Hypotheek recreatiewoning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tago
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 8:05 pm

Hypotheek recreatiewoning

Bericht door Tago »

Beste mensen op het forum,

Wij zijn Goron en Tamara en zijn voornemens om op zeer korte termijn een huis te gaan kopen.
Wat betreft hypotheken zijn wij nog echte leken, vandaar dat we maar gelijk met de deur in huis vallen...

We hebben een kleine recreatiewoning op het oog in een park waar je permanent mag wonen.
We zijn al wezen kijken en het ziet er goed uit, ook de vraagprijs is zeer goed te doen.
Echter willen banken (ook de bank die bekend is met het park) geen volledige hypotheek verstrekken voor recreatiewoningen.

Het bedrag boven de executiewaarde van het huis zal zo'n (dit weten we niet helemaal zeker) 30.000 euro zijn.
Zo veel geld hebben we zelf nog niet gespaard, dus zou dit afgehandeld moeten worden met een garantstelling van een van onze ouders.
Nu is het zo dat de ouders van Gordon een huurhuis betrekken en mijn ouders pas verhuisd zijn (1 jaar geleden). Het zou dus aankomen op mijn ouders, maar het lijkt mij dat wanneer je pas bent verhuisd en nog weinig tot niets hebt verbouwd er nog geen sprake kan zijn van overwaarde op hun huis.

Is dit correct?
Hoe zou dit anders opgelost kunnen worden?
(Wij zijn nog niet in gesprek geweest met een adviseur)

We hopen op een duidelijke reactie, alvast bedankt hier voor.

Groeten van Gordon en Tamara
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Tago,

Probeer eerst te achterhalen of de gemeente een beschikking wil afgeven dat de recreatiewoning permanent bewoond mag worden. In dat geval zijn er voldoende banken die de volledige koopsom + kk willen financieren.
Tago
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 8:05 pm

Bericht door Tago »

Hoi Steven,

Het permanent bewonen van het park valt onder het gedogenbeleid van de gemeente.
Sinds 1970 mag er permanent gewoond worden en op de dag van vandaag zijn ongeveer 90% van de huizen op het park permanent bewoond.

GR. Tago
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Hoi Tago,

Je kunt het proberen bij de SNS-bank. Ik kan niet uit mijn hoofd andere banken noemen. Houd er wel rekening mee dat het momenteel een organisatorisch puinhoop is bij de SNS-bank. Een hypotheekaanvraag kan al gauw 2 maanden duren in verwerking.
Gebruikersavatar
Tjeerd.B
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 sep, 2007 4:42 pm
Contacteer:

Bericht door Tjeerd.B »

Als je dan echt een leek bent kun je beter eerst gewoon orienteren met online adviezen. Ik heb zelf aardig wat gehad aan de offerteberekening van moneyou, of bij de hypotheker.

Ik zit zelf ongeveer in hetzelfde schuitje hoor :-)
Tago
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 8:05 pm

Bericht door Tago »

Twee collega's van Gordon wonen ook op het park, hun en de opzichter van het park hebben ons aangeraden om naar de Rabobank te gaan. De Rabo daar in de buurt is bekend met het park en heeft het voor het grootste gedeelte ook gefinacieerd.
Echter deze Rabobank geeft maar 80% hypotheek.

Wij vroegen ons dus af welke mogelijkheden er misschien nog meer zijn voor het kopen van een recreatiewoning.
(het is vooral zo krom, omdat het zelfde hypotheek bedrag voor een gewoon huis zo geregeld zou zijn, daar de vraagprijs niet heel hoog is en prima in ons budget past. De wetgeving m.b.t. recreatiewoningen is gewoon erg lastig.)
Plaats reactie