Passeren transportakte in 7 maanden-welk voorstel is handig

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tens
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 apr, 2013 6:51 pm

Passeren transportakte in 7 maanden-welk voorstel is handig

Bericht door Tens »

Hallo mensen,

Ik heb een vraag, hopelijk wil iemand die er meer verstand van heeft dan ik zijn licht er eens over laten schijnen..

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht. We hebben denk ik goed onderhandeld maar we hebben daarbij de verkoper nog 7 maanden de tijd gegeven om iets anders te vinden. (Wij zitten immers toch in een huurhuis)

Wat we niet hadden voorzien is dat dat voor de financiering de boel veel lastiger maakt. Beetje stom van ons.. We moeten namelijk nu wel binnen 6 weken de financiering regelen.

De situatie:

Woz waarde huis ongeveer 160.000
Benodigde hypotheek 145.000
Jaarsalaris ongeveer 35.000 (geen probleem + vriendin verdient daarnaast ook nog maar dat nemen we niet mee)

We willen een annuiteitenhypotheek met NHG (geen probleem).

De voorstellen van verschillende adviseurs:

ASR Welthuis hypotheek. 10 jaar vast. rente 4,15%
Geldigheid offerte 3 maand, te verlengen met 5 maand.
Bereidstellingsprovisie voor verlenging 0,2% per maand.
Annuleringskosten: altijd 1% van hoofdsom
---------------------------------------------------------
ABN Amro Woninghypotheek + bet.rekening. 10 jaar vast. rente 4,55%
Geldigheid offerte: 3 maand, kosteloos te verlengen met 6 maand.
Annuleringskosten: geen, behalve na verlening. Dan 1% van de hoofdsom.

----------------------------------------------------------

Nu heb ik er zelf niet heel veel verstand van, maar ik heb uitgerekend dat de boete door de benodigde verlenging bij ASR ongeveer 1500 euro zou zijn.

ABN Amro is over de gehele looptijd door de hogere rente netto ongeveer 5500 euro duurder. Daar heb je geen boete voor verlenging dus dan is ABN 4000 euro duurder in totaal.

Zijn de voorwaarden bij ABN dan zoveel beter dan bij ASR dat dat die 4000 euro waard zou kunnen zijn?

Wel kunnen we misschien na 2,5 maand de offerte van ABN annuleren en opnieuw (eventueel bij een andere aanbieder) een hypotheek regelen die goedkoper is. Je hebt dan wat tijd gewonnen (kan dat)..

Of kijk ik er misschien wel helemaal op de verkeerde manier naar?

Alle hulp hierbij waardeer ik ontzettend!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Passeren transportakte in 7 maanden-welk voorstel is han

Bericht door Rense »

ASR berekend de bereidstellingsprovisie alleen als op de passeerdatum de rente hoger is dan de geoffreerde rente. Het is dus nog niet zeker of deze inderdaad betaald moet worden.

Bij ABN kun je inderdaad binnen 3 maanden kosteloos annuleren. Bij ASR kost je dat Ôé¼ 1.450,00 (1%). Banken zijn hier over het algemeen niet heel blij mee. Bovendien kan de situatie in die drie maanden wijzigen waardoor je de hypotheek misschien niet meer rond krijgt. (Banken zijn erg zwart-wit momenteel!). Tot slot, de ABN AMRO offerte is in totaal 6 maanden geldig en dat is tekort. Daarmee kun je dus op dit moment geen zekerheid krijgen.

Kortom, alles kan en wat het beste is is hier moeilijk te vertellen omdat we de gehele casus niet kennen.
Tens
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 apr, 2013 6:51 pm

Re: Passeren transportakte in 7 maanden-welk voorstel is han

Bericht door Tens »

Jongens bedankt voor het meedenken!

Dus het is bij ABN niet verlengen MET 6 maanden maar verlengen NAAR 6 maanden.. Dan is dat me verkeerd verteld, ga ik nakijken. Volgens mijn adviseur was het wel lang genoeg te verlengen..

