Sticky? Bij al aanwezig bankspaarsaldo saldeert NN !

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sjoerd1
Berichten: 52
Lid geworden op: do 17 okt, 2013 12:09 pm

Sticky? Bij al aanwezig bankspaarsaldo saldeert NN !

Bericht door Sjoerd1 »

Bij een al opgebouwde waarde op een bankspaar-rekening wil ik aantal mensen attent maken op het volgende.
Dit werd op dit forum door Webka vermeld. Mijn eigen adviseur (grotere vestiging) wist dit niet. Supertip was het wel !
Ik moest wel zelf aandringen dat hij dit na ging bellen bij NN en zijn eigen aanbevolen aanbieders .. .. en totnutoe lijkt erop dat het alleen bij NN zo is.

Ook bij niet de meest scherpe rentetarieven kan NN voor een bankspaarhypotheek daardoor toch erg gunstig uitkomen.

Twee voordelen banksparen bij NN.

1)Als enige (voor zover mij bekend) saldeert Nationale Nederlanden op dit moment fictef een al aanwezig bankspaarsaldo ten opzichte van de hypotheekschuld.
Daardoor komt je veel eerder in een lager risico tarief!


Voorbeeld :
Marktwaarde huis 225.000
Hypotheek 220.000 (> 90% van de marktwaarde dus risico opslag)
bankspaarsaldo 21.000

NN gaat dan uit van een risicoprofiel waarbij "totale hypoptheekbedrag minus bankspaardeel" / "marktwaarde" word bepaald.
In dit geval dus onder de 90% tov marktwaarde daardoor.

En daardoor 0.4% lagere risicopslag ... waardoor NN hiermee meteen een erg scherpe aanbieder werd bij 10 jarige rentes tov alle andere aanbieders die het saldo niet meerekenen.

In het voorbeeld : 220.000 minus 21.000 -> 199.000 en daarna dus 199.000 / 225.000 = 88.4% en dus scherpere rentes


2) wanneer je bij hun 10 respectievelijk 15 jaar je bankspaarsaldo hebt geven zij een extra bonus (extra inleg in de bankspaarsaldo)
U kunt de bonus verdienen in 4 termijnen, zolang de BankSpaar Plus Hypotheek en bijbehorende spaarrekening worden voortgezet. De termijnen zijn:
2,5% na 11 jaar
2,5% na 16 jaar
2,5% na 21 jaar
2,5% na 30 jaar
Waardoor je inleg over de gehele looptijd lager is (en dus goedkoper)


Dit wilde ik graag met dit forum delen omdat ik er (dank aan oa Webka en Simplemind) zonder dit forum minder gunstig was uitgekomen.