ING - onderlinge - aflossen - omzetten

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Kris123
Berichten: 1
Lid geworden op: do 06 feb, 2014 5:53 pm

ING - onderlinge - aflossen - omzetten

Bericht door Kris123 »

Hallo allemaal,

Na een flink aantal berichten te gelezen op dit forum - hoop ik dat jullie mij op weg kunnen helpen met het volgende:

Mijn situatie:
ING Hypotheek afgesloten in september 2002 (dus loopt bijna 12 jaar)
Aflossingsvrij 194.000
Levenhypotheek 65.000
Waarde woning (WOZ) 351.000
Rente op beide leningdelen 3.6% (op basis van 75% - dus geen toptarief) - 5 jaar vast tot september 2018
KEW Polis voor 30 jaar, onderlinge 200/mnd - gegarandeerde uitkering 90.000 (oorspronkelijk 86.000) verpand aan de ING
Geen aparte ORV
De renteaftrek valt volledig in 52%
Ik heb 65.000 spaargeld beschikbaar (ik houd nog over voor auto reparaties, wasmachine stuk, etc.)

De wensen:
Ik wil graag binnen 2 jaar verhuizen naar iets 'beter' - en zeer waarschijnlijk duurder. Ik heb al een aantal jaren bedenkingen bij de polis van de onderlinge - de totale inleg zal ongeveer 72.000 zijn - dan is 90000 toch wel een laag rendement? Misschien dat dit 100.000 kan worden d.m.v. winstdeling - maar lijkt nog steeds laag?

Ik lees vaak over het omzetten van een KEW in banksparen - zou dit in mijn geval een goede optie zijn? Ik kan ook de levenhypotheek aflossen (volgens ING nu zonder boete vanwege rentestand). Dan kan de verpanding er ook af? En heeft dat zin? Kan ik de KEW dan omzetten naar een bankspaarproduct voor het andere leningdeel?

Alternatief is om de 65.000 vrij te houden en en de bestaande leningen meenemen bij aankoop van een nieuw huis - is dat verstandiger?

Een hoop vragen - ik ben benieuwd naar jullie mening(en).

Met vriendelijke groet,

-Kris