Teveel geleend, wat nu?

Wat komt er kijken bij het verbouwen van uw huis?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

forseti
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 26 mei, 2010 8:32 pm

Teveel geleend, wat nu?

Bericht door forseti »

Hallo allen,

in februari heb ik een jaren 30-huis gekocht. Logischerwijs moest er het een en ander verbouwd worden, waarvoor ik een bedrag van ongeveer 10.000Ôé¼ heb meegefinancierd binnen de hypotheek. Echter, de kosten voor de verbouwing blijken tot nu toe erg mee te vallen, en ik vraag me af of ik het gehele bedrag binnen afzienbare tijd nodig heb. Ik heb hier een aantal vragen over:

Hoeveel tijd heb ik om het "overtollige bedrag" uit te geven, zonder dat ik daarbij in de knoei kom met hypotheekrente-aftrek en belastingteruggave voor verbetering van de woning?
Is het handiger het bedrag zoveel mogelijk te gebruiken ivm belastingvoordeel, of kan ik beter zo snel mogelijk overtollig geld aflossen zodat ik op mijn maandlasten spaar?
Kortom, zal ik toch maar die paar dakramen en nieuwe keuken in huis halen zolang ik er nog voordeel aan kan doen, terwijl ik ze nu niet echt nodig heb?

Het zijn misschien erg basic vragen maar ik kan er op het web geen uitsluitsel over vinden, en ik wil me graag zelf een beetje inlezen voordat ik met dergelijke vragen naar de hypotheekadviseur stap.

alvast bedankt voor jullie tijd!

S.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Teveel geleend, wat nu?

Bericht door Makukoe »

Als die 10.000 in een bouwdepot zit, heb je volgens de fiscale regels 2 jaar de tijd. Zit het niet in een bouwdepot, dan heb je 6 maanden de tijd.

Pers├® uitgeven aan een eigenlijk onnodige verbouwing, puur vanwege belastingvoordeel van de renteaftrek lijkt me niet zinvol. Dan kun je beter het niet gebruikte geld aflossen, en later (als je geldverstrekker die mogelijkheden biedt zonder veel kosten/gedoe) pas weer opnemen zodra je weer gaat verbouwen.
Plaats reactie