Verbouwing financiering met nieuwe hypotheek

Wat komt er kijken bij het verbouwen van uw huis?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mdejong123
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 08 mei, 2020 8:30 pm

Verbouwing financiering met nieuwe hypotheek

Bericht door mdejong123 »

Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum maar in korte tijd al veel gelezen en geleerd. Echter zit ik nog met een vraag betreffende de financiering van onze verbouwing van de woonkamer. Hopelijk kunnen jullie ons van wat advies voorzien mbt onze specifieke situatie.

Wij (mijn vriendin en ik) hebben in oktober 2016 een tussenwoning aangekocht. Daar ik toen pas net was begonnen met werken, konden we de aankoop alleen financieren door naast onze hypotheek ook een starterslening af te sluiten. Het hypotheekbedrag bedroeg 137.500 euro (BLG) en de starterslening 30.000 euro (SVN).
We wonen nu ruim drie jaar in deze woning en hebben de eerste verdieping verbouwd. Nu dit af is, willen we graag de woonkamer gaan verbouwen. Een uitbouw, nieuwe keuken, nieuwe vloer etc. Dit zal ons om en nabij 30.000 euro gaan kosten. Het plan is om dit grotendeels te financieren met een extra hypotheek.

Ik verwacht dat ons huis de afgelopen jaren wat in waarde is gestegen. Het is een vrij standaard rijtjeshuis, dus ik verwacht geen wonderen. Kijkend naar andere huizen in de buurt die recent verkocht zijn, verwacht ik dat we onze woning nu zouden kunnen verkopen voor rond de 197.500 euro. Dat is dus ongeveer 30.000 euro boven het aankoopbedrag.

Onze vraag is; is het ├╝berhaupt mogelijk om in onze situatie een extra hypotheek af te sluiten om de verbouwing mee te financieren? Waar we een beetje mee zitten, is de starterslening. Deze starterslening telt volgens mij al als een tweede hypotheek.

Ik hoop dat bovenstaand een duidelijk verhaal is. Ik hoor het graag als er meer informatie nodig is.
Ook overige tips zijn van harte welkom!

Alvast bedankt!