Eigen inleg

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

drieoog
Berichten: 1
Lid geworden op: za 27 mei, 2023 11:37 am

Eigen inleg

Bericht door drieoog »

Ik wil graag een huis kopen maar helaas kom ik niet aan de eigen inleg. Helaas heb ik geen ouders of familie voor een schenking. Ik heb ongeveer de helft van het benodigde bedrag aan spaargeld.

Ik heb wel een auto die ik eventueel kan verkopen maar ik weet niet of dat wel mag. Omdat bijvoorbeeld bij een schenking de herkomst duidelijk moet zijn d.m.v. een schenkingsovereenkomst.

Kan ik mijn auto verkopen om zo de eigen inleg te kunnen betalen of zorgt dit voor problemen.
VIP_Advies
Berichten: 14
Lid geworden op: do 22 dec, 2022 4:28 pm
Contacteer:

Re: Eigen inleg

Bericht door VIP_Advies »

Beste,

Het staat geheel vrij om je auto te verkopen om bepaalde kosten te kunnen voldoen. Echter, het is dikwijls mogelijk om extra kosten mee te financieren bij de hypotheek.

Ik stuur je even een PB.

Mvg,
Robin
VIP Advies.nl
Hypotheekadviseur www.VIPAdvies.nl
Samder
Berichten: 5
Lid geworden op: do 24 aug, 2023 12:04 pm

Re: Eigen inleg

Bericht door Samder »

Het is begrijpelijk dat je graag een huis wilt kopen en nadenkt over verschillende financieringsopties. Het verkopen van je auto om een deel van de eigen inleg te kunnen betalen, is in principe een mogelijkheid. Het is echter belangrijk om rekening te houden met een paar factoren.

Allereerst moet je controleren of er geen financiële verplichtingen aan de auto verbonden zijn, zoals een lening of lease. Als de auto volledig van jou is en je kunt deze vrij verkopen, zou het verkopen van de auto een manier kunnen zijn om wat extra kapitaal te genereren voor je eigen inleg.

Wat betreft de herkomst van het geld voor de eigen inleg, is het waar dat financiële instellingen vaak willen weten waar het geld vandaan komt om witwassen en andere illegale activiteiten te voorkomen. Als je de auto verkoopt, zorg er dan voor dat je de transactie goed documenteert. Bewaar de nodige documenten, zoals de verkoopovereenkomst en ontvangstbewijs, om aan te tonen waar het geld vandaan komt.

Het is verstandig om advies in te winnen bij een financieel adviseur of een hypotheekadviseur voordat je een beslissing neemt. Zij kunnen je helpen om de beste financiële strategie te bepalen en eventuele gevolgen of problemen die kunnen ontstaan, te bespreken.

Het belangrijkste is om eerlijk en transparant te zijn tijdens het hele proces en ervoor te zorgen dat je op een verantwoorde manier je financiële doelen nastreeft. Veel succes met het realiseren van je huisaankoop!
Plaats reactie