Financiering nieuwbouwwoning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: Cnorretje, Jean henri, SimpleMind, Tukker, webka

Financiering nieuwbouwwoning

Berichtdoor uitzendcontract » di 09 okt, 2018 1:06 pm

Op basis van onderstaande gegevens, ben ik benieuwd hoe hoog de maximale financiering voor een nieuwbouwwoning is:

Mijn inkomen, vast contract : € 56.500
Inkomen partner, vast contract : € 26.000
Spaargeld : € 20.000

Saldo bankspaarpot : € 43.000
Overwaarde huidige woning : € 80.000

Aankoop nieuwbouwwoning, incl. meerwerk : €500.000

Vraag van mijn kant:
Wat is de maximale financiering, die ik kan krijgen? Eventueel met overbruggingsfinanciering?
uitzendcontract

Re: Financiering nieuwbouwwoning

Berichtdoor uitzendcontract » wo 10 okt, 2018 7:11 pm

Wie heeft voor mij het antwoord op bovenstaande vraag?
Bij voorbaat dank!
uitzendcontract

Berichtdoor Tukker » do 11 okt, 2018 7:51 pm

Wat zei je adviseur, want daar ben je uiteraard al geweest?
Tukker

Berichtdoor uitzendcontract » do 11 okt, 2018 8:32 pm

Daar heb ik inderdaad al overleg mee gehad. Hij gaf aan dat het saldo van de bankspaarhypotheek niet meegenomen kon worden. Ik vraag me af of dat zo is en hij gaf aan dat m.b.t. de overwaarde altijd gerekend wordt met 90% van de verkoopwaarde. Volgens mij is het zo dat in ieder geval SNS tegenwoordig met 100% rekent, oftewel ik twijfel aan zijn advies.
uitzendcontract

Berichtdoor SimpleMind » vr 12 okt, 2018 9:20 am

Zoals Tukker aangaf. Je zult hiervoor echt naar een adviseur moeten. Het wordt in ieder geval krap en dat kan de reden zijn dat de adviseur aangaf dat je spaarpot niet mee kan (op basis van jullie situatie)..
SimpleMind

Berichtdoor Tukker » vr 12 okt, 2018 6:18 pm

Het zou best kunnen passen, maar er is meer info nodig.
Het allerbeste is daarom een ongebonden adviseur in de arm te nemen en die jouw casus uit te laten rekenen.

Voor een overbrugging wordt gekeken of je in staat bent om 2 hypotheken tijdelijk te betalen, of uit inkomen of uit spaargeld.
Dus de vraag is, hoe reëel is het, dat j huis snel wordt verkocht, plaatselijke markt, onderhoud etc.

Op een forum kun je hooguit een indicatie geven, wil je het precies weten dat moet de complete situatie doorgerekend worden.
Een ongebonden adviseur kent alle partijen, altijd de beste optie dus.
Tukker

Berichtdoor M_1 » vr 12 okt, 2018 7:01 pm

Hoe 'zeker' is de overwaarde? Wat ik me kan herinneren is dat je in het verleden een Koopgarant woning wou kopen en die kunnen nog wel eens aanvullende voorwaarden hebben bij het verkopen.
M_1

Berichtdoor webka » zo 14 okt, 2018 11:58 am

500.000 is geen enkel probleem op basis van de kengetallen.
Op basis van het inkomen kan je al meer dan 430k lenen.

Er zijn geldverstrekkers die 100% overbruggen (getaxeerde marktwaarde of opgave verkopende makelaar - uitstaande hypotheek).
Ook zijn er geldverstrekkers die de volledige spaarwaarde overbruggen, dus die informatie van de adviseur is onjuist.

Dus beschikbaar 430 + 80 + 43 = 553k.
Marge genoeg.

Spaargeld is voldoende om tenministe 1 jaar dubbele lasten aan te tonen.

Altijd goed natuurlijk om de boel exact te laten doorrekenen en te kijken of de voorwaarden van de gedlverstrekker die maximaal overbruggen ook bij jullie past.
Wanneer je gaat voor een geldverstrekker met de allerlaagste rente dan zul je zien dat je maar 90% van de marktwaarde - uitstaande hypotheek kunt overbruggen en dat het spaarsaldo geheel achterwege blijft. Op dat moment is de boel niet haalbaar.
webka

Berichtdoor uitzendcontract » zo 14 okt, 2018 6:57 pm

Dank voor alle reacties.

@ Tukker: overwaarde is vrij zeker. Het is een woning in een grote stad. Alles gaat hier (ver)boven de vraagprijzen weg. Alweer sinds 2013.

@M_1: dat klopt, ik heb echter de koopgarantregeling in 2016 afgekocht. Dat was een erg goede deal.

@ Webka: welke partijen financieren tot 100% van de taxatie? En welke partijen financieren voor het opgebouwde spaargedeelte?
uitzendcontract

Berichtdoor webka » zo 14 okt, 2018 9:41 pm

In ieder geval SNS en BLG nemen bijna de volledige overwaarde mee. Er werd uitgegaan van 100% marktwaarde, waarbij je rekening moest houden 1,75% fictieve verkoopkosten. Dit is deze maand gewijzigd. Er wordt nu uitgegaan van 99% van de marktwaarde - uitstaande hypotheek, waarbij je de verkoopkosten achterwege mag laten. Nagenoeg volledig dus.
Zij overbruggen in principe niet op basis van de spaarverzekering/rekening, howel je dit wel kunt voorleggen. Wanener je geen 100% nodig hebt, dan is best één en ander mogelijk.

NN overbrugt 100% en tevens de verpande spaarverzekering/rekening tot 100%. Zij gaan dus het verst. Beleggingsverzekeringen kunnen daar zelfs tot 90% overbrugd worden.

BLG is de beste optie bij 10 jaar vast; NN bij 20 jaar vast. Zou als ik jou was eens bij de SNS binnennstappen aangezien die SNS en BLG en NN aanbieden.

Succes.
webka

Berichtdoor uitzendcontract » zo 14 okt, 2018 11:00 pm

Bedankt voor de zeer nuttige info. Deze week maar eens een bezoek brengen aan de SNS Bank.
uitzendcontract

Keer terug naar Hypotheek