borg/garant staan

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

karin@253
Berichten: 1
Lid geworden op: do 05 sep, 2013 10:38 pm

borg/garant staan

Bericht door karin@253 »

Hallo forum leden,

Ik heb de volgende vraag, 5 jaar geleden heb ik getekend om garant te staan voor de hypotheek van een zaak samen met mijn toenmalige relatie.
Zij is dit voorjaar alleen met de zaak verder gegaan. Nu zou ik heel graag van het garant staan voor die hypotheek af willen.
Van mijn ex relatie krijg ik geen enkele medewerking. Hoe nu verder?

Alvast bedankt voor jullie adviezen
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: borg/garant staan

Bericht door Jean henri »

Zo te lezen gaat het om een financiering tbv een onderneming in plaats van een woningfinanciering.

In dergelijke situatie lijkt het me verstandig de instelling die de borg heeft gevraagd te informeren dat jij de borgstelling gaat beeindigen. dat zullen ze niet leuk vinden, maar op dat moment begint er wel een proces waar ook je ex aan mee moet werken.

Mocht je ex onvoldoende inkomen hebben dan zal de bank niet snel meewerken met het opheffen van de borgstelling.

Het is aannemelijk dat het onderpand de afgelopen 5 jaar in waarde is afgenomen (uitzondering daargelaten). Daarnaast is de vraag of je behalve als hypothecair schuldenaar ook als eigenaar van het pand staat geregistreerd. Het kan zijn dat jullie 5 jaar geleden iets hebben afgesproken hoe te handelen bij beeindiging (verdeling overwaarde / onderwaarde), Als dat niet is gedaan is het verstandig je hier wel op voor te bereiden. Mocht het onderpand minder waard zijn geworden dan dat kan het zijn dat 50% van de waardeafname voor jou rekening (en zal je dus moeten betalen voor het vervallen van de borgstelling). Let op, kan zijn want je casus verteld erg weinig.
Plaats reactie