Verborgen gebrek?

Wat komt er kijken bij het verbouwen van uw huis?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mark

Verborgen gebrek?

Bericht door Mark »

6 maanden geleden hebben mijn vriendin en ik een huis gekocht. Wij zijn ongeveer 3 maanden bezig geweest met het verbouwen en renoveren van het huis. Nadat wij het huis hebben betrokken bleek de cv-ketel niet meer werken. Monteur bij geweest, blijkt dat de ketel moet worden vervangen.

Hier schrok ik van, want de ketel zou van 1998 zijn en dus nog wel een jaar of 6 mee moeten gaan. Blijkt dat de ketel niet van 1998 is, maar van 1992 is. Dit, terwijl in de papieren van de verkoper alswel van de makelaar, bouwjaar 1998 staat vermeld. Om te kunnen zien van welk bouwjaar een cv-ketel is, moet je met een schroevendraaier eerst het frontplaatje verwijderen.

Moet dit geval nu als een verborgen gebrek worden gezien??
sidje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 04 apr, 2006 4:15 pm

Re: Verborgen gebrek?

Bericht door sidje »

Mark schreef:6 maanden geleden hebben mijn vriendin en ik een huis gekocht. Wij zijn ongeveer 3 maanden bezig geweest met het verbouwen en renoveren van het huis. Nadat wij het huis hebben betrokken bleek de cv-ketel niet meer werken. Monteur bij geweest, blijkt dat de ketel moet worden vervangen.

Hier schrok ik van, want de ketel zou van 1998 zijn en dus nog wel een jaar of 6 mee moeten gaan. Blijkt dat de ketel niet van 1998 is, maar van 1992 is. Dit, terwijl in de papieren van de verkoper alswel van de makelaar, bouwjaar 1998 staat vermeld. Om te kunnen zien van welk bouwjaar een cv-ketel is, moet je met een schroevendraaier eerst het frontplaatje verwijderen.

Moet dit geval nu als een verborgen gebrek worden gezien??
Om te bepalen of iets een verborgen gebrek is moet aan een aantal criteria worden voldaan:

1. Het gebrek moest al aanwezig zijn ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst.

2. De koper moet bij de koop aan zijn onderzoeksplicht hebben voldaan.

3. De verkoper moet de bekende gebreken melden aan de koper, als die niet bij een normale bezichtiging van de woning zijn te zien.

4. De koper mag verwachten dat de woning de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn.

5. Gebreken die met de ouderdom van de woning samenhangen zijn minder vaak een verborgen gebrek.

Of er echt sprake is van een verborgen gebrek hangt af van bovenstaande punten en de beoordeling hiervan.
aj

Bericht door aj »

Ik loop nu tegen dit zelfde probleem aan. Wat is hier tegen te doen? Kan je de verkoper aansprakelijk stellen??
Mark

Bericht door Mark »

Als onderzoeksplicht inhoud dat je met een schroevendraaier de klep vd ketel moet gaan losdraaien om te kijken naar het bouwjaar, heb je geen poot om op te staan.

Ik vind het wel ver gaan hoor!!

We zijn nog bezig met de verkopende partij.
Gast

Bericht door Gast »

Mark schreef:Als onderzoeksplicht inhoud dat je met een schroevendraaier de klep vd ketel moet gaan losdraaien om te kijken naar het bouwjaar, heb je geen poot om op te staan.

Ik vind het wel ver gaan hoor!!

We zijn nog bezig met de verkopende partij.
gast

quote

Bericht door gast »

Anonymous schreef:
Mark schreef:Als onderzoeksplicht inhoud dat je met een schroevendraaier de klep vd ketel moet gaan losdraaien om te kijken naar het bouwjaar, heb je geen poot om op te staan.

Ik vind het wel ver gaan hoor!!

We zijn nog bezig met de verkopende partij.
Plaats reactie