declareren uit hypotheek depot

Wat komt er kijken bij het verbouwen van uw huis?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

onderhond
Berichten: 2
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 9:37 am

declareren uit hypotheek depot

Bericht door onderhond »

Voor ons nieuwe (bestaande) huis willen we een aantal zaken verbouwen/aanschaffen vanuit ons hypotheekdepot. Ik weet echter niet wat nu precies declareerbaar is. Wat voorbeelden:

- leggen van laminaatvloeren in slaapkamers
- aanschaf magnetron en bevestiging aan de keuken
- aanschaf van meubels
- schilderwerk buitenom
- terrasoverkapping
- schuren parketvloer
- maken van inloopkast danwel schuifdeurkast in slaapkamer.

Graag advies!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: declareren uit hypotheek depot

Bericht door M_1 »

Ik neem aan dat het gaat om een bouwdepot? Waarschijnlijk heb je bij het aangaan van de hypotheek aangegeven wat je zou verbouwen en hoeveel dat zou kosten. De kosten die je maakt voor de verbouwing zoals je die hebt aangegeven kun je dan declareren. Dat hangt dus helemaal af van wat je met de geldverstrekker hebt afgesproken.

Een ander punt is of de rente erover aftrekbaar is. Daarbij gaat het erom of de uitgaven zijn gedaan voor de aanschaf of verbetering van de eigen woning. Belangrijk daarbij is of het 'nagelvast' is aan de ondergrond. Dan kun je zelf wel nagaan wat daar onder valt. Als ik dit rijtje zo zie, dan zullen zeker de meubels er niet onder vallen, en waarschijnlijk zal het laminaat (zwevend gelegd) er ook niet onder vallen. Als de terrasoverkapping vast aan het huis of in de grond zit, dan mag het wel en als het een inbouwmagnetron is ook (een losse magnetron mag dan weer niet).
onderhond
Berichten: 2
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 9:37 am

Re: declareren uit hypotheek depot

Bericht door onderhond »

Met andere woorden, een inloopkast op de slaapkamer is wel declareerbaar en aftrekbaar, als hij vast aan het huis wordt gemaakt, een enkel schroefje is daarvoor genoeg?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: declareren uit hypotheek depot

Bericht door M_1 »

Hoe strikt er wordt gekeken weet ik niet, maar een enkel schroefje alleen zal niet het verschil uitmaken. Als het duidelijk als onderdeel van het huis kan worden gezien, dan zal het wel aftrekbaar zijn, maar een kast die in feite een 'losse', verhuisbare kast is zal niet aftrekbaar zijn als die kunstmatig 'vast' wordt gemaakt.
sdmoviez
Berichten: 76
Lid geworden op: do 05 mar, 2009 1:30 pm

Re: declareren uit hypotheek depot

Bericht door sdmoviez »

Kan iemand een paar voorbeelden noemen van zaken die in het grijze gebied vallen en dus wel uit bouwdepot betaald kunnen worden? Ik twijfel nu wel heel erg of ik een bouwdepot of consumptief krediet (box 3) moet aanvragen.

zijn onderstaande zaken wel of niet declareerbaar?:
- Vloerverwarming
- laminaat
- gereedschap , verf, kwasten, enz
- elektrische zonnescherm
steven079
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 9:05 am

Re: declareren uit hypotheek depot

Bericht door steven079 »

iemand hier een reactie op? vraag ik mezelf ook af............ en na hoeveel tijd na het declareren staat het op je rekening? En word arbeidsloon van een aannemer ook uitgekeerd?
Plaats reactie