uitkopen ex partner. Verdien ik genoeg?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mamavanstefan
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 25 feb, 2013 11:20 pm

uitkopen ex partner. Verdien ik genoeg?

Bericht door mamavanstefan »

Goedenavond,

In 2007 heb ik samen met mijn partner een huis gekocht voor 210.000 euro. 15.000 euro extra meegenomen in de hypotheek om de woning op te knappen. Samen met de k.k. kwamen we uit op een hypotheek van 245.000 euro.
Helaas ziet het er naar uit dat de relatie geen stand gaat houden. Ik ben alvast een beetje aan het orienteren wat onze opties zijn mbt ons koophuis. De woning is nog niet getaxeerd, maar gebaseerd op de woning van de buren die nu te koop staat voor 205.000 euro, schat ik dat onze woning nu zo n 200.000 euro waard is. De afkoopwaarde van de kapitaalverzekering komt neer op zo n 10.000 euro. Als we de woning nu zouden verkopen, zouden we met een flinke restschuld blijven zitten waar we uiteraard allebei niet op zitten te wachten.

Inmiddels heb ik me wat meer verdiept in de mogelijkheid tot het uitkopen van mijn toekomstige ex. Hij zou mij dan de helft van de onderwaarde (verrekend met opgebouwde kapitaalverzekering) moeten betalen, en zou dan moeten worden ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de hypotheekschuld. Maar, hoe groot is de kans dat de bank hiermee akkoord gaat? Mijn inkomen bedraagt 45.000 euro per jaar, inclusief vakantiegeld en eindejaarsbonus. Ik zou never nooit een nieuwe hypotheek krijgen van deze omvang, maar ben van mening dat ik de vaste lasten wel alleen kan dragen. Is de berekening voor het uitkopen van je ex vergelijkbaar met de berekening voor een nieuwe hypotheek? Of bestaat er een mogelijkheid dat hierin nog wat (een groot stuk ;) ) speling zit. Ik heb overigens een vast contract, werk 7 jaar bij dezelfde werkgever en mijn baan staat niet op de tocht.

Als er mensen zijn die hiermee ervaring hebben, hoor ik het graag. Andere opties zijn natuurlijk ook van harte welkom!
Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Mama van Stefan
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: uitkopen ex partner. Verdien ik genoeg?

Bericht door fransjan »

als je ex meegaat in de restschuld en de eindejaar bonus een vaste uitkering en niet winst of prestatie afhankelijk kan je ongeveer Ôé¼ 212000 lenen en zit je aardig in de richting .

dus bezoek je adviseur en laat die je mogelijkheden bekijken
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: uitkopen ex partner. Verdien ik genoeg?

Bericht door Jean henri »

beste mamavanstefan,

Mocht het lukken om de hypotheek op jou naam te stellen, let er dan wel op dat het deel wat je van je ex overneemt wordt gezien als een nieuwe hypotheek.

Gevolg is dat de helft van de hypotheek annuitair zal moeten worden afgelost in een periode van maximaal 30 jaar (voor dit deel zal een nieuwe 30-jaars periode ontstaan omdat je (een deel van) de woning koopt.

Mocht je nu een volledige spaar of annuiteiten hypotheek hebben dan is er geen /nauwelijks verschil in maandlast. Heeft je bestaande hypotheek een (groot deel) aflosvrij, dan zal je wel een toename van de maandlast krijgen.
breevani
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 07 aug, 2013 11:52 am

Re: uitkopen ex partner. Verdien ik genoeg?

Bericht door breevani »

Jean henri schreef:beste mamavanstefan,

Mocht het lukken om de hypotheek op jou naam te stellen, let er dan wel op dat het deel wat je van je ex overneemt wordt gezien als een nieuwe hypotheek.

Gevolg is dat de helft van de hypotheek annuitair zal moeten worden afgelost in een periode van maximaal 30 jaar (voor dit deel zal een nieuwe 30-jaars periode ontstaan omdat je (een deel van) de woning koopt.

Mocht je nu een volledige spaar of annuiteiten hypotheek hebben dan is er geen /nauwelijks verschil in maandlast. Heeft je bestaande hypotheek een (groot deel) aflosvrij, dan zal je wel een toename van de maandlast krijgen.

Mijn situatie is soortgelijk. Daarom hoop ik dat je ook mij misschien van advies kan voorzien.

Mijn ex-partner weigert al jaren mee te werken aan de verdeling van ons huis en de bijbehorende hypotheek. Hoe kan ik de koopakte en hypotheek overzetten op mijn naam als mijn ex hier niet redelijker wijze aan meewerkt? Tevens ligt er beslag op het huis door een schuld die bij haar wordt gevorderd.

Mijn ex en ik zijn sinds 2009 uit elkaar. Wij hadden een samenlevingscontract (beëindigd in 2009) en hadden samen een huis gekocht gebaseerd op mijn inkomen. Ik wil graag het huis, waarin ik vanaf de koop in woon, en bijbehorende hypotheek op mijn naam hebben staan, maar mijn ex eist te worden uitgekocht terwijl er sprake is van onderwaarde als het huis verkocht zou worden.

Ik heb een makelaarskantoor een waarde-indicatie van het huis laten opstellen en de onderwaarde zou ongeveer Ôé¼ 30.000 bedragen. We hebben een hypotheek afgesloten van 215.000 en het huis gekocht voor zo'n Ôé¼ 200.000. Het zou nu max Ôé¼ 170.000 opleveren. Een deel van de hypotheek van ongeveer Ôé¼ 10.000 is reeds afgelost door mij (spaarhypotheek). Mijn ex wil Ôé¼15.000 van mij, maar ik zou toch juist Ôé¼ 10.000 van mijn ex moeten krijgen en niet andersom?

Al vanaf het begin van de koop, maar zeker vanaf de ontbinding van ons samenlevingscontract in 2009 draai ik voor de hypotheek en bijbehorende kosten op + de kosten van zowel mijn eigen levensverzekeringen als die van mijn ex. Sindsdien woont mijn ex ergens anders. Als mij wat zou overkomt dan krijgt mijn ex nog geld ook.

Het probleem wordt groter:
Door een schuld van mijn ex (boete van de AID door buitenlandse werknemers te verhuren zonder tewerkstellingsvergunning) is er beslag gelegd op het huis. Het beslag is via een gerechtsdeurwaarder opgelegd in opdracht van het bedrijf dat de werknemers in dienst nam. Om het vonnis (grosse) van Ôé¼ 10.500 te voldoen heeft mijn ex vanaf 2009 een schamele betalingsregeling getroffen met de gerechtsdeuwaarder die naar verwachting loopt tot 2017...Zolang er beslag ligt kan het huis niet verkocht worden.

Hoe kan ik mijn ex "dwingen" mee te werken aan de verdeling van het huis en hypotheek waarbij de koopakte en hypotheek op mijn naam komt? Kan een rechter in dit geval vervangende toestemming geven? Loopt dit via een advocaat?

Wat zijn mijn opties?

Alvast mijn grote dank!!!
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: uitkopen ex partner. Verdien ik genoeg?

Bericht door Jean henri »

Hier speelt meer een juridisch probleem, en veel minder een hypotheekprobleem (dat is slechts een gevolg).

Eerst zal de beslaglegging van tafel moeten zijn wil je ├╝berhaupt iets met een geldverstrekker willen bespreken.

Vervelende kwestie maar ik vrees dat je een advocaat zal moeten raadplegen.
Plaats reactie