Nationale Nederlanden

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

kelvinve
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 sep, 2013 10:45 am

Nationale Nederlanden

Bericht door kelvinve »

Beste Mensen ,

Ik had graag jullie ervaring geweten over de werkwijze van nationale Nederlanden. Ik krijg het gevoel dat ze ons aan het lijntje aan het houden zijn en dit frustreert mij enorm.
In November vragen wij via onze adviseur een offerte aan Nationale Nederlanden voor een hypotheek voor een nieuwbouw woning. Er was duidelijk gevraagd om een offerte te maken rekening houdend met een lopende autolening die we hebben. Eerst kwamen ze met de eis dat die lening moest worden afgelost. Onze adviseur heeft hen er toen netjes op gewezen dat dit niet de bedoeling was , maar dat het de bedoeling was om de maximumlening te krijgen zonder dat de autolening afgelost moest worden. Uiteindelijk begrepen ze het wel en hebben ze netjes een offerte gemaakt zonder de eis om de lening af te lossen.
Deze offerte hebben wij in november ondertekend.
Na ondertekening van deze offerte zijn ook alle documenten zoals werkgeversverklaringen , loonstroken , etc. verzonden naar NN.
Ondertussen is alles in werking gezet mbt. de bouwvergunning. De bezwaartermijn van deze vergunning loopt volgende week af.

Ongeveer een 2 tal weken geleden krijgen wij een mailtje van onze adviseur dat Nationale Nederlanden besloten heeft om ons 2000 Ôé¼ minder te ontlenen. De reden hiervan is, is dat mijn vrouw een jaarlijkse premie krijgt die eigen is aan de sector waarin zij werkt. Nationale Nederlanden had besloten om deze premie niet mee te nemen in de berekening waardoor we iets minder konden lenen.
Eerst was ik hier niet echt blij mee maar ik dacht bij mezelf , als het dit maar is. Ik kreeg een nieuwe offerte toegestuurd van onze adviseur van NN die we opnieuw moesten ondertekenen. Bij het nakijken van deze offerte valt me op dat de eis om de autolening af te lossen opnieuw vermeld staat in de offerte. Ik meteen mailen naar de adviseur dat dit niet klopt en dat ik dit niet ga ondertekenen. Op dat ogenblik dachten zowel ik als mijn adviseur dat dit gewoon een foutje was van Nationale Nederlanden.
Echter na een paar keer bellen met mijn adviseur om te vragen of alles nu is opgeklaard krijg ik plots weer nieuwe informatie. Mijn adviseur mailde me plots dat hij toch ging proberen aantonen aan NN dat de premie van mijn vrouw toch moet worden meegenomen. Hij wilde dit doen door aan te tonen dat deze premie vastgesteld is in de CAO.

Ik begreep op die moment allemaal niet wat er aan het gebeuren was en heb toen gebeld naar de adviseur. Ik vroeg hem waarom dit nu plots moest gebeuren en waarom NN de offerte met 2000 Ôé¼ minder niet gewoon kon aanpassen ? Hij gaf mij een heel vaag antwoord en zei dat we gewoon moesten aantonen met de CAO en dat het wel goed zou komen. Ik vond het allemaal heel vaag maar goed ik heb gewoon netjes een kopie van de CAO opgevraagd en doorgestuurd naar mijn adviseur.
Dit is inmiddels 2 weken geleden dat ik dit heb verstuurd. Mijn adviseur zei me dat het allemaal wel goed zal komen. Tot deze ochtend hadden we nog steeds geen enkele bevestiging gekregen van Nationale Nederlanden. Vanmorgen kreeg ik bericht dat Nationale Nederlanden de stukken had ingeboekt en dat ze ├®├®n dezer dagen beoordeeld worden. Ik vind het echt schandalig hoe ze hier mee omgaan.
Ik zit elke dag in de stress en wachtend op het bevrijdend mailtje of telefoontje dat alles nu rond is. Volgende week is de vergunning helemaal klaar en ik zou dan graag zsm. bij de notaris gaan tekenen

De stress is des te groter bij mij omdat ik weet dat als Nationale Nederlanden onze lening alsnog weigert wij met dikke problemen zitten. Onze offerte is namelijk ondertekend met de voorwaarden van 2013 en als ze een nieuwe offerte moeten maken met de voorwaarden van 2014 zullen wij nooit hetzelfde bedrag kunnen lenen. Kortom dan kan ons project niet gefinancierd worden en is het boeken toe.

Is het normaal dat alles zo lang moet duren ? En als duidelijk is dat de premie vastgesteld is in de CAO kunnen ze dit dan nog weigeren ? En stel als ze het toch weigeren kunnen ze toch niet plots eisen dat de autolening wel afgelost moet worden ?

Ik hoor graag jullie mening
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Nationale Nederlanden

Bericht door pault »

Zonder getallen valt er niets concreets te zeggen, hoogstens te vermoeden:
Als de hypotheek 2.000 lager moet omdat er een inkomensdeel niet wordt meegeteld, dan gaat dat om een inkomensdeel van rond de 500,-.
Als het niet-meegetelde deel groter is dan die 500,- dan is blijkbaar de hypotheek alleen maar haalbaar als de autolening ook wordt afgelost.

Je adviseur zou dit binnen 2 minuten moeten kunnen voorrekenen.

Wat wellicht fout is gegaan is dat een autolening bij het BKR vaak geregistreerd staat als de lening plus alle toekomstig nog te betalen rente. Dus een veel hoger bedrag dan de feitelijke lening.
De bank zal dan toetsen met 2% van dat bij het BKR vermelde bedrag. En dat scheelt vaak nogal.
En misschien heeft de adviseur getoetst op basis van de werkelijke lasten van die autolening, dat mag ook niet.
Ik denk dat de bank wel te overtuigen is om uit te gaan van 2% van de oorspronkelijke hoofdsom, dus zonder de rente. Red je het daar niet mee, en het nog openstaande bedrag is lager dan de oorspronkelijke hoofdsom, dan oversluiten naar een ander krediet met een lagere limiet, misschien dat dat ruimte geeft.

mij lijkt dat je maar een afspraak moet maken met de adviseur en met hem de berekeningen eens kritisch moet bekijken,

pault
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Nationale Nederlanden

Bericht door Jean henri »

Moeilijk om over een individuele situatie een uitspraak te doen. In zijn algemeenheid ken ik Nationale Nederlanden als een aanbieder waar betrekkelijk vlot en voortvarend een dossier wordt doorlopen.

Ook ken ik hen dat wanneer een document eenmaal is geaccordeerd, men er niet meer op terugkomt.Dit in tegenstelling tot veel aanbieders die pas gaan beoordelen als alles binnen is.

Nogmaals ken de specifieke situatie niet, maar sluit me bij Pault aan.
kelvinve
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 sep, 2013 10:45 am

Re: Nationale Nederlanden

Bericht door kelvinve »

Alvast bedankt voor de reacties

Ik heb bewust gekozen om geen bedragen te vermelden. Maar ik begrijp wel dat het zo moeilijk te beoordelen is.

zie onder de gegevens :

Hypotheekofferte in November ondertekend voor 183.000 Ôé¼, annu├»teitenhypotheek met NHG , 10 jaar vast , rente 3.95 % , looptijd 30 jaar . In de offerte stond er geen eis voor aflossing autolening.
oorspronkelijke hoofdsom autolening (zonder rente) 16.290 Ôé¼ , met rente 17.800 Ôé¼
Volgens de adviseur hebben ze 2 % van 16.290 Ôé¼ meegenomen en niet van 17.800 Ôé¼

Aantal weken terug wilden ze dus hypotheek verlagen naar 181.000 Ôé¼ omdat ze een premie van +/- 800 Ôé¼ bruto niet mee in de berekening wilden meenemen. Maar zoals vermeld moest plots ook de autolening afgelost worden.

Ook al zouden ze plots besloten hebben om 2 % van het bedrag met rente (17.800 Ôé¼ ) te nemen dan nog zouden we een lening moeten kunnen krijgen van tussen 175.000 Ôé¼ en 180.000 Ôé¼

Het is vooral frustrerend dat ons dossier sinds november loopt en pas eind maart komen ze tot deze conclusie.

Groetend
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Nationale Nederlanden

Bericht door Cnorretje »

pault schreef: Red je het daar niet mee, en het nog openstaande bedrag is lager dan de oorspronkelijke hoofdsom, dan oversluiten naar een ander krediet met een lagere limiet, misschien dat dat ruimte geeft.
pault
Mijns inziens ligt hier de mogelijke oplossing. Stel de lening is nog 13.000. 2% van 13.000 is 260 Terwijl 2% van 17.800 een uitkomst geeft van 356.

Verschil in leencapaciteit ong. 19.000 ; Ik ken niet alle variabelen maar dit moet in de buurt komen.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Nationale Nederlanden

Bericht door pault »

t
kelvinve
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 sep, 2013 10:45 am

Re: Nationale Nederlanden

Bericht door kelvinve »

Was het maar zo simpel...

Ik begrijp het principe om het krediet over te sluiten naar een lagere limiet echter hoe doe je dit als het krediet in België loopt en niet in Nederland, wij wonen namelijk in België. Iemand hier ervaring mee ? Ik denk niet dat iemand hier ervaring mee heeft op dit forum.

Het is hoe dan ook vooruit lopen op de feiten, met een beetje geluk aanvaard nationale Nederlanden de premie en is er (voorlopig) niets aan de hand.

groetend
kelvinve
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 sep, 2013 10:45 am

Re: Nationale Nederlanden

Bericht door kelvinve »

Hallo ,

Even een kleine bijkomende vraag. Op de offerte van Nationale Nederlanden staan de contactgegevens en referenties van de behandelende dienst.

Is het verstandig om misschien zelf eens rechtstreeks telefonisch contact te zoeken ? Of kan ik dit beter niet doen ?

mvg
NationaleNederlanden
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 9:43 am

Re: Nationale Nederlanden

Bericht door NationaleNederlanden »

Beste Kelvin,

We lazen je bericht. Zou je ons via een priv├®bericht wat meer informatie willen sturen? Dan nemen wij wel contact hierover op met de tussenpersoon. Hopelijk kunnen we dan in ieder geval zorgen voor een spoedige afhandeling.

Groet,
Nationale-Nederlanden
Plaats reactie