verborgen gebreken - houtworm

Wat komt er kijken bij het verbouwen van uw huis?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

niienkeek
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 02 feb, 2015 12:11 pm

verborgen gebreken - houtworm

Bericht door niienkeek »

Ik heb een vraag. op 3 augustus eigenaar geworden van een huis uit 1953.
Omdat ik niet wist of dit huis in goede staat was heb ik een bouwkundig rappport laten uitvoeren.
Hier stonden geen schikbare dingen in en ik ben overgegaan tot het kopen van dit huis.

Nu kom ik er tot mijn grote schrik achter dat er houtworm zit in de garage ( die aan het huis vast zit) en in de kelder.
Ik mag hopen dat dit niet ook in het dak zit + in de houten vloeren, maar kan dit nu niet controleren.

de garage en kelder is het wel zichtbaar als je er door heen loopt, dus niet afgedekt.
dit is de inspecteur die het bouwkundig rapport heeft opgesteld dus niet opgevallen? In ieder geval staat dit niet in het rapport.

kunnen we nu de kosten nog verhalen op dit bedrijf? ik geef zoveel geld uit aan dit rapport zodat iemand dit voor mij opmerkt.
of kan ik dit nog laten vallen op