Vraag over herleven KEW

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

maarten10
Berichten: 1
Lid geworden op: do 03 jul, 2014 10:15 pm

Vraag over herleven KEW

Bericht door maarten10 »

Ik heb de volgende vraag.

Vorig jaar heb ik mijn huis verkocht en heb een KEW in box 3 lopen. Volgens de financieel adviseur moet er dit jaar weer een hypotheek ingeschreven worden om van het overgangsrecht gebruik te kunnen maken.

In de wet IB lees ik betreffende het overgangsrecht echter :

artikel 10bis2, lid 3
3. Indien een kapitaalverzekering eigen woning als bedoeld in het eerste lid geacht wordt tot uitkering te zijn gekomen en diezelfde kapitaalverzekering uiterlijk het daaropvolgende kalenderjaar weer voldoet aan de voorwaarden voor een kapitaalverzekering eigen woning, wordt de laatstgenoemde verzekering geacht een kapitaalverzekering eigen woning te zijn.

Hier wordt helemaal niet gesproken over een eigenwoningschuld maar dat er aan de voorwaarden van een KEW voldaan moet zijn. In die voorwaarden wordt
niet gesproken over dat er een eigenwoningschuld moet zijn, wel dat de kew uiteindelijk aangewend wordt om de eigenwoningschuld af te lossen :

Van een kapitaalverzekering eigen woning is sprake zolang de verzekeringnemer of zijn partner een eigen woning heeft en:

a. in de overeenkomst is bepaald dat de begunstigde de uitkering zal aanwenden ter aflossing van de eigenwoningschuld;
b. in de overeenkomst is bepaald dat ten minste 15 jaar, of tot het overlijden van de verzekerde, jaarlijks premies ter zake van de verzekering worden voldaan waarbij de hoogste premie niet meer bedraagt dan het tienvoud van de laagste premie;
c. de verzekering recht geeft op een eenmalige kapitaalsuitkering bij leven of overlijden;
d. de premies voor de verzekering verschuldigd zijn aan een levensverzekeraar als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht
.

Mijn vraag is : Aangezien wij de koop-/aanneemovereenkomst getekend hebben zou gezien het voorgaande het niet zo zijn dat de KEW daardoor weer aan de voorwaarden voldoet en daardoor weer in box 1 valt zonder dat er een eigenwoningschuld is?