Vermogenshypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jumper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 jul, 2006 10:52 pm

Vermogenshypotheek

Bericht door jumper »

Hallo had een vraagje.Wie kan mij uitleggen wat precies een vermogenshypotheek is.Zoals ik begrijp wordt het geld dat je leent door een vermogensbeheerder belegt maar weet het niet zekerEn het schijnt dat je hele lage maandlasten hebt met deze hypotheek,maar hoe zit het precies?
jumper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 jul, 2006 10:52 pm

Bericht door jumper »

niemand?
Gast

Bericht door Gast »

is de vermogenshypotheek, zoals je het hier noemt, de officiele naam van het hypotheekproduct (bij Avero/Achmea??), of bedoel je hier een soort overwaardeconstructie.

Geef svp wat meer/gedetailleerdere info, dan kunnen we wellicht een concreet antwoord geven.
William TP

vermogenshypotheek

Bericht door William TP »

Hiervoor dienen we inderdaad meer informatie te hebben. Deze naam wordt voor (minimaal) 3 typen hypotheken gebruikt.

1. levenhypotheek --> er wordt in een levensverzekering vermogen opgebouwd door eenmalig of maandelijks een bedrag te storten
2. beleggingsrekeninghypotheek --> er wordt op een beleggingsrekening vermogen opgebouwd door eenmalig of maandelijks een bedrag te storten
3. effecthypotheek --> u leent extra geld waarmee belegd gaat worden.
4. Het kan ook zijn dat u zelf eigen vermogen in depot zet (op een beleggingsrekening bijv.) waarmee belegd gaat worden. Uit dit depot wordt dan geld gehaald om uw maandlasten te verlagen.

1 en 2 worden heel veel gebruikt en kunnen ook prima. Met de opties 3 en 4 zou ik voorzichtig zijn. 3 betekent beleggen met geleend geld en iedereen weet wel hoe dat af kan lopen.... 4 is het principe sigaar uit eigen doos. Je maandlasten zijn weliswaar lager, maar dat betaal je ook zelf aangezien je zelf het vermogen inbrengt. Bovendien geldt vaak dat je in deze constructie hogere kosten hebt dan wanneer je zelf buiten je hypotheek spaart/belegt.

Welke optie gaat het om? Of is het nog wat anders?
jumper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 jul, 2006 10:52 pm

Bericht door jumper »

het zit zo we hebben nu een kleine hypotheek maar omdat we nu 7%rente betalen heb ik een soort encete ingevuld en naar aanleiding daarvan heeft een hypotheek adviseur kontakt met ons opgenomen.Onze rente staat tot het einde van de looptijd vast en veel mensen zeiden dat onze boete zo hoog zou zijn als we die af zouden kopen dat het bijna geen nut had om hem over te sluiten.Deze adviseur had het erover om onze bellegingshypotheek over te zetten naar een vermogenshypotheek.Onze hypotheek zou dan wel 4x meer worden als de hypotheek die we nu hebben maar we zouden toch minder gaan betalen.Het geld is van de overwaarde van het huis,meer informatie heb ik niet alvast bedankt
William TP

Vermogenshypotheek

Bericht door William TP »

Klinkt als optie 3. Je leent op je huis extra geld, waarmee belegd gaat worden.

De rente die je betaalt over de verhoging is niet aftrekbaar. Het rendement op je beleggingen (na aftrek van alle kosten) moet dus hoger zijn dan de rentelasten om dit aantrekkelijk te maken. Hoog risico dus!

Ik zou er voorzichtig mee zijn.
Jari

Bericht door Jari »

Niet voorzichtig zijn,
als het een 'erkend hypotheekadviseur' is, dan moet je direct een klacht indienen tegen de 'schurk'.

Belachelijke constructies zijn het, heeft geen moer met advies te maken.
Mensen aan het beleggen krijgen met geleend geld, terwijl ze met eigen geld nog niet eens beleggen. Geen goed woord voor over.

Dus jumper, naar de adviseur jumpen om te zeggen/bluffen dat je een klacht gaat indienen. Gezien de geboden constructie is dat zeker gerechtvaardigd. Met de WFD in z'n nek ben ik benieuwd wat hij zal zeggen.
Plaats reactie