Als jullie het ook lastig vinden dan ligt het dus niet alleen aan mij ;)

Het lijkt er wel op dat de rente nog zakt volgens mij. Dan wordt ASR dus nog aantrekkelijker omdat de verlengingsboete dan inderdaad vervalt.

Voor mijn gevoel is ABN wel een partij die over het algemeen betrouwbaarder is. Maar daar kan ik me ook in vergissen. Dat baseer ik vooral op ervaringen met woekerpolissen die ik lees van mensen die bij ASR zaten..

Als ASR wel een prima partij is dan is dat denk ik de betere keuze. Ondanks de boete is het over de hele looptijd gezien goedkoper. Volgens mij maakt het verder qua voorwaarden ook niet veel uit.

Kunnen jullie iets zeggen over de betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid van ASR vergeleken met ABN?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Passeren transportakte in 7 maanden-welk voorstel is han

Bericht door Jean henri »

ASR is administratief een drama, maar gegeven het feit dat je (gelukkig) de tijd hebt zal dat wel goedkomen.

Je kan als alternatief ook denken aan Aegon (10 jaar 4,3%). Ook Hier is de geldigheid 3 maanden (gratis) te verlengen met maximaal 6 maanden (kosten 0,2% per maand).

Alleen Aegon kan je kosteloos tussentijds annuleren.

De rente is op de passeerdatum (evenals bij ASR) gelijk aan de offerterente (dus als er een daling in de markt is, daal je niet mee!).
sk81
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 20 jan, 2013 8:45 pm

Re: Passeren transportakte in 7 maanden-welk voorstel is han

Bericht door sk81 »

De ABN-Amro reguliere hypotheekvariant is wel met 6 maanden te verlengen.
De budgetvariant (met een lagere rente dan jou is aangeboden) heeft een geldigheidsduur van 3 + 3 maanden = 6.

Ik vermoed dat Rense de laatste bedoelde, terwijl jou de eerste variant is aangeboden.
Tens
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 apr, 2013 6:51 pm

Re: Passeren transportakte in 7 maanden-welk voorstel is han

Bericht door Tens »

Gelukkig klopt 't dat dat verlengen wel kan, anders had ik een probleem..

Die bereidstellingsprovisie bij ASR en Aegon valt opzich ook wel mee, als je bedenkt dat ik door de lagere rente ook veel geld bespaar tijdens de looptijd. Ik zal ook zeker naar Aegon kijken als optie.

Ik schat inderdaad in dat Aegon een wat betere partij is dan ASR, maar ze zijn dus wel iets duurder op het moment. (ASR 10jaar= 4,15; Aegon 10jaar =4,3) Maar als ik hier de reacties bekijk is het ook weer niet zo dat ASR echt slecht is ofzo. Ik denk dat het ASR wordt, tenzij iemand hier nog belangrijke redenen heeft om dat af te raden.

In ieder geval bedankt voor alle hulp!
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Passeren transportakte in 7 maanden-welk voorstel is han

Bericht door fransjan »

ik denk dat ASR niet de beste keuze is in jullie situatie .

De rente zit in een dalende trend en je kan dus gewoon even afwachten wat de rente doet en als je Aegon kiest kan je kosteloos annuleren en heb je de zekerheid van 4,3%

even als voorbeeld ,had je 7 maanden geleden voor ASR gekozen ,had je nu niet gelukkig geweest en je kan altijd nog kiezen voor ASR ,mocht de rente trend omslaan .
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Passeren transportakte in 7 maanden-welk voorstel is han

Bericht door Houston »

Mee eens fransjan, of een Obvion. 4,5% 10 jaar. rente daalt mee een kosteloos 8 maanden geldig. Daarnaast betere voorwaarden dan de partijen die je opnoemt.
Tens
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 apr, 2013 6:51 pm

Re: Passeren transportakte in 7 maanden-welk voorstel is han

Bericht door Tens »

Bedankt voor de tips! Aegon is dan wel wat flexibeler inderdaad, dat is ook wel wat waard. En Obvion is een mooie verstrekker inderdaad, maar wel wat duur. Zou de rente dan nog zoveel dalen... Ik ga er nog even goed over nadenken.
Plaats reactie