Kunnen wij dit betalen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gast

Kunnen wij dit betalen?

Bericht door Gast »

Wij hebben een huis op het oog. De vraagprijs daarvan is 259.000 Euro(excl. kosten koper)

Ik verdien ongeveer 22.000 en mijn vriendin ongeveer 20.000 bruto per jaar

Ook willen onze ouders borg/garant staan voor 50.000 euro.

kunnen wij dit betalen?
of hebben jullie nog tips

alvast bedankt!!
Ed

Bericht door Ed »

Willen jullie echt zo diep in de schulden zitten?? Wij (samen inkomen bruto van ong. 50.000 euro) kunnen maar max 230.000 lenen bij de Rabo. Dat is 4.5x je jaarsalaris. Waarom willen jullie zoveel lasten??
Gast

Bericht door Gast »

ik was er nog wel even vergeten bij te zetten dat we starters zijn!

onze bijde salarisen gaan nog zeker stijgen!
Ed

Bericht door Ed »

Dus? Niemand kan in de toekomst kijken... Bij welke hypotheekverstrekker krijgen jullie dan min. 6x jullie jaarsalaris? Het lijkt mij erg veel. Persoonlijk wil ik nog wel meer dan alleen maar rente betalen voor mijn huis. Wat voor netto maandlasten hebben jullie dan voor een huis van 285.000 euro (incl. KK.)?

Groet, Ed.
Gast

Bericht door Gast »

nou ,ik weet niet waar jij in nederland woont maar bij mij als je een beetje een huis(normaal rijtjeshuis) wilt kopen ben je wel rond dat bedrag kwijt!
Gast

Bericht door Gast »

Wij (mijn vrouw en ik) wonen vlakbij Rotterdam. Daar zijn inderdaad ook van die enorme gestegen huizenprijzen. Wij wonen op dit moment al 6 jaar in een koopappartement. Wij kijken ook regelmatig naar huizen, maar dat vinden wij gewoon 'over the top'.

Vinden jullie het niet riskant? En wat is nou jullie netto maandlast voor dat bedrag?

Wij verdienen wel iets meer dan jullie, maar krijgen echt geen hypotheek van 285.000 euro.

Waarom willen jullie perse zo'n duur huis? Het is de vraag en aanbod die de prijs bepalen. Als er nog steeds mensen zijn die de vraagprijs willen betalen voor een (te duur) huis, zal de prijs nooit zakken. Er zal, naar mijns inziens, net zoals in andere europese lande, wel een daling van de prijzen gaan plaatsvinden.

Maar jullie moeten natuurlijk zelf weten wat er beslist gaat worden...
Gast

Bericht door Gast »

Bij verschillende hypotheek adviseurs krijgen we een hypotheek van 235.000 maar met de 50.000 borg komen we op 285.000 en kunnen dan in pricipe het huis betalen.

wij gaan zeker stijgen. omdat we interne opleiding doen, als die af is gaan we ongeveer per persoon 150 per maand omhoog. en de jaren erop blijven we stijgen volgens cao.

we willen geen hoge lasten! maar willen wel een beetje een leuk huisje. je moet wat!
Gast

Bericht door Gast »

Tsja, zo kun je het ook bekijken. Maar je weet nooit wat er gebeurd in jullie (prive leven). Het is een groot risico...

Maar wat betreft jullie ouders, vind ik het wel tof. Er zijn denk ik niet veel ouders die hetzelfde zouden doen. Bij ons in ieder geval niet.

Verder wens ik jullie veel geluk in jullie keus, maar prijs je niet rijk met het alleen maar moeten betalen van de prijs, maar of jullie dat er voor over hebben. Er komen daarna nog veel meer kosten op jullie af. De salarissen stijgen echt niet zo veel de laatste jaren, als de vaste lasten. Die komen er ook allemaal nog bij. Probeer eerst eens iets een appartement, het is goedkoper. Leef nu, en niet voor een huis is ons motto.

Ik hoop dat er nog meer mensen reageren, zodat jullie een vergelijk hebben in de reacties van anderen.

Veel geluk,
Groet, Ed.
Gast

Bericht door Gast »

dank je wel voor je berichten!!

jah precies dat is zo, levens verzekeringen! gemeente belastingen! ga zo maar door.
richard

Bericht door richard »

De prijs van een huis doet er niet zo toe. Je moet laten uitrekenen wat het huis je per maand kost. Meese adviseurs kijken alleen maar de netto maandlasten uit. Tel er bij op:
-eventuele overlijdensverzekering
-gemeentelijke lasten (w.o. onroerende zaakbelasting)
-waterschapskosten
-klein onderhoud
-energiekosten
-opstalverzekering
-reservering groot onderhoud
- huurwaarde forfait

Is er dan nog genoeg geld over om prettig van te leven?
Maak eens een berekening op basis van netto inkomen minus netto bedrag dat je nodig hebt om prettig van te leven. Hoeveel is er dan nog over voor woonlasten? Genoeg voor hypotheek van ca 280.000?
Plaats reactie