Verborgen gebrek

Wat komt er kijken bij het verbouwen van uw huis?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jeroen

Verborgen gebrek

Bericht door jeroen »

Wij hebben vorig jaar ons huis verkocht aan iemand uit de buurt en de overdracht vond 2 weken geleden plaats. Deze koper heeft nooit onze woning bekeken en de makelaar heeft ook nooit gezegd dat dit verplicht is. Met andere woorden de koper wou snel het huis kopen ( er waren nog 4 gegadigden) en de makelaar heeft snel zijn geld verdient.

2 dagen na de overdracht begonnen de problemen:
In een droge periode heeft de koper da makelaar gebeld met de mededeling dat het bijkeuken dak lekt en dat dat gerepareerd is.
Ik ben wezen kijken op een dag dat het vlink gehoost heeft. maar zoals we al dachten: Geen druppels in de bijkeuken. Nu blijt helaas dat het dak al enkele jaren minimaal lekt. er komen geen druppels door het dah heen maar het hout eronder is wel op twee plaatsen verrot. Wij hebben dit nooit geweten anders zouden we het gerepareerd hebben. het huis is ook gewoon bewoonbaar er is geen lekage door het dak heen.

Nu is mijn vraag: Wie is hier nu verantwoordelijk voor?
De koper die nooit het huis bezichtigd heeft maar wel vlak na de overdracht het dak controlleerd?
De makelaar omdat deze verplicht is met de koper het huis te bezoeken?
Wij de verkopers omdat dit een verborgen gebrek is?

:(
KIBEAC4

Re: Verborgen gebrek

Bericht door KIBEAC4 »

De koper heeft onderzoeksplicht (wie koopt er nou een huis zonder te gaan kijken!??!), en het is een gebrek waar jij geen weet van had... In zoverre dus geen kwestie van doelbewust achterhouden van informatie.

Ik ben geen jurist, maar het lijkt me het probleem van de koper, en niet van jou. Bel vereniging eigen huis eens, die kunnen je wel duidelijkheid verschaffen denk ik.
dahei
Berichten: 1
Lid geworden op: za 31 jan, 2009 10:32 pm

Re: Verborgen gebrek

Bericht door dahei »

Het is eigenlijk heel simpel. De koper moet aannemelijk maken dat jij dit wist en het moet verborgen zijn (jij moet het gebrek, verstopt hebben). Dit zal hem niet gaan lukken, zeker niet omdat jij het niet wist.
Hierdoor is er geen sprake van een verborgen gebrek.
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Verborgen gebrek

Bericht door MaaikeB »

Inderdaad onderzoeksplicht van de koper. En een koper die nooit is wezen kijken, geen bouwkundige keuring heeft laten doen of wat dan ook heeft niet bepaald een poot om op te staan.
Heb je een rechtbijstandsverzekering? Dan is dit wel een goed moment om ze in te lichten voor je zelf brieven gaat schrijven of het gesprek in gaat.
Plaats reactie