Vraag over spaarhypotheek.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Teakhoutberg3
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 jan, 2020 9:12 pm

Vraag over spaarhypotheek.

Bericht door Teakhoutberg3 »

Beste mensen,

Ik heb op dit moment een spaarhypotheek van 200K met een rentepercentage van 1,68% tot februari 2028.
Qua opbouw van de polis ziet dit er als volgt uit.
2025 : 98K opgebouwd
2026 : 107K opgebouwd
2027 : 116K opgebouwd

Ik heb 2027 : 60K gespaard. Wat zouden jullie doen.

Mijn idee is namelijk om 60K in te leggen, over te sluiten naar ALV hypotheek en dan het restant in de ALV hypotheek.

Dus bijvoorbeeld :30K aflossingsvrij tegen 4%.

Een optie zou ook kunnen zijn dat ik dit doe al in 2026, echter volgt er dan boeterente ivm afloop rentevast februari 2028.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Stefan00
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 02 aug, 2019 10:50 am

Re: Vraag over spaarhypotheek.

Bericht door Stefan00 »

Ik ben geen expert, maar ik vraag me een paar dingen af:

- Tot wanneer loopt de spaarhypotheek nog? Zo te zien zit je tegen het einde, en dan is de spaarhypotheek het meest interessant (vanaf grofweg 2/3 tot 3/4 spaarpot kun je "verdienen", al wordt dat wel steeds minder met de huidige mindere aftrekmogelijkheden)
- Zeker als de rente in 2028 hoger is, zou het voordeel ook hoger kunnen zijn
- Waarom zou je boeterente moeten betalen als de huidige rente nu hoger is?
- Waarom wil je uberhaupt oversluiten? Kun je die 60k de komende jaren niet in delen inleggen?
Teakhoutberg3
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 jan, 2020 9:12 pm

Re: Vraag over spaarhypotheek.

Bericht door Teakhoutberg3 »

Beste Stefan,

Mijn doel is om met de 52 jaar hypotheek vrij te zijn. Of hele lage maandlasten.

Mijn spaarhypotheek loopt tot 2036 en mijn rente vaste periode van 1,68% loopt tot februari 2028.

De vraag omtrent de boeterente heeft betrekking op onderstaand.
Optie zou kunnen zijn : 60K direct aflossen in 2025, 2026 ofwel als de rentevasteperiode nog niet voorbij is.
Waarom wil ik oversluiten; als er 98K in de spaarpot zit er 60K spaargeld ingepompt wordt en vervolgens ga
oversluiten dan blijft er van de 200K nog maar 42K over. Als ik die 42K dan in een aflossingsvrije hypotheek
laat zetten en we gaan uit van 5% rente even voor het gemak, dan betaal ik slechts 175euro rente.

Nu betaal ik iedere maand 900euro zowiezo tot 2028 en dat zal na afloop rentevaste periode niet veel veranderen (denk ik..).

Hoor graag van je.
VIP_Advies
Berichten: 14
Lid geworden op: do 22 dec, 2022 4:28 pm
Contacteer:

Re: Vraag over spaarhypotheek.

Bericht door VIP_Advies »

-----------
Hypotheekadviseur www.VIPAdvies.nl
Stefan00
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 02 aug, 2019 10:50 am

Re: Vraag over spaarhypotheek.

Bericht door Stefan00 »

Ik zou dit echt eens laten doorrekenen door een adviseur. Het gaat erom wat de totale kosten zijn gedurende de totale looptijd. Als je perse lagere maandlasten wilt binnen een paar jaar kan dat aantrekkelijk zijn, maar wellicht betaal je over de gehele looptijd dan wel meer. Toch kan dat een keuze zijn natuurlijk. Ik kan je alleen adviseren dit op basis van cijfers te besluiten en niet op een onderbuikgevoel!
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Vraag over spaarhypotheek.

