Wat mag wel en wat mag niet bouwdepot

Wat komt er kijken bij het verbouwen van uw huis?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

deboer80
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 jun, 2011 10:07 pm

Wat mag wel en wat mag niet bouwdepot

Bericht door deboer80 »

Kan op de site van NHG kijken, maar nergens staat een lijst van wat exact allemaal wel of niet mag. Zelfs de bank kan sommige dingen niet zeggen zoals vloerbedekking omdat het een grijs gebied is.. Maar de bank moet het toch goed of afkeuren ? Hoe zit dat dan ?

Nagelvast zie ik hier. Dus los laminaat mag niet, gelijmd tapijt wel ? Wie kan hier duidelijkheid over geven ?

En een vergunning aanvragen bij de gemeente voor het maken van een oprit door de gemeente tot mijn grond ( 600 euro ) mag ik die bon van de gemeente inleveren in bouwdepot ?

En, onmisbaar, gereedschap, kruiwagen ect. En bijvoorbeeld een grasmaaier om de tuin de onderhouden.

En een oven mag zeker niet, en hoe zit het met een inbouwoven ?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Wat mag wel en wat mag niet bouwdepot

Bericht door Cnorretje »

Even wat knippen/plakken :

Wat wel, wat niet?

Maar wat hoort er wel en niet tot de woning, ofwel: de onroerende zaak? Hier blijkt in de praktijk veel discussie over te zijn. Laten we een poging doen wat meer duidelijkheid te verschaffen.

Volgens het Burgerlijk Wetboek gaat het bij een onroerende zaak om de grond met de bebouwing en de beplanting. Daaronder valt bijvoorbeeld een schuurtje dat stevig is gefundeerd en door gas, elektriciteit of riolering aan het huis is verbonden.

Daarnaast zijn zogenoemde 'bestanddelen' van een onroerende zaak zelf ook onroerend. Een 'bestanddeel' is in dit geval iets dat z├│danig onderdeel van het huis of de grond uitmaakt, dat deze zonder dit bestanddeel incompleet zou zijn. Denk aan bijvoorbeeld de huissleutel of de cv-installatie. Bestanddelen die onlosmakelijk met het huis verbonden zijn - dat wil zeggen dat ze niet verwijderd kunnen worden zonder aanzienlijke schade aan te brengen aan het huis - zijn ook onroerend.

Verbonden is het toverwoord
Je mag concluderen dat 'verbonden' dus het toverwoord is in dit geval. Een aantal zaken waar nog wel eens onduidelijkheid over bestaat maar die aangemerkt kunnen worden als onroerend (op basis van jurisprudentie) zijn:

vast (dus gelijmd of genageld) parket (zwevend parket dus niet)
wc's en vaste wastafels
boilers en geisers
Gordijnen? Roerend. Gordijnrails? Onroerend. Planten in de tuin? Onroerend. Kuipplanten in potten op het terras? Roerend.

De criteria laten, zoals je ondertussen zult hebben begrepen, veel ruimte voor twijfelgevallen; zaak dus om van tevoren met de verkoper goede afspraken te maken over wat hij wel en niet achterlaat in het huis.

Bovenstaande is wat gericht op de koop/verkoop situatie maar is ook toe te passen op voor verbouw/verbetering.
deboer80
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 jun, 2011 10:07 pm

Re: Wat mag wel en wat mag niet bouwdepot

Bericht door deboer80 »

Als ik het zo lees mag gelijmd tapijt dus ook ?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Wat mag wel en wat mag niet bouwdepot

Bericht door Cnorretje »

Er wordt alleen gesproken over zwevend of vast parket. Tapijt lijkt mij niet ondanks dat het verlijmd is. Economische levensduur is veel korter dan parket.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat mag wel en wat mag niet bouwdepot

Bericht door rambagts »

Zelfs de bank kan sommige dingen niet zeggen zoals vloerbedekking omdat het een grijs gebied is.. Maar de bank moet het toch goed of afkeuren ? Hoe zit dat dan ?
Idd. heel grijs gebied. Ook vanwege de samenhang met NHG en fiscus.

De bank gaat af op de door jou ingediende facturen. Stel je overlegt factuur van een bouwmarkt met goederen als oven, vaatwasser, 20 pakken pakket, gereedschap e.d. .
Bank kan niet beoordelen of het inbouwapp. betreft en of de parketvloer verlijmd wordt of niet. Sommige banken betalen uit zonder veel vragen te stellen en andere banken kunnen erg moeilijk doen en vergoeden bijvoorbeeld gereedschap niet. Ik zou alle bonnen gewoon indienen en dan kom je er snel genoeg achter wat kan en niet kan bij jouw bank. Legeskosten voor oprit? Je kunt het proberen!

Hou wel rekening met de fiscus. Als je de volgende 5 jaren bij de Fiscus in de steekproef valt en F komt erachter dat je de rente hebt afgetrokken op zaken als losstaande keuken apparaten, zwevend parket, gereedschappen e.d. dan kun je problemen verwachten. Dus hou wel een goede adm. bij !!!.
deboer80
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 jun, 2011 10:07 pm

Re: Wat mag wel en wat mag niet bouwdepot

Bericht door deboer80 »

Ik kreeg van notabene een medewerker van de rabobank de tip om bij kwantum te vragen of ze ipv tapijt een houten vloer op de bon willen zetten. Willen ze graag bedonderd worden of wat ? Kwantum wil dit waarschijnlijk niet doen, ik ga het niet eens vragen.

Ik vind het maag een vage boel allemaal. Ik heb inmiddels het zo opgelost dat ik in de familie wat kan lenen en heb besloten om geen vreemd capriolen uit te halen, maar verleidelijk is het wel...
Plaats reactie