Spaarhypotheek verlengen en de fiscus?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Zo

Spaarhypotheek verlengen en de fiscus?

Bericht door Zo »

Mag dit van de fiscus? Hij staat nu op 20 jaar en ik zou hem graag een paar jaar verlengen. Hij is in '96 afgesloten bij Aegon en loopt dus nog zo'n 8. (nieuwe woning pas volgend jaar)

Ik zou dit willen omdat ik totaal geen voordeel behaal (zelfs nadelig)door de lagere rente van deze tijd omdat ik al voor zo'n 50% waarde heb opgebouwd en mijn bandbreedte al volledig is benut. De premies zouden flink stijgen met de lagere rente.
Dit wist ik een paar weken geleden niet waardoor ik nu zal moeten leven met dezelfde kosten die ik nu heb ipv de lagere rente te kunnen profiteren.. :(
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Klinkt misschien raar maar heb je al uit laten rekenen of het misschien interessant kan zijn om je oude hoge rente mee te nemen. Kan wel eens verrassend uitpakken. Zeker wanneer je in je polis al behoorlijk vermogen hebt opgebouwd kan het aantrekkelijk zijn om voor die hoge rente te kiezen. De te betalen rente is immers fiscaal aftrekbaar (aanname) terwijl de vergoeding over het geld in de polis belastingvrij is.
Gast

Rente aanpassen maar premie zo laten?

Bericht door Gast »

Sorry voor het late antwoord ik zit met allerlei zaken aan mijn hooft met koop/verkoop.

Mijn adviseur kan me niet zo veel aanbevelen wat met deze eerste spaarhypotheek te doen behalve hem bij Aegon te houden gezien en aan te vragen en te zien wat er uitkomt met de lagere rente's

Het is vast mogelijk om deze polis mee te nemen met de hogere rente en dit is financieel gezien het meest verstandig ware het niet dat ik de kosten liever wat wil drukken aangezien ik nog een tweede hypotheek nodig heb.

Een andere mogelijkheid wat me wel wat lijkt is de rente aanpassen naar de % van vandaag de dag en de premie laten staan op het lagere bedrag en dan maar minder opbouwen aan het eind. Dit scheelt zo'n 12500 wat ik aan het eind tekort kom maar ik bespaar nu wel zo'n 93,- / maand. Daar heb ik nu meer aan.
Plaats reactie