Vragen NHG + eigen geld + onderhandse lening + nieuwbouw

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cerby

Vragen NHG + eigen geld + onderhandse lening + nieuwbouw

Bericht door cerby »

Hallo,

Ik heb de volgende vragen. Misschien dat iemand op dit forum mij hier antwoord op kan geven.

Vraag 1:
Stel ik heb een nieuwbouw woning van 290000.- euro, normaal gesproken kom je dan niet in aanmerking voor NHG. Maar ik wil mijn huis ook financieren door gebruik te maken van een onderhandse lening (ouder-kind lening). Is het dan wel mogelijk als mijn ouders (290000-265000) 25000 euro inleggen om in aanmerking te komen voor NHG?

Vraag 2:
Stel ik leg eigen geld in maar mijn partner (niet getrouwd) niet. Wat gebeurd er dan als ik zou scheiden, met de verdeling van het geld? Ben ik dan de helft van mijn ingelegde geld kwijt?

Vraag 3a:
Stel ik leen geld van mijn ouders (wat ik gratis ontvang via schenking) en stop dit in het huis en ik zou scheiden. Wat gebeurt er dan? Gaat mijn ex-partner er dan vandoor met de helft van het geld van mijn ouders?

Vraag 3b:
Wat gebeurt er als 1 van mijn ouders of beiden overlijden? Het geld wordt dan immers verdeeld.

Vraag 3c:
Wat gebeurt er als ik overlijdt? Ik leen het geld van mijn ouders niet mijn partner. Komt ze dan in de problemen?

Vraag 5:
Ik heb gehoord dat je voor nieuwbouw een gunstigere rente kan bedingen als voor bestaande bouw. Klopt dit?

Nou dit waren mijn vragen dusver. Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gegroet,

Cerby
richard

Bericht door richard »

Cerby,

Volgens mij:
1. Hypotheek mag maximaal 265.000 bedragen bij NHG. Lening van extra 25.000 van je ouders heeft volgens mij geen consequenties.

2. Als je huis jouw naam staat krijgt je vriend niets. Maar pas op : als je later gaat trouwen in gemeenschap van goederen vangt je vriend 50% bij scheiding. Kun je voorkomen door op huwelijkse voorwaarden te trouwen.
3. Je bent niet getrouwd zeg je in vraag 2. Dan kun je ook niet scheiden. Raadpleeg advokaat bij opstelling samenlevingscontract en maak je wensen goed duidelijk.
3b. Als je ouders testament maken waarin staat dat nalatenschap niet in de gemeenschap van de kinderen valt erft je vriend niets.

3c> bij jouw overlijden kunnen ouders de lening opeisen. Je kunt bepalen in testament dat je vriend het huis erft maar als ouders lening opeisen moet er worden afgerekend.

5. Rente is onder meer afhankelijk van hoogte hypotheek en inkomen. Bij nieuwbouwprojecten met veel huizen worden wel eens (extra) kortingen gegeven.

Laat je voorlichten door een notaris. Advies wordt vaak gratis gegeven. Ze verdienen het terug aan de aktes die je later nodig hebt. .
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Wel een leuke case voor in de opleiding ! :lol:
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Cerby

Bericht door Cerby »

Allen,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Ik zie dat jullie wel elkaar tegenspreken bij het antwoord op de 1e vraag.
1. Hypotheek mag maximaal 265.000 bedragen bij NHG. Lening van extra 25.000 van je ouders heeft volgens mij geen consequenties.
Om voor NHG in aanmerking te komen mag de koop-/aannemingsovereenkomst niet hoger uitpakken dan ruim Ôé¼ 245.000,--
Op de NHG website heb ik gevonden dat de verkrijgingskosten niet hoger mogen zijn dan 265.000 euro. Dus ik neem aan wanneer ik een nieuwbouw huis koop van 290.000 euro niet in aanmerking kom voor een hypotheek met NHG. Wel een beetje raar dat ze niet garant willen staan voor een hypotheek van 265.000 euro :(

De overige antwoorden zijn duidelijk. Even naar de notaris dus...

Hier nog wat antwoorden op jullie vragen:
Ben je echt van plan een huis te kopen? Gezien je vragen lijkt het wel of je met een cursus bezig bent.
Ja, ik ben echt van plan om een huis te kopen. Ik gebruik stellingen in mijn vraag omdat ik een nieuwbouw woning kan uitloten. Nee, het is niet voor een cursus/opleiding. Wel mogen deze vragen door jullie voor een case gebruikt worden ;)
- waar is vraag 4?
Bij deze vraag 4:
Hoe wordt de WOZ waarde van nieuwbouw bepaald? Er staat nu eenmaal nog geen huis. Is de WOZ waarde dan gelijk aan de koop/aannemerssom van de woning?
Ben ik geslaagd trouwens?
Bij deze bent u geslaagd!

Gegroet,

Cerby
richard

Bericht door richard »

Cerby,
Excuses voor mijn foute antwoord bij 1e vraag.

Op de website NHG staat:Wat kan ik lenen?
Door middel van onderstaande berekening kunt u nagaan wat uw maximale lening met NHG is. Bij aankoop van een woning bestaan voor NHG twee maxima: de verkrijgingskosten mogen niet hoger zijn dan Ôé¼ 265.000,- ├®n u kunt niet meer lenen dan Ôé¼ 265.000,-.

Bij verkrijging van bestaande bouw houdt NHG standaard rekening met 12% bijkomende kosten, waardoor de koopsom of de taxatiewaarde niet meer mag bedragen dan Ôé¼ 236.607,14.

Bij verkrijging van nieuwbouw rekent NHG standaard met 8% bijkomende kosten en bedraagt de maximale koop-/aanneemsom dus Ôé¼ 245.370,37.

zie website: http://www.nhg.nl/content/content.aspx?cid=10&tg=1
Plaats reactie