van haar opleiding Verzorgende IG, waarbij haar 'leercontract' dit schooljaar afloopt en ze dus dient te gaan solliciteren. Kan zij ook meetellen bij de aanvraag voor de hypotheek, of is haar spaargeld hierin alleen bepalend? Haar toekomstige onregelmatigheidstoeslag doet, bovenop haar salaris, in de toekomst een aardige duit in het zakje. Mocht haar salaris niet meetellen, heb ik dan kans op een starterslening?

3. Ik rij op dit moment een auto van de zaak met een netto bijtelling van Ôé¼160,-. Telt dit ook mee voor de aanvraag van een hypotheek?

4. Onze interesse is gevallen op een nieuwbouwwoning in Zuid-Holland. De vanafprijs van deze woning is Ôé¼165.000,- en is uit te breiden met diverse opties. Meerwerkkosten en inrichting kunnen middels spaargeld van mij en mijn vriendin worden betaald. Is het verstandig om voor de goedkoopste optie te gaan, of loont het om nu meer luxe te verkiezen in de hoop dat de overwaarde hierdoor uiteindelijk hoger uit zal vallen?

Al met al een hoop beginnersvragen, maar ik ben jullie alvast zeer erkentelijk voor de mogelijke antwoorden!

Met vriendelijke groet,

Robbert