Oversluiten nu nog interessant bij fors gestegen rente?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sven
Berichten: 1
Lid geworden op: do 13 jul, 2006 9:37 am

Oversluiten nu nog interessant bij fors gestegen rente?

Bericht door Sven »

Ik heb zelf een paar keer op het punt gestaan mijn hypotheek over te sluiten. Ik betaal nog bijna 6%! Maar ik gokte erop dat de rente nog verder zou dalen. Helaas.... Nu valt het mij op dat je nog steeds veel banken ziet adverteren met de mogelijkheden tot het oversluiten van de hypotheek. Maar de rente is toch de laatste tijd enorm gestegen. Hoe kan oversluiten dan interessant zijn??
William (TP)

Oversluiten

Bericht door William (TP) »

In de meeste gevallen is oversluiten inderdaad niet meer (zo) interessant. Het kan echter in sommige situaties toch nog wel voordelig zijn. Hierbij geldt een heel simpele afweging: wegen de voordelen op tegen de nadelen/kosten. De kosten bestaan uit taxatierapport, notariskosten, afsluitprovisie en eventueel boeterente. Boeterente zal meestal door de bestaande hypotheekinstelling in rekening gebracht worden als ze een rentenadeel hebben indien u besluit over te sluiten. Hierbij geldt dat de boeterente afneemt wanneer de rente stijgt. Dus een tijdje geleden waren de boeterentes veel hoger dan nu. Daarom is in sommige situaties oversluiten nu interessanter dan een tijdje geleden.

De voordelen bestaan uit lagere rente en evt. meer zekerheid door een langere rentevastperiode.

Wanneer is oversluiten soms nog wel interessant?
- Als uw huidige hypotheek zonder Nationale Hypotheekgarantie is, maar u komt bij oversluiting wel in aanmerking voor NHG
- Als u momenteel bankiert bij een verhoudingsgewijs dure maatschappij en over kunt stappen naar een goedkope maatschappij. Hoe hoger de renteverschillen tussen uw maatschappij en de goedkoopste, des te hoger het evt. voordeel
- Op het moment dat u variabele rente heeft of uw rentevastperiode afloopt. U kunt dan zonder boetes overstappen (de overige kosten blijven wel bestaan. Soms, bijv. bij Bank of Scotland, kunt u zonder afsluitprovisie een hypotheek afsluiten. Dan blijven de kosten beperkt tot rond de 1000 euro).

Het is echter wel heel relevant om goed te kijken of de voordelen opwegen tegen alle kosten! Anders bent u een dief van uw eigen portmonnee.

Handige tools:
- hypotheek oversluiten, online advies
- online test 2
- boeterente berekenen
Jari

Bericht door Jari »

Dus Sven, op naar je bank/adviseur, dan weet je het snel genoeg!
En als het bij je 'eigen' bank al interessant blijkt te zijn, dan kun je altijd verder kijken bij andere instellingen voor lagere rentes. Let dan ook op de voorwaarden en de extra kosten (notaris, afsluitprovisie).

s6
Plaats reactie