Garantstelling ouders

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gast

Garantstelling ouders

Bericht door Gast »

Hallo,

M'n vriendin en ik zijn van plan een huis te kopen.
We hebben nu 1e optie en zouden kunnen gaan onderhandelen.
Ik heb al jaren vast werk en redelijk inkomen. M'n vriendin is net afgestudeerd en heeft een tijdelijk contract.
We zijn al bij een hypotheek-verstrekker geweest kijken wat onze mogelijkheden zijn. Maar dat was voordat ze werk had.

Met haar inkomen kunnen we genoeg hypotheek opnemen. Echter haar baan begint pas September.
Ik heb de optie 'garantstelling van mijn ouders' ook open. Mijn ouders willen dus garant staan omdat de werksituatie van mijn vriendin gewoon nog onzeker is.

Nu weet ik dat je d.m.v. een intentieverklaring van de werkgever van mijn vriendin een hoop kan bereiken. Maar daar hebben we nu nog niets aan. En we hebben een week om te beslissen of we hiermee door willen.

Is het raadzaam om dus in ieder geval te gaan checken of we met garantstelling van m'n ouders genoeg hypotheek kunnen opnemen wat later omgezet kan worden zodra m'n vriendin vast-inkomen heeft?

Ik weet dat er geen NHG zit op hypotheken met garantstelling.
En waar gaan ze dan vanuit, van welk bedrag moeten je ouders vrij hebben om mee te kunnen dragen (loon-vaste lasten enz.?)

Wij zijn toch niet de 1e die in zo'n situatie zitten?

Alvast bedankt.
Boogie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 12:23 pm

Bericht door Boogie »

overigens deze Gast ben ik.......
Ik was schijnbaar nog niet ingelogd toen ik dit bericht postte.
Jari

Bericht door Jari »

Je zegt dat je vriendin is afgestudeerd, dus ik neem aan een hbo/wo opleiding? Start in september hoeft m.i. geen probleem te zijn (is al over 3 weken), laat het je adviseur voorleggen bij de betreffende geldverstrekkers. Zorg bij het koopcontract voor de ontbindende voorwaarden (van financiering).

Garantiestelling is een hoop gedoe, ik vraag me af of geldverstrekkers dit nog wel vaak doen ook (ivm juridische aspecten/nadelen). Maar nogmaals, m.i. is het niet nodig en zal een geldverstrekker wel meegaan met het feit dat je vriendin over 3 weken al begint. Wellicht dat ze eisen dat ze de proeftijd moet doorkomen, dus dat je dan niet eerder het huis kunt kopen/passeren voor 1 november ofzo, maar dat kun je dan wel weer regelen met de aanvaardingstermijn van de woning die jullie gaan kopen.

Dus laat je adviseur het voor jullie uitzoeken waar het wel kan en onder welke voorwaarden.
Boogie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 12:23 pm

Bericht door Boogie »

Ja ze is klaar met HBO. We willen sowieso pas volgend jaar het huis betrekken. (April ofzo)
En dat is bij dit huidige huis ook het geval (verkopers willen april 2007 pas eruit) dus dat kan op zich mooi.
Maar stel dat mijn vriendin dan geen werk meer heeft (vanwege tijdelijk contract)?

Is het ook zo dat stel dat we nu een huis kopen en pas in April volgend jaar de overdracht is, moeten we dan nu de hypotheek al rond hebben?
Gast

Bericht door Gast »

Als je eigenaar van het huis bent geworden, de hypotheek 'loopt' en je vriendin raakt vervolgens haar baan kwijt, dan heeft dit t.o.v. de bank verder geen consequenties. Je kunt wellicht zelf in de problemen komen als je een inkomen kwijt raakt, maar je moet je ook afvragen of je bij je eerste (gezamenlijke) woning gelijk twee volle inkomens moet meenemen. Maar dat is je eigen beslissing.

Op zich hoef je nu nog niet direct je hypotheek in kannen en kruiken te hebben, maar je zult waarschijnlijk voor de verkopend partij al wel een bankgarantie gesteld moeten hebben. De meeste banken doen dat (volgens mij) niet zonder een getekende hypotheekofferte, dus in dat geval moet je het nu wel direct gaan regelen. Houd er rekening mee dat tussen nu en 1 april as zo'n 7 maanden zitten. Let dus goed op de voorwaarden van de bankgarantie en hypotheekofferte, want niet alle verstrekkers hanteren dezelfde voorwaarden vwb geldigheid van de offerte, bereidstellingsprovisie etc.
Gast

Bericht door Gast »

Yep klopt, je moet er rekening mee houden dat een offerte meestal 3 maanden geldig is na ondertekening en vaak nog met 3 maanden verlengd wordt. Je kan het beste met een tussenpersoon contact opnemen zodat deze je alles kan uitleggen. Vaak zitten er enkele weken tussen het tekenen van het voorlopig koopcontract en het zorgen voor een waarborg bij de notaris en deze wordt pas afgegeven door bank zodra de hypotheek offerte rond is. Dus als je wilt kopen, ga dan zsm langs bij de adviseur voor meer info.
Boogie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 12:23 pm

Bericht door Boogie »

Dat is ook wel het handigst om even bij een hypotheek verstrekker langs te gaan.
We gaan deze week nog een ander huis bekijken. Misschien veranderd dat onze mening.

Enige wat lastig is is dat m'n vriendin dus pas over 2 weken begint en pas eind van September haar 1e loonstrookje zal krijgen.
Ik neem niet aan dat een hypotheekverstrekker daarop zal anticiperen?
Ze moeten toch iets concreets hebben neem ik aan.
Jari

Bericht door Jari »

Boogie,

neem een kopie van haar (door beide partijen getekende) arbeidsovereenkomst mee, daar kan iedere tp/bank mee overweg.

ps, de bijdrage op ma 14/8 van 'gast', dat was Jari :) .
Boogie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 12:23 pm

Bericht door Boogie »

Ben ik weer.... iets verder stadium....

We hebben een huis op het oog en willen misschien een bod uitbrengen.
M'n vriendin is al een paar weken aan't werk (redelijk goed inkomen).
Echter over een +/- 3 weken hoort ze of ze een jaar contract krijgt.
En we moeten binnen een week actie ondernemen met bieden enz. anders zijn we geheid te laat bij dit huis.

Ik bel morgen sowieso de hypotheekadviseur.

Ik neem aan dat ze niet eerder een intentieverklaring krijgt nadat ze een jaar contract heeft. Of zal de verstrekker wel genoegen nemen met haar huidige loon + intentieverklaring? Ze hebben nl. al wel aangegeven dat ze haar willen gaan aannemen.

Mocht ze hier blijven werken dat kunnen we dit huis gemakkelijk betalen. Alleen op mijn loon kan ik 62% financieren.

Help... :lol:
Jari

Bericht door Jari »

Boogie,

Je partner moet gewoon naar personeelszaken gaan en vragen om die intentieverklaring. Ze heeft nu een contract en ze zijn voornemens om haar 'vast' aan te nemen, dus genoeg redenen om 'm te krijgen, toch?
Boogie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 12:23 pm

Bericht door Boogie »

Thanks, dat zij de hypotheekverstrekker ook gisteren nadat ik hem effe gebeld had.

We gaan dus serieus verder.
Plaats reactie