overwaarde....

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gast

overwaarde....

Bericht door Gast »

Wie kan mij helpen!?

Ik heb 3 jaar geleden een appartement gekocht toen voor 95.500 euro
Hypotheek werd een bedrag van 108.800 ivm met verbouwingen enz.
Ik heb nu een vriend die is sinds kort toegevoegd aan mijn hypotheek.
Heel gedoe allemaal met die ABN Amro Bank.
Ik bel de notaris voor een afspraak om een samenlevingscontract op te stellen,ik het verhaal uitgelegd zegt hij je kan niet zomaar iemand aan je hypotheek toevoegen zonder dat vast te hebben gelegd bij de notaris.
Dat schijnt niet rechtsgeldig te zijn?

Ik wil ook graag vastleggen in dat samenlevingscontract dat ik al 3 jaar hypotheek heb betaald,dat is toch mogelijk?
Want stel de relatie gaat over en de waarde van mijn appartement word op 110.000 geschat en ik wil hem uitkopen hoe werkt dat dan?
Gaan ze danuit van het bedrag waarop het toen getaxeerd is die 95.000 ?
Dat is dan een verschil van 15.000 en dan delen door 2?Of gaan ze dan uit van het bedrag waarvoor je de hypotheek heb afgesloten?
Heb al eerder gezamelijk een koophuis gehad en toen was dat niet zo ingewikkeld als nu.
Niks in het leven is zeker,dus wil me wel beter voor bereiden stel er gebeurt iets

Groetjes
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Gast,
Als je je vriend wilt laten bijschrijven als mede-eigenaar moet je rekening houden met de volgende kosten:
- taxatiekosten om de waarde van de woning te bepalen
- 6% overdrachtsbelasting over het overgedragen aandeel in de woning
- notariskosten
Je kunt je afvragen of de voordelen van het bijschrijven opwegen tegen deze kosten (en de kosten die jullie moeten maken bij het eventuele uit elkaar gaan).
richard

Bericht door richard »

Beste Gast,

Misschien de woning gewoon op jouw naam laten staan. Maak dan wel goede schriftelijke afspraken met je vriend (bijvoorbeeld dat als hij financieel bijdraagt aan de kosten van de woning, hij die terugkrijgt als jullie weer uit elkaar gaan en dat, als hij bijdraagt, hij ook pro rata meedeelt in de waardestijging tzt). Hij kan, vermoed ik, niet de hypotheek rente aftrekken, maar gelet op hoogte hypotheek is dat misschien geen ramp. Zijn bijdrage kan natuurlijk wel voor aflossing worden gebruikt om zo je lasten te drukken. Hou wel een goede administratie bij.
Plaats reactie