Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid spaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MtB
Berichten: 1
Lid geworden op: do 10 jul, 2014 1:53 pm

Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid spaarhypotheek

Bericht door MtB »

Ik heb een aantal vragen over de gevolgen van het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid bij een spaarhypotheek. In verband met een scheiding, wil ik mij ex uitkopen en zelf in de woning blijven wonen. Voor de uitkoop sluit ik een nieuwe annuïteiten hypotheek af, conform de huidige regels en belastingwetgeving om gebruik te kunnen maken van de hypotheekrente aftrek.

Mijn vraag gaat over de huidige spaarhypotheek.
De is afgesloten in 1991, het opgebouwde spaardeel hiervan wordt in box 3 opgenomen bij de belasting aangifte. Het spaardeel is nu ruim de helft van het geleende bedrag, tegen een rente percentage van 6,8%. Afgesproken bij de verdeling is dat het spaardeel aan mij toekomt, vastgelegd in de akte van verdeling.
Volgens mijn tussenpersoon kan deze spaarhypotheek niet gehandhaafd blijven omdat belastingtechnisch ik dan geen recht meer heb op hypotheekrente aftrek. Klopt dit?

Zijn advies is, deze spaarhypotheek geheel om te zetten naar een aflossingsvrije hypotheek, waarbij het spaardeel in mindering wordt gebracht op de hoofdsom. Hierdoor blijf ik recht houden op de hypotheekrente aftrek voor de resterende looptijd. Mag dit belastingtechnisch wel?

Mijn voorkeur gaat uit om deze spaarhypotheek voor de helft (mijn deel) door te laten lopen voor de resterende 7 jaren. Het voordeel hiervan is dat ik op de einddatum een bedrag gespaard heb om de hypotheek mee af te lossen. Mag dit en heb ik dan voor dat gedeelte nog wel recht op hypotheekrente aftrek? Het overige gedeelte zou dan aflossingsvrij kunnen worden.

Is de hypotheek rente nog belastingtechnisch aftrekbaar als voor het aflossen van een aflossingsvrije hypotheek een nieuwe hypotheek afgesloten wordt (met de wetgeving van nu)?

Mark