Aankoop woning met asbest

Wat komt er kijken bij het verbouwen van uw huis?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

quaff
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 05 aug, 2012 8:44 pm

Aankoop woning met asbest

Bericht door quaff »

Hallo,

Vorige week hebben we een woning bekeken liggend in buitengebied.
Indien we het eens worden met de prijs, zijn we van plan om de bestaande woning te slopen en hierop een nieuwe woning te zetten.
Met de gemeente zijn we al in gesprek geweest, plannen voorgelegd, en deze willen hier wel aan meewerken.
Nu zit ik met het volgende, uit betrouwbare bronnen (buren zijn familie van ons) vernomen dat er in het verleden nogal wat asbest en puin in de grond is gestopt.
De verkopende partij ontkend dit, daarom willen we graag een schone grond verklaring en asbestinventarisatie als ontbindende factor meenemen in de aankoop.
Als ik dit de verkopende partij laat doen, ben ik bang dat deze zelf een paar (schone) plekken aan gaat wijzen voor het nemen van de monsters.
Eigenlijk willen we zelf deze monsters laten nemen, maar hier zit toch snel zo'n 1000 euro kosten aan (+ min 300 asbest inventarisatie).

Wij zelf zijn er dus van overtuigd dat de verkoper weet dat er asbest en puin in de grond zit.
Echter zelf zegt hij dat dit niet het geval is.

Mijn vraag is nu, is het gangbaar om een bod te doen met ontbindende factor waarbij we zelf de grond laten bemonsteren.
En mocht deze vervuilt zijn, dat de verkoper deze kosten tot zijn rekening neemt.

Hopend op jullie reactie.
Al vast bedankt.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Aankoop woning met asbest

Bericht door rambagts »

Ik zou eisen (en in koopcontract opnemen) dat verkoper er voor in staat dat opstal en bijbehorende gronden asbestvrij worden opgeleverd en hiervan tijdig bewijs overlegt. Vraag advies aan een notaris of jurist m.b.t. juiste formulering.

Als je na oplevering (transport) de zaak niet vertrouwt zou je door een onafhankelijke instantie op jouw kosten een onderzoek kunnen regelen. Mocht er dan niets worden gevonden ben je wat geld kwijt maar kun je rustig slapen en als er wel wat gevonden wordt kun je de kosten van de sanering + kosten onderzoek proberen te verhalen en daarvoor zal je dan naar de rechtbank moeten aannemende dat verkoper je die kosten niet spontaan terugbetaalt. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Aankoop woning met asbest

Bericht door rambagts »

aanvulling:

Ik zou eisen (en in koopcontract opnemen) dat verkoper er voor in staat dat opstal en bijbehorende gronden asbestvrij worden opgeleverd en hiervan tijdig bewijs van een onafhankelijke instantie* overlegt.

* Je zou hier de naam van die instantie kunnen vermelden. Zoek onder google onder "asbestonderzoek"
Blomke
Berichten: 208
Lid geworden op: di 29 mei, 2012 8:34 am

Re: Aankoop woning met asbest

Bericht door Blomke »

quaff
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 05 aug, 2012 8:44 pm

Re: Aankoop woning met asbest

Bericht door quaff »

bedankt, dit was precies de tip die ik nodig had.
ik wist niet zeker of het "normaal" is om deze optie in het koopcontract op te nemen.
Dat van die onafhankelijke instantie is wel handig, dan heeft de verkoper ook de kosten.
voor het zelfde geld wijst hij zelf een punt aan waar een monster genomen moet worden ofzo.
Mocht na aankoop blijken dat er met een door de koper "geregelde" instantie blijken dat er toch asbest in de grond zit,
is deze dan wel juridisch aansprakelijk, maar als er niet te halen valt, van een kale kip kan men niet plukken....
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Aankoop woning met asbest

Bericht door rambagts »

Mocht na aankoop blijken dat er met een door de koper "geregelde" instantie blijken dat er toch asbest in de grond zit,
is deze dan wel juridisch aansprakelijk, maar als er niet te halen valt, van een kale kip kan men niet plukken....
Als een verkoper iets verklaart (bijvoorbeeld dat een pand + grond asbestvrij is) en als na transport blijkt dat verkoper gelogen heeft dan is hij aansprakelijk voor door de koper te maken kosten. Er is dan altijd een risico dat er na de koop niets meer te halen is of dat verkoper met de noorderzon is vertrokken.

Je zou kunnen proberen te regelen dat de notaris nog een bedrag in depot houdt en dat pas vrijgeeft als je direct na transport een nieuw bodemonderzoek laat uitvoeren met een asbestvrij eindresultaat. Maar als al het geld dat je betaalt door de notaris moet worden aangewend om bestaande hypotheek van de verkoper af te lossen is dit helaas geen optie. Vraag advies aan je notaris hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Plaats reactie