Hypotheekschuld bij scheiding, advies gevraagd

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

scheidenislijden

Hypotheekschuld bij scheiding, advies gevraagd

Bericht door scheidenislijden »

Onze situatie: 270.000 hypotheek. Verwachte taxatiewaarde 220.000. Verwachte restschuld dus 50.000. In gemeenschap van goederen getrouwd. Mijn salaris (fulltime) 4000 bruto, haar salaris (parttime) 1750 bruto. Wil zelf graag blijven wonen, mijn ex partner wil dat ook (kan het zelf niet opbrengen) maar stelt zich passief op, zegt alleen dat ze het oneerlijk vind om 50% van de schuld te voldoen, zegt het niet te kunnen betalen zonder dit aan te tonen dan wel met een tegenvoorstel te komen. In deze situatie komen we dus niet verder. Ik overweeg het huis te koop te zetten maar hoe gaat het dan werken? Moet zij dan de 50% voldoen? En als ze dat niet kan, wordt het dan op mij verhaalt?
Scheidenislijden

Hypotheekschuld bij scheiding, advies gevraagd

Bericht door Scheidenislijden »

Nee, alleen kleine bedrag to max 4000 euro dat maakt de situatie idd nog lastiger. Als ik jou zo begrijp dan heeft de hypotheek verstrekker niets te maken met mijn huwelijksregime en komen ze het dus op mij verhalen. Zie ik dat goed?
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Bericht door mcloud »

Ik weet niet of je met je salaris het red, maar je zou natuurlijk
een regeling kunnen treffen waarbij zij een gedeelte voldoet aan jouw,
en jij de hypotheek+huis op jouw naam neemt.

Hierdoor blijf je in iedergeval niet met een rest-schuld zitten met alle gevolgen van dien.

het is een afweging, die je kunt maken en alles valt en staat met het accoord van de hypotheek verstrekker natuurlijk.
sander

Bericht door sander »

Ja. Je ziet het goed. Bank zal waarschijnlijk jou, als meest verdienende, aanspreken op de restschuld. Als ze dat doen zal jij via een civiele procedure bij de rechtbank de helft bij je ex moeten claimen. Bij verkoop kan huis misschien wat meer opbrengen dan taxatiewaarde en dan hebben jullie geluk maar het kan ook minder opbrengen en dan wordt schuldt nog hoger.
Gast

Re: Hypotheekschuld bij scheiding, advies gevraagd

Bericht door Gast »

scheidenislijden schreef:Onze situatie: 270.000 hypotheek. Verwachte taxatiewaarde 220.000. Verwachte restschuld dus 50.000. In gemeenschap van goederen getrouwd. Mijn salaris (fulltime) 4000 bruto, haar salaris (parttime) 1750 bruto. Wil zelf graag blijven wonen, mijn ex partner wil dat ook (kan het zelf niet opbrengen) maar stelt zich passief op, zegt alleen dat ze het oneerlijk vind om 50% van de schuld te voldoen, zegt het niet te kunnen betalen zonder dit aan te tonen dan wel met een tegenvoorstel te komen. In deze situatie komen we dus niet verder. Ik overweeg het huis te koop te zetten maar hoe gaat het dan werken? Moet zij dan de 50% voldoen? En als ze dat niet kan, wordt het dan op mij verhaalt?
ken jij de hypotheek rond krijgen dan?

als je huis te koop zet beide moeten hantekening zetten, dus kosten makelaars voor beide.nog meer kosten

schuld blijf voor elk de helft

graag wil ik in contact komen met je om dingen te bespreken.
voor jullie van koude kermis thuis komen.
Plaats reactie