hypotheek bij nieuwbouw mogelijk?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

gast88

hypotheek bij nieuwbouw mogelijk?

Bericht door gast88 »

Beste mensen,

graag jullie advies

Situatie:
we willen een nieuwbouw huis kopen
De bouwsom zal ongeveer 410.000 von bedragen incl. alle meerwerk, terreininrichting e.d.
Financieringskosten ca. 5.000 (?)
Bouwrente ca. 15.000 (?)

gezamelijk inkomen 70.000
eigen inleg 20.000
geschatte overwaarde van huidige huis min. 40.000

Nu zitten de meeste hypotheekverstekkers op een max. van 350.000 wat we kunnen lenen. We zouden echter toch min. zon 25.000 meer willen lenen / nodig hebben. Deze verstrekkers zijn er wel maar wat is het risico?

En vinden jullie deze situatie 'gezond' of ...??

Graag jullie reakties!!
gast88

samenstelling

Bericht door gast88 »

Hallo,

ons inkomen is als volgt samengesteld
man: vast contract 41.000
vrouw: eigen bedrijf gemiddeld afgelopen 3 jaar 29.000
dit is ook zo beoordeeld door een adviseur, dus niet op internet ingevuld.
Adviseur vertelde ook bij meeste hypotheekverstrekkers 5x jullie jaarinkomen = 350.000 maar bij sommige tot 420.000 mogelijk.

We hebben verder geen persoonlijke leningen.
gast88

reaktie

Bericht door gast88 »

Hallo Tukker,

bedankt voor je snelle reaktie.

Nou ik denk dat we die 20.000 wel nodig hebben bij het inrichten van het huis. De cijfers van de onderneming van mijn vrouw waren in 2006 gelijk aan 2005. Voor 2007 ziet het er beter uit maar daar rekenen we niet mee natuurlijk.

Met de bank van mijn vrouw hebben we ook gepraat en die kwam ook tot 350.000. De tussenpersoon is echter naar mijn mening een goede adviseur en die kwam dus met grote banken ook rond de 350, maar bijv. bij bank of scotland e.d. kunnen we meer lenen.

Maar wat wij ons afvragen is wat is het risico om met dergelijke hogere leningen en minder bekende hypotheekbanken in zee te gaan? Ik neem aan dat je bijv. dan ook hogere rentes gaat betalen?

En hoe kan ik het beste de bouwrente berekenen?
Kavelprijs x 1 jaar rente en de woningprijs delen door 2 en daar de rente over een jaar? Is dat een goeie methode of?
gast

Bericht door gast »

bouwrente = bedrag dat aannemer/projectontwikkelaar in rekening brengt
= kostprijsverhogend

vuistregel:
renteverlies tijdens de bouw = bouwtijd x huidige maandlasten (+ rente over eventueel benodigde overbrugging)
appie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 14 sep, 2007 5:51 pm

bouwrente

Bericht door appie »

Hallo gast,

Ik heb geen percentage nog gehoord van de aannemer.
Ik neem aan dat het het gebruikelijke percentage is.

Dus ik moet de bouwtijd (zeg 1 jaar) x de huidige maandlast (of alleen rente) doen en daarbij de nieuwe rente tellen (ook voor een jaar?)
appie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 14 sep, 2007 5:51 pm

naam

Bericht door appie »

sorry, ik ben gast88 overigens
ik denk het is makkelijker om even een gebruikersnaam aan te maken...
:roll:
richard

Bericht door richard »

M.i. moet je zorgen dat je niet op de top van de mogelijkheden komt te zitten. Je krijgt dan te maken met risico opslag percentage. Heb je gedacht aan overlijdensrisico (meeverzekeren?) , makelaarskosten verkoop oude woning, dubbele woonlasten? Probeer wat reserve over te houden mede gezien ondernemingsrisico van je echtgenote.
appie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 14 sep, 2007 5:51 pm

top mogelijkheden

Bericht door appie »

Hallo Richard,

Ik ben het met je eens. We zullen op dit moment wel redelijk op onze top zitten. Ik ben echter in mijn carriere behoorlijk groeiende, en mijn loon ook. Ik verwacht dat mijn loon nog zekere de komende 4/5 jaar behoorlijk doorgroeit. Ook wat betreft het bedrijf van mijn vrouw heb ik er vertrouwen in. Makelaarskosten heb ik meegenomen. Dubbele lasten kunnen we voor een periode goed opbrengen mijns inziens.

Algemeen:
Is het voor de maandlasten is het best (?) dat je zoveel mogelijk aflossingsvrij deel hebt? en hoe verstandig is dat?
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Bericht door mcloud »

heb je met de dubbele lasten ook rekening gehouden met het feit
dat er een extra hypotheek word verleend op je huidige huis ?

De overwaarde word namenlijk gefinancierd met een overbruggings krediet = kortlopende aflossingsvrije hypotheek met hogere rente.

grtz

Mc
appie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 14 sep, 2007 5:51 pm

overbruggingskrediet

Bericht door appie »

Hallo,

Kun je me vertellen hoe ik dit zou moeten berekenen? Bij een overwaarde van 40.000?
Hoeveel hoger is die overbruggingsrente?


gr. appie
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Bericht door mcloud »

in mijn offerte is het ongeveer 1% hoger dan het andere rente percentage
appie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 14 sep, 2007 5:51 pm

bouwrente

Bericht door appie »

ok

wat ik verder ook raar vind zijn de verschillen in beoordeling van het salaris van mijn vrouw. Rabo beoordeeld het op 33.000 terwijl een tussenpersoon het op 28.500 beoordeeld. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Kwestie van anders beoordelen?
Plaats reactie