hoe om te gaan met onderwaarde....

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

dimenzo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 aug, 2007 11:09 am

hoe om te gaan met onderwaarde....

Bericht door dimenzo »

Dag, wij hebben bijna een voorlopig koopcontract getekend.
Ons huidige woning staat te koop. De vraagprijs is al lager dan de huidige hypotheek, met de verwachting dat het nog wat lager wordt...schatting 10kÔé¼ onderwaarde dus....
Hoe moet ik hier mee omgaan? De kosten van ons nieuwe huis is 210kÔé¼ incl kk. verlies is 10kÔé¼ de verbouwing kost als het lukt circa 30kÔé¼. Is het dan mogelijk een hypotheek los te peuteren van 250kÔé¼
De lonen van ons (30-ers) is 31600 + 12800 = 44.400Ôé¼

Een adviseur zegt dat 245.000 mogelijk is met NHG, maar kan dat wel???
Waar is het allemaal eigenlijk afhankelijk van? wat is voor een bank belangrijk om dit geld te verstrekken, ook gekeken naar de onderwaarde? Wij hebben nu een hypotheek lopen bij Florius met 4.7%.(nog 3 jaar)..dit zou ik ook graag willen doorzetten, maar weet niet of Florius mee zou willen werken....

2de vraag: Om kosten te drukken heb ik gekeken naar de middenstanders in de buurt met betrekking tot taxatie en notaris en kom met prijzen van 250 euro all in en resp 1080 euro voor hypotheekakte en transport...

kan dit nog veel goedkoper denken jullie?


Alvast bedankt voor de informatie mensen.
ps. betreft het mooie oosten van het land.
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Bericht door mcloud »

Heb je in de tijd dat je die hypotheek hebt niets afgelost of zit dit
al bij de berekening in ?

probeer zoveel mogenlijk zelf op te hoesten, makelaars kosten, taxaties etc etc . hierdoor word de druk al wat minder op je onderwaarde.

kun je eventueel de verbouwing niet wat goedkoper maken ?
als je kan sparen kun je b.v. ook een gedeelte later verbouwen.

Er zit een maximum aan de NHG hypotheek zowel kwa koop prijs
als totaal prijs maar daar zit je net niet aan :

(van de nhg site: )
Hoeveel mag ik lenen?
Of u voor NHG in aanmerking komt, hangt onder andere af van uw inkomen, de koopsom van de woning en eventuele kosten voor kwaliteitsverbetering. De lening mag in ieder geval niet meer bedragen dan Ôé¼ 265.000,-.


http://www.nhg.nl/


p.s. de prijzen zien er goed uit voor de notaris + taxatie

Grtz
Mc
dimenzo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 aug, 2007 11:09 am

Bericht door dimenzo »

Ok thanx.
ik had inderdaad een vreemd gevoel bij de situatie.
ik krijg morgen en overmorgen nog andere adviseuren op bezoek.

Daarna zal ik 3 offertes aanvragen en ik zal hier de beste bekenbaar maken.

Tukker kun je me dan een goedkopere notaris zeggen? ik ben nu erg op de centen en 100 euro is 100 euro.....

alvast bedankt
dimenzo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 aug, 2007 11:09 am

Bericht door dimenzo »

Eerste optie:

Hypotheekdeel 1
Soort Hypotheek : Aflossingsvrij
Hypotheekbedrag : Ôé¼ 245.000
Waarvan box 1 : Ôé¼ 231.871
Afsluitprovisie : 1,00 %
Rentepercentage : 5,400 % nominaal per jaar
Rentevastperiode : 10 jaar

Belegging
Omschrijving : Belegging
Waarde/inleg : Ôé¼ 0
Netto rekenrendement : 6,000 %
Eindkapitaal : Ôé¼ 50.951

Transacties:
Soort transactie Bedrag Termijn Vanaf jaar Duur
Storting Ôé¼ 52 Maand 1 30 jaar

Levensverzekering
Productnaam : Gelijkblijvende Overlijdensrisicoverzekering
Looptijd : 30 jaar
Vaste premie : Ôé¼ 26,- per maand gedurende 30 jaar
Verzekerde(n) : Aanvrager
Hoofddekking aanvrager : Gelijkblijvend
Verzekerd bedrag aanvrager : Ôé¼ 150.000,-


Levensverzekering
Productnaam : Gelijkblijvende Overlijdensrisicoverzekering
Looptijd : 30 jaar
Vaste premie : Ôé¼ 21,- per maand gedurende 30 jaar
Verzekerde(n) : Partner
Hoofddekking partner : Gelijkblijvend
Verzekerd bedrag partner : Ôé¼ 150.000,-
dimenzo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 aug, 2007 11:09 am

Bericht door dimenzo »

geen geldverstrekker genoemd.
ook nog geen offerte aangevraagd bij een geldverstrekker...

2de optie heeft net gebeld: mogelijkheid was BoS, maar adviseur (via een vriend) raadde het af en vertelde dat het risico te groot was ivm dat eigen huis nog niet verkocht was en ook het verlies groter kan worden of te lange tijd dubbele lasten....
dimenzo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 aug, 2007 11:09 am

Bericht door dimenzo »

waarom is de premie bij mij hoger 26 euro dan mijn partner 21 euro...
allebei niet rokend even oud etc... toch zo dat ze verwachten dat de man eerder de pijp uitgaat door de vele stress die hij krijgt hahaha...

mbt. verkoop huis:
ik wil de volgende afspraak maken (dit ook al met de makelaar besproken): 1 april is de overdracht...wij willen bijvoorbeeld 1 april er ook uit...(nieuwe huis staat in november al leeg en dus eerder kan (ook van ons uit). Wanneer het huis niet is verkocht voor 1april moeten er huurders in om de dubbele lasten te kunnen dekken. De makelaar zei dat dat geen probleem was. Ik zal dit volgende week met hem bespreken....is dit mogelijk denken jullie? wat zijn de risico's....Het geeft mij iig wel een beetje zekerheid als ik zeker weet dat er huurders in komen als het over 7 maand nog niet verkocht is.
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Bericht door mcloud »

daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, daar ik ook een huissie gekocht heb, en nog met een appartementje zit wat te koop staat.
Mocht het niet verkocht worden is verhuren natuurlijk ook wel
een (tijdelijke) oplossing
Grtz
mc
dimenzo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 aug, 2007 11:09 am

Bericht door dimenzo »

plan van ons is een clausule proberen in te bouwen in het voorlopig koopcontract:
aanvaring is 1 april. indien we voor 1 februari ons huis niet hebben verkocht gaat het niet door... indien eerder verkocht is 1 december voor ons ook mogelijk. verkopers rekenen al op dubbele lasten van december tot 1 april. Dus we willen ons risico met hun delen. nu maar hopen of ze hier mee accoord gaan. zoniet durven we niet te tekenen met het gevoel dat we met dubbele lasten komen te zitten. Dan zullen de verkopers ook niet tekenen voor hun nieuwe huis en zitten ook met hun lege handen en zullen het huis aan een ander moeten proberen te verkopen. De vraag is of ze dan wel/of niet tekenen voor hun nieuwe huis waar ze anders half november in zouden trekken. Dus indien de makelaar (zelfde) hun kan overtuigen dat ons huis voor 1 feb verkocht kan zijn zullen ze accoord gaan......who knows what goes on in an other person's mind......

wordt vervolgd...

ps. nog even over de provisie:
was niet over te handelen, want florius stelde dit vast als vergoeding aan de bemiddelaar en ze hadden met ons verhaal net de kosten ermee gedekt, begon al over advieskosten...hahaha...nog maar eens proberen???
dimenzo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 aug, 2007 11:09 am

Bericht door dimenzo »

ok dus onderhandelen zal niet veel uitbrengen, en zou ik ook niet doen als het allemaal niet zo lastig was als nu...

Ja veel mensen vertrekken naar Duitsland....kennis heeft daar een leuk vrijstaand huis gekocht voor circa 170.000..., maar voor mij...nee geen denken aan.

we wachten af...
dimenzo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 31 aug, 2007 11:09 am

voorlopig laatste bericht

Bericht door dimenzo »

Dank voor het medenken, Tukker en anderen. Wij zijn tot het besluit gekomen om het 'droomhuis' te laten schieten....... :(
Na veel praten en rekenen is voor ons toch de keuze gekomen om eerst te verkopen en dan pas verder te kijken....Gezien de markt en onze financiele krapte is dit denk ik wijsheid. Afgezien dat ik mijn huis toch binnen een aantal maanden verkoop en mezelf ff voor de kop sla, maar ach....welke stress het in de andere situatie zou opleveren (in ergste geval failliet bijv) is niet te beschrijven denk ik....

Gr en tot de volgende keer.....als ik echt kan shoppen tussen de hypotheekaanbieders... :D
Plaats reactie