Overbruggingskrediet ed.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Huh
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 okt, 2007 12:34 pm

Overbruggingskrediet ed.

Bericht door Huh »

Hoi,

We doen een heel ongewone stap.
We zijn op het punt om een nieuwbouwhuis te kopen.
Deze woning is vrijgekomen en wij hebben een optie erop.

Het punt is dat het een woning is die we graag willen hebben, alleen 1 ding onze woning moet nog te koop worden gezet!

We hebben ook ingeschreven op een andere nieuwbouwproject alleen is deze duurder heeft een kleinere tuin en qua woonoppervlakte is deze ook kleiner kortom meer nadelen.

Dit is voor ons het ideale huis.

Mijn vraag is hoe zit het met het overbruggingskrediet.
Zolang je huis niet verkocht is zit je dan met twee huizen.
Hoe lang loopt je krediet en is dit tot een bepaald aantal maanden.

Het volgende punt is ook dat we moeten verhuizen om deze stap te doen.
Dat betekend ook in de nabije toekomst een nieuwe werkgever gevonden moet worden.
Hoe zit het met je werkgeversverklaring. Ik sluit de nieuwe hypotheek af bij mijn huidige werkgever maar in de loop van de tijd wil ik een baan in de buurt van mijn woning zoeken.
Doen ze hier moeilijk over; ik bedoel de hypotheek verstrekkers?

Alvast bedankt,

Huh
Gast

Bericht door Gast »

Is Direktbank wellicht een optie voor een los overbruggingskrediet ?
Het tarief is wel errug hoog !

Is het bij werkgever bekend dat je een andere baan gaat zoeken zodra de nieuwe woning gereed is ? Zo niet, dan liegt de werkgever niet door nu een werkgeversverklaring in te vullen.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Huh,
Afhankelijk van de overwaarde, jullie inkomensverleden, liquide vermogen en de koop-/aanneemsom van de nieuwe woning kunnen jullie in aanmerking komen voor reguliere hypotheek nemen. Gezien de situatie kunnen jullie het beste bij een adviseur langsgaan
Gebruikersavatar
Tjeerd.B
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 sep, 2007 4:42 pm
Contacteer:

Bericht door Tjeerd.B »

Huh,

Met ongewone complexe situaties kun je inderdaad beter een persoonlijke adviseur inschakelen, meerdere zelfs, het zijn ook maar mensen :-).
Er zit in jouw geval nl voor de hypotheker wat risico aan vast.

Succes
Huh
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 okt, 2007 12:34 pm

Bericht door Huh »

Sorry vergeten te vermelden dat het is mogelijk is om bij mijn huidige werkgever een volledige hypotheek af te sluiten.

@Gast; Ik heb al een werkgeversverklaring gekregen om mijn hypotheek aan te passen, het plan was om eerst boven te verbouwen maar eigenlijk zie ik dit niet zo meer zitten.
Bovendien heb ik al een hele grote verbouwing achter de rug gehad en nee ik heb eigenlijk geen zin meer om in de puinhopen te wonen.
En vooral nu, nu het weer kouder wordt!

We waren ook aan het kijken voor een ander pand in de buurt die waren prijstechnisch te hoog voor wat wij voor ogen hebben.
Maar je gaat je grenzen verleggen toen we iets vonden wat we graag wilden.
Gezien de tendens dat huizen langer te koop zijn en hiermee rekening mee gehouden moet worden.
De overwaarde die ik op mijn huis heb is ongeveer een ton.

Mvg,

Huh
Gast

nog steeds eigenaar met rechten en verplichtingen

Bericht door Gast »

hoi,
wij hebben een nieuw huis gekocht en gaan in november verhuizen, maar helaas is onze oude huis nog steeds niet verkocht.
Ik lees vaker iets over een overbruggingskrediet voor een of 2 jaar.
Stomme vraag. Zijn wij dan nog steeds eigenaar van onze oude huis met alle verplichtingen zoals schoonhouden van het huis, om kijkers een goede indruk te geven of hebben wij dan helemaal met het oude huis niets meer te maken? Wie krijgt die sleutel?

Groetjes
Eloise
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Eloise,
Met een overbruggingskrediet neem je een voorschot op de overwaarde van jullie huidige, nog niet verkochte woning. Een bank verstrekt jullie een overbruggingskrediet op basis van (een percentage van) het verschil tussen de verwachte opbrengst van de woning en de bestaande hypotheeklening. Er verandert praktisch niets aan jullie rechten en plichten ten aanzien van jullie huidige woning. Jullie zijn nog steeds eigenaar, moeten het huis onderhouden en hebben de huissleutels.
Gast

Bericht door Gast »

Steven schreef:Beste Eloise,
Met een overbruggingskrediet neem je een voorschot op de overwaarde van jullie huidige, nog niet verkochte woning. Een bank verstrekt jullie een overbruggingskrediet op basis van (een percentage van) het verschil tussen de verwachte opbrengst van de woning en de bestaande hypotheeklening. Er verandert praktisch niets aan jullie rechten en plichten ten aanzien van jullie huidige woning. Jullie zijn nog steeds eigenaar, moeten het huis onderhouden en hebben de huissleutels.
Dus, wij zitten im principe met 2 hypotheken, die voor het nieuwe huis en die voor het oude huis met 520 euro plus die overwaarde? Wat heb ik dan voor een voordeel om een een overbruggingskrediet te nemen? Ik moet dus kijken dat ik nog steeds erg snel mijn oude huis ga verkopen.

groetjes
Eloise
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Zoals gezegd neem je met een overbruggingskrediet een voorschot op de overwaarde van de oude woning. Je kunt dit zien als het inbrengen van eigen geld. Geld wat echter nog in de stenen zit van je oude woning. Zou je dit niet doen dan moet automatisch je nieuwe hypotheek omhoog met hierop volgend de vraag of deze hogere hypotheek nog wel past bij het inkomen.

Ik zou zo snel mogelijk eens teruggaan naar jullie adviseur. Is de hele situatie wel goed aan jullie uitgelegd??

En ... jullie zitten niet alleen met 2 hypotheken maar ook nog met een overbruggingslening. Dus inderdaad zo snel mogelijk jullie oude woning verkopen. De rente van beide hypotheken + de overbrugging is overigens maximaal 2 jaar (kalenderjaren) aftrekbaar + het lopende jaar waarin de nieuwe woning is gekocht.
Plaats reactie