Hypotheek 275.000 euro, aantal vragen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mctijn
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 aug, 2007 7:02 pm

Hypotheek 275.000 euro, aantal vragen

Bericht door Mctijn »

Op navolging van mijn vorige topic zijn er een aantal ontwikkelingen gaande. Hieronder de situatieschets.

Mijn vriendin (21 jaar) en ik (26 jaar) zijn van plan binnenkort ons 1e huis te kopen.

Ons bruto jaarinkomen is momenteel 50.000 euro. Dit over een half jaar 53.000 euro.

We zijn er al over uit dat we voor een groot deel aflossingsvrij gaan, evt. in combinatie met een spaarhypotheek.

Het huis dat we op het oog hebben kost zo'n 275.000 euro incl. k.k.

Ik kreeg online bij de Rabobank de volgende berekening:

Hypotheek: 275.000
SpaarZeker: 50.000
Aflossingsvrij: 225.000
Bruto maandlast: 1280
Netto maandlast: 648

We waren ook van plan max. 700 euro uit te geven per maand. (liefst 650 euro). We denken dat we over 6-8 jaar aan kinderen gaan beginnen en we schatten dat we zo'n 10 jaar in het huis willen wonen en dan op zoek gaan naar wat groters. (Een redelijk opgebouwd kapitaal en wat overwaarde zou dan welkom zijn uiteraard)

Mijn vragen:

1. Is 275.000 euro een haalbaar bedrag voor onze inkomens? Ik lees op sommige sites dat we niet meer dan 225.000 hypotheek kunnen krijgen, maar de offerte van de Rabobank laat zien dat 275.000 prima kan.

2. Is het verstandig om een relatief laag bedrag (50.000 euro) als spaarhypotheek te nemen? Dit levert toch weinig op na 10 jaar?

2a. Is het in dat geval niet beter om voor 100% aflossingsvrij te gaan en zelf een paar honderd euro te sparen 10 jaar te sparen op een aparte rekening? (vaak ook nog met hogere rente)

3. NHG kan tot 265.000 euro. Betekent dit dat wij hier buiten vallen om zijn er nog manieren om rentekorting te verwerven?

4. Is het verstandig om 25.000 euro extra op te nemen (dus een hypotheek van 300.000 totaal)? Dit voor de inrichting van het huis en een inleg (bijv. 5.000 euro) op de spaarrekening.

4a. Je krijgt meer rente op zo'n (internet)spaarrekening dan bij je spaarhypotheek, dus is het toch heel aantrekkelijk om een hogere hypotheek op te nemen om deze rekening te "spekken"? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat iemand de tijd wil nemen om te helpen. Alvast erg bedankt hiervoor!!
Mctijn
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 aug, 2007 7:02 pm

Bericht door Mctijn »

Tukker schreef:Mctijn, even vooraf,
Die maandlastenberekening van Rabo klopt niet. Verhouding bruto-nettolast kan niet kloppen (misschien 1e jaar?)

Wat zijn jullie inkomens per persoon?

Overigens aan je vragen zie ik dat het tijd wordt een adviseur te bezoeken, alleen met internet kom je er niet. :oops:
Ik was al bang dat het niet klopte :)
Lekker dan, zo'n online berekening....

Inkomens p/p zijn 28500 en 21500 bruto per jaar.

We zijn al naar de Hypotheker geweest en we gaan uiteraard ook nog naar andere instanties.
Mctijn
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 aug, 2007 7:02 pm

Bericht door Mctijn »

Tukker schreef:H├® Mctijn,
Ik lees jouw postings nog eens door. En ik ben goed op de hoogte van Rabo-hypotheken. Daarom een aantal opvallende zaken:

On-line berekening? Offerte? Wat is het?
Gezien jullie inkomen zal Rabo niet offreren, jullie passen niet binnen de inkomensnormen. Verder kent Rabo geen on-line berekening. Ze publiceren niet eens hun rente. De verhoudingen tussen aflossingsvrij en spaarzeker kloppen niet. Zoals ik al aangaf, de verhouding tussen bruto en netto kloppen niet.

Op basis van je inkomen kun je ca. Ôé¼ 225.000,-- met NHG lenen. Zonder NHG is de hypotheek slechts hier en daar mogelijk, maar moet aangevraagd worden met een goede motivatie. Ôé¼ 300.000,-- lukt al zeker niet, nog op je inkomen, nog op de waarde van het huis.

Ik wil je best wel helpen, maar ben het spoor bijster.
Het is een online berekening die iedereen via de site kan doen. Ik dacht dat dat duidelijk was, sorry :)

Na nog wat navraag zijn we er achter gekomen dat het erg lastig wordt om zoveel te lenen (zelfs ook al zou het prima kunnen gezien de maandlasten). We kijken nu in de prijsklasse tot 225.000 euro.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Hi Mctijn,

Zou je de link van de Rabobank kunnen posten? Ik wist namelijk ook niet dat berekeningen mogelijk waren via hun site

Inkomenstechnisch is een lening van 300.000 euro haalbaar, alleen niet bij de Rabobank. Je kunt Bank of Scotland (max 325.000 euro obv van jullie huidige inkomens), Florius en UCB proberen. Of het verstandig is om zoveel te lenen is afhankelijk van jullie persoonlijke situatie.
Mctijn
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 aug, 2007 7:02 pm

Bericht door Mctijn »

Steven schreef:Hi Mctijn,

Zou je de link van de Rabobank kunnen posten? Ik wist namelijk ook niet dat berekeningen mogelijk waren via hun site

Inkomenstechnisch is een lening van 300.000 euro haalbaar, alleen niet bij de Rabobank. Je kunt Bank of Scotland (max 325.000 euro obv van jullie huidige inkomens), Florius en UCB proberen. Of het verstandig is om zoveel te lenen is afhankelijk van jullie persoonlijke situatie.
De berekening kun je hier doen:
http://module.rabobank.nl/hoi/initAdvie ... eekvorm.do
Plaats reactie