Voorstel Hypotheek adviseur: Westland Utrecht Spaar Xtra

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

olaf
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 6:36 pm
Locatie: Arnhem

Voorstel Hypotheek adviseur: Westland Utrecht Spaar Xtra

Bericht door olaf »

Beste Forumleden,

Graag jullie deskundige mening inzake het volgende:

De gegevens:

Bestaande Woning 345.000 kk
Benodigde lening: 370.000
Lening eigen BV 50.000
Totale financiering bank: 320.000
Eigen spaargeld (bedoeld voor eigen woning) 45.000

Voorstel 1

200.000 Westland Utrecht SpaarXtra hypotheek
Hyp. rente 5.2% bij 20 jaar vast
Vergoeding kapitaalverzekering 5.8% bij 20 jaar vast

120.000 Aflossingsvrij
Hyp. rente 5.0% bij 20 jaar vast

De 45.000 euro wordt in een premiedepot ondergebracht, van waaruit een kapitaal wordt opgebouwd van 200.000 euro in 30 jaar, incl. een ORV van 200.000 euro op beide levens.

Netto maandlast 845 euro.

Voorstel 2

Identieke offerte van de Rabobank )alle variabelen zijn gelijk)

Spaarzeker Hypotheek met 5.6% bij 20 jaar vast voor zowel het aflossingsvrije als het spaargedeelte.
45.000 euro in premiedepot geeft ook een kapitaal na 30 jaar van 200.000 euro incl. een ORV van 200.00 op beide levens.

Netto maandlast 947 euro.

In beide voorstellen bestaan de netto maandlasten alleen uit rente betalingen, de premie en verzekering komen uit het depot.

Na het lezen van het Forum over de SpaarXtra verzekering en de Fin. bijsluiter ben ik er me van bewust dat de SpaarXtra polis een hoge kostenstructuur kent en dat dat de hoge rente verklaard, echter aangezien de betaalde rente op het aflossingsvrije en spaargedeelte aanzienlijk lager licht, scheelt dat ongeveer 100 euro netto per maand! Terwijl het beoogde resultaat identiek is.

Verhuisfaciliteieten naar een andere hypotheekverstrekker vindt ik niet belangrijk, aangezien het bijna nooit rendabel is een spaarpolis af te kopen!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties??
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Olaf,

Het WUH voorstel ziet er goed uit. Ik heb wel een drietal opmerkingen:

- De rente van de Rabobank komt m.i. erg hoog over. Gezien je situatie zou 5,4% best mogelijk zijn
- Is de rentevastheid van de SpaarXtra polis 20 jaar? Ik vermoed dat deze 10 jaar is, omdat je schrijft dat de premie gelijk is aan die van de SpaarZekerverzekering. Bij 10 jaar vast krijg je momenteel namelijk 0,8% extra spaarvergoeding bij WUH. Bij gedaalde rente over 10 jaar kan jouw WUH-constructie erg zijn nadelig vanwege de loyaliteitskorting/boete
- De SpaarZekerverzekering kent een afkoopboete van 240 euro (ik kan er iets naast zitten, heb de voorwaarden niet bij de hand) + 1% van resterende premie. De boete bij afkoop is dus vrij laag waardoor de mogelijkheid om boetevrij te kunnen switchen bij verkoop best interessant is.
olaf
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 6:36 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door olaf »

Steven schreef:Beste Olaf,

Het WUH voorstel ziet er goed uit. Ik heb wel een drietal opmerkingen:

- De rente van de Rabobank komt m.i. erg hoog over. Gezien je situatie zou 5,4% best mogelijk zijn
- Is de rentevastheid van de SpaarXtra polis 20 jaar? Ik vermoed dat deze 10 jaar is, omdat je schrijft dat de premie gelijk is aan die van de SpaarZekerverzekering. Bij 10 jaar vast krijg je momenteel namelijk 0,8% extra spaarvergoeding bij WUH. Bij gedaalde rente over 10 jaar kan jouw WUH-constructie erg zijn nadelig vanwege de loyaliteitskorting/boete
- De SpaarZekerverzekering kent een afkoopboete van 240 euro (ik kan er iets naast zitten, heb de voorwaarden niet bij de hand) + 1% van resterende premie. De boete bij afkoop is dus vrij laag waardoor de mogelijkheid om boetevrij te kunnen switchen bij verkoop best interessant is.
De rente vast periode bij de WUH Spaar Xtra voor 20 jaar vast is momenteel 5.8%, voor 10 jaar vast zelfs 6.45%

Het is inderdaad zo, dat de Rabobank ook een voorstel heeft gedaan met 5.3% voor 10 jaar of 5.4% voor 20 jaar vast, de netto maandlasten zakken dan naar ongeveer 880 euro. Eechter het premiedepot van 45.000 euro is dan onvoldoende en zal moeten worden aangvuld tot 51.000, om alle premies uit te kunnen voldoen.
IJscoman
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 26 sep, 2007 1:37 pm

WUH

Bericht door IJscoman »

Let er bij Westland Utrecht goed op dat ze redelijk hoge rente kortingen geven voor verschillende vormen van loyaliteit. Daar zit dan wel aan gekoppeld dat je (vergeleken met de rabo) hoge boetes krijgt bij oversluiten en oversluiten. De actuele rentepercentages zonder deze kortingen staan op deze pagina.

Daarnaast is niet gegarandeerd dat je na de rentevast periode nog steeds een (veel) hogere rente op je spaardeel krijgt. Hij wordt nooit lager dan je hypotheek rente, maar bij mijn offerte is het verschil nog 1.6% en bij de jouwe 'maar' 0.6%. Hierdoor wordt je rekensommetje wel heel anders.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Olaf,

Op basis van mijn ervaringen met de voorwaarden van de Rabobank en WUH zou ik het aanbod van de Rabobank aanraden. Ik denk namelijk dat je op lange termijn voordeliger uit bent bij de Rabobank:

- geen verhuisboete
- lage afkoopboete spaarverzekering
- Rabobank heeft ook een duaal rentebeleid, maar daar valt in de praktijk wel over te onderhandelen, itt WUH

Wat is je depotrente trouwens? In veel gevallen is het voordeliger om het geld gewoon op een spaarrekening te zetten en van daaruit het inkomen aan te vullen. De bank Argenta biedt bv 4%. En heb je ook gebruik gemaakt van de optie om een hoge storting te doen bij aanvang? De hoge spaarhypotheekrente maakt dat interessant.
Plaats reactie