Oversluiten / of extra aflossen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Rejo
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 mar, 2014 9:57 am

Oversluiten / of extra aflossen?

Bericht door Rejo »

Goedendag,
Graag wil ik advies over onze huidige hypotheek.
Wij hebben momenteel een aflossingsvrije hypotheek vanaf 2001 bedrag 136.000. Bestaande uit vier delen. Een d├®├®l is gekoppeld aan een garantiepolis leven bedrag 18.000 euro. De huidige rente van de hypotheek is 5.05% looptijd tot 2023.
Nu heb ik gezien de momenteel lage rentestand een aflossingsnota opgevraagd deze is 3900 euro.
Intern oversluiten bij de Goudse is niet aantrekkelijk de rente is dan 4,6% / 10 jaar vast.
Via onze adviseur heb ik vernomen dat oversluiten met NHG wat wij nu niet hebben mogelijk is voor een rente van 3,8% rentevast. Kosten mbt oversluiten worden dan ongeveer 7400 euro (boete rente / notaris / taxatie / bemiddeling / kosten NHG) Nu hebben wij geen NHG Deze kosten willen wij uit eigen middelen betalen.
Renteverschil zal dan 1700 euro per jaar zijn. (136.000 x 5,05 % huidig / 136.000 x 3,8% nieuw)
Nieuwe hypotheek zouden wij dan ook een lineair willen afsluiten of deel daarvan 136.000 - 18.000 (polis leven)= 117.000 euro
Nu is mijn vraag wat is jullie advies: Niet oversluiten en kosten van oversluiten aflossen in huidige hypotheek? En jaarlijks hier 5000 euro op aflossen?
Wel oversluiten? en een deel of gedeeltelijk lineair afsluiten?
Alvast bedankt voor het meedenken, zie door het bomen het bos niet meer.