Bericht door nerd01 »

Voor een serieuze berekening zijn veel meer gegevens nodig (o.a. WOZ, leeftijd, salaris, ORV, kosten). Daarom een iets andere redenering dan een berekening:

Wat ik waarschijnlijk zou doen is geduld hebben. De spaarhypotheek is een product dat moeilijk te verslaan is. Zeker niet door een ALV.
Blijkbaar ben je in staat om naast de uitgave van 900 euro per maand nog flink te sparen. Mijn conclusie is dan dat die 900 per maand geen belemmering is. Maar stel je wilt vanaf 2028 lagere lasten, zeg 200 euro per maand via een ALV. Om de spaarhypotheek voort te zetten heb je dan 700 € per maand extra nodig. Dus 8400 per jaar. Dat is na 7 jaar 60 dzd. Uit de gespaarde 60 dzd kun je jezelf dus 7 jaar 'subsidiëren'. Tegen die tijd zit je in 2035. Nog een jaartje en je hele spaarhypotheek is dan afgelost. Dan ben je 60 en kan je misschien nog 25 jaar genieten van een hypotheekvrij bestaan.
Teakhoutberg3
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 jan, 2020 9:12 pm

Van spaarhypotheek naar zo beperkt mogelijke maandlast

Bericht door Teakhoutberg3 »

Ik begrijp niet goed wat NERD01 zegt.
Nog even mijn situatie ter verheldering anno nu.
Hypotheek 200K
Hierin gespaard 80K
Huidig spaargeld : € 80.000,00
Rente 1,68% tot februari 2028.
Levensverzekering behorende bij spaarhypotheek € 686,00
Rente : € 280,00
WOZ : 400K

Wil graag eind 2027 naar hypotheek vrij, zo laag mogelijke lasten of andere en betere ideeen.

Hoor graag.
Stefan00
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 02 aug, 2019 10:50 am

Re: Vraag over spaarhypotheek.

Bericht door Stefan00 »

Ik zou dan overwegen om de spaarhypotheek in te korten, met einddatum februari 2028 (einde rentetermijn). Stel dat je dat per 1-1-2024 laat ingaan, wordt je maandelijkse inleg ca. 2200 euro (zonder rente en zonder orv) en ben je begin 2028 hypotheekvrij.

Dat is een fors bedrag per maand maar daar kun je mooi je spaargeld voor inzetten indien nodig lijkt me.

Volgens mij is dat de manier om de kosten zo laag mogelijk te houden over de gehele looptijd van de hypotheek, en heb je rond de gewenste datum de lage maandelijkse lasten (geen hypotheek meer, maar natuurlijk wel een beetje EWF).
Stefan00
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 02 aug, 2019 10:50 am

Re: Vraag over spaarhypotheek.

Bericht door Stefan00 »

Je zou nog verdere optimalisatie kunnen toepassen na het inkorten van de looptijd door extra stortingen te doen. Maar met een rente van 1,68% kun je dat geld misschien beter elders veilig wegzetten tegen minstens het dubbele percentage...
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Vraag over spaarhypotheek.

Bericht door nerd01 »

Zoals Stefan al stelt zul je flink moeten investeren om eind 2027 hypotheekvrij te zijn. Maar onmogelijk lijkt het mij niet. Je kunt de spaar hypotheek inkorten tot eind 2027. Je hebt dan 50 maanden te gaan om 120k te sparen. Dat komt neer op 2400 per maand. Gaat nog iets vanaf vanwege HRA en 1,68% rente. Komt nog iets bij vanwege ORV. Je betaalt nu 900 euro per maand. Daar komt dus 1500 per maand bij, gedurende 50 maanden = 75k. Dus dat kun je makkelijk betalen van de 80k spaargeld. Bovendien vang je tussentijds nog rente op je spaargeld omdat je het geleidelijk opmaakt.
Ben je eind 2027 hypotheekvrij.
Plaats reactie