uit elkaar gaan en gezamelijk eigenaar blijven van woning?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

chris777
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 sep, 2007 5:33 pm

uit elkaar gaan en gezamelijk eigenaar blijven van woning?

Bericht door chris777 »

Ik heb lang gezocht op internet, maar kan geen goed antwoord vinden op mijn vraag:

De situatie is als volgt:

Ik heb samen met mijn partner een woning. We wonen samen maar hebben geen samenlevingscontract. We hebben in goed overleg besloten onze relatie te willen beeindigen.

Nu willen we proberen dit te doen met zo min mogelijk financiele consequenties.

De woning die we hebben is op dit moment een paar duizend euro minder waard dan dat we hypotheek op de woning hebben. Er zit in de spaarpolis ook geen noemenswaardige bedragen en we hebben samen geen andere bezittingen/gelden die we niet zouden kunnen verdelen.

We zijn er dus redelijk uit hoe we alles willen regelen... alleen dat huis!! We kunnen er voor kiezen om de woning te verkopen maar ik wil er graag blijven wonen. Mijn partner is hier ook voorstander van, anders blijft zij ook nog met een paar duizend euro schuld zitten... nooit leuk natuurlijk. (het is welliswaar niet zo veel, maar toch)

Nu heb ik een verzoek gedaan bij de bank om de woning alleen op mijn naam te zetten. Hiervoor is mijn inkomen net te laag, maar ik kan prima de woonlasten alleen betalen... Dat heb ik altijd al gedaan van mijn inkomen... er blijft alleen wat minder geld over voor luxe vakanties en dat soort dingen...

Maar goed, nu willen we eventueel naar de notaris gaan en laten vastleggen dat we gemeenschappelijk eigenaar van de woning blijven als zakelijke partners, alleen mijn partner heeft geen recht op de overwaarde uit de woning na de ingangsdatum van de overeenkomst. De andere kant is, dat ze geen premie of andere kosten meer hoeft te betalen, maar in de overeenkomst staat dat ik ook alle hypotheekrente mag aftrekken en zij niet... In de overeenkomst zal ook komen te staan dat als ik om de een of andere reden niet in staat ben de lasten te dragen, en mijn partner wordt aansprakelijk gesteld de notaris de woning mag verkopen om de schulden in te lossen. In de tussentijd ben ik ook vrij om zelfstandig de woning te verkopen, zolang het maar boven de waarde van de hypotheek is. (hierna wordt uiteraard de hypotheek geroyeerd etc) Wanneer ik de woning wil verkopen onder de waarde van de hypotheek moet ik hiervoor overeenstemming hebben met mijn partner. In de overeenkomst komt ook vast te liggen dat ik 6 jaar de tijd heb om de hypotheek naar mijn naam over te zetten. (ik ga er vanuit in de tussentijd meer te gaan verdienen, wat te sparen enz om de hypotheek dan wel over te kunnen zetten) Die 6 jaar willen we er in hebben omdat mijn partner tegen die tijd ook weer wat hoopt te hebben opgebouwd om een huis te kunnen kopen. Als het binnen die 6 jaar niet gelukt is, zal de notaris de woning verkopen en de overwaarde naar mij toe gaan...

Weet iemand of dit kan? Heeft dit fiscale gevolgen? Volgens sommige kan ik niet meer de volledige hypotheekrente aftrekken omdat mijn partner niet meer de woning heeft als hoofdverblijf... Ik trek nu de volledige hypotheekrente af van mijn inkomsten omdat mijn inkomen vele malen hoger is dan dat van mijn partner... Is er iemand bekend met een notaris die hier ervaring mee heeft.

Ik denk dat dit een goede oplossing zou zijn voor mensen die op een hele goede manier uit elkaar gaan, geen overwaarde in het huis hebben en alleen zitten met de hypotheekverstrekker die niet wil meewerken...

Aan suggesties als het oversluiten van de hypotheek heb ik niets, ik heb hier al uitvoerig voor geinformeerd! Dit is echt niet mogelijk!!!

Ik hoop dat er hier iemand is met meer info.

Alvast bedankt.
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Bericht door mcloud »

maar wat nou als zij een ander huis (doordetijd) wil kopen ?
of jij dit huis wil verkopen ? , ben je over 10, 20 jaar nog steeds on speaking terms ? Je kan echt een hoop problemen hiermee krijgen. staan wel meerdere verhalen hierover op dit forum van wat hiervan de gevolgen kunnen zijn. Je kan het maar beter gelijk goed regelen dan net doen alsof er niets aan de hand is. (als de bank erachter komt kan het ook nog het een en ander opleveren aan problemen)


ik raad het persoonlijk in iedergeval ten zeerste af om het op deze manier te doen. Wellicht dat een ander persoon hier meer over kan vertellen ?
chris777
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 sep, 2007 5:33 pm

.

Bericht door chris777 »

Bedankt voor je reactie, maar zo te zien heb je niet goed mijn relaas gelezen...

Zoals vermeld worden alle mogelijke aspecten vastgelegd. Ook de termijn waarbinnnen het huis op mijn naam moet staan!! Ook wat te doen als ik het niet kan betalen, het huis wil verkopen enz... De enige beperking is dat mijn partner de komende vijf jaar geen huis kan kopen, hier is ze van op de hoogte en is het hier mee eens!

Dit zijn duidelijke en redelijke afspraken waar we nu voor kiezen... Als een van ons tweeen hier spijt van krijgt in de toekomst, dan is dat jammer... Maar dan is het niet anders!

We staan hier nu beide achter, het gaat er alleen om of het fiscaal en juridisch mogelijk is en wie hier ervaring mee heeft...

Wie weet kan iemand ons nog op wat valkuilen wijzen, die we vast moeten leggen.

Graag hoor ik reacties of dit allemaal mogelijk is.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Deze vraag kon ik niet laten liggen :lol:

De opmerking over de beperking van de renteaftrek klopt. Je bent voor 50% eigenaar en hebt feitelijk ook voor 50% de hypotheek, je (ex)partner de andere helft.

De reden dat je nu de volledige rente op jouw inkomen kan aftrekken heeft ermee te maken dat jullie tot nu toe konden kiezen voor 'fiscaal partnerschap'.

Als je niet meer samenwoont kan dat niet meer, en daarmee heb je automatisch ook nog maar 50% rente aftrek, omdat je ook maar 50% eigenaar bent.


M.i. kun je dit maar op 1 manier tackelen; jij wordt 100% eigenaar van de woning (hypotheekrente aftrek dan dus ook voor 100%), terwijl je partner wel gewoon hoofdelijk medeschuldenaar blijft (eigenlijk puur als 'extra dekking' voor de bank). De overdracht van 50% eigendom van je partner aan jou kan zonder overdrachtsbelasting'.

Verder kun je in een contract allerlei voorwaarden stellen aan (niet) verdeling van toekomstige overwaarde etc, maar je kunt niet alles zomaar opnemen, dus bespreek dit met een notaris.

Maar of je (ex) partner blij zal/moet zijn met bovenstaande mogelijkheid is maar de vraag.





Hypotheekrenteaftrek bij ongehuwd samenwonenden en partners onder de Wet IB 2001

In de Wet IB 2001 is de partnerregeling geïntroduceerd. Het fiscaal partnerschap kan voordelen opleveren. Gehuwden worden per definitie als fiscaal partner aangemerkt (tenzij men duurzaam gescheiden woont); ongehuwd samenwonenden kunnen kiezen voor het fiscaal partnerschap. Als fiscaal partner is het mogelijk om bepaalde inkomsten en aftrekposten geheel naar eigen voorkeur, van jaar tot jaar verschillend, tussen de partners te verdelen. Voorbeeld hiervan zijn de inkomsten (positief en negatief) uit eigen woning. Gezamenlijk moet er altijd 100% worden aangegeven. Het is niet van belang wie de hypotheekrente betaalt. Brengt de ene partner de volledige hypotheekrente in aftrek, dan moet die partner ook het volledige eigenwoningforfait aangeven.

Heeft u niet gekozen voor het fiscaal partnerschap dan geldt in beginsel aangifte van het eigenwoningforfait en aftrek van de hypotheekrente volgens de eigendomsverhouding
.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
chris777
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 sep, 2007 5:33 pm

.

Bericht door chris777 »

Bedankt Jari,

aan dit soort antwoorden hebben we iets! Goede suggestie voor het overdragen van het huis!

Ik ben met je eens dat de verhoudingen wat scheef worden op het moment dat alle voordelen mijn kant op gaan en alle nadelen (het hoofdelijk aansprakelijk blijven) bij mijn partner liggen...

Maar goed, we hebben het nu doorgesproken en om dit verschil te compenseren gaan we nu de verdeling van de boedel en spaargelden iets anders doen...

Ik wil ook dat het redelijk blijft... Voor mij maar ook zeker voor haar, je bent er niet op uit om elkaar er slechter van te maken.

Als er nog meer ideeen zijn hoor ik het graag.

Bedankt!
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Als ik de adviseur van je ex zou zijn, zou ik haar deze constructie met klem afraden en haar adviseren het huis definitief alleen aan jou over te doen, of te verkopen. Zij loopt in deze constructie jouw betalingsrisico en belemmert haar eigen financieringsmogelijkheden. Dat klemt nu misschien nog niet, maar over 5 jaar wel.
Dat bedoelde ik ook. :wink:
Maar of je (ex) partner blij zal/moet zijn met bovenstaande mogelijkheid is maar de vraag.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Xcusi :lol:
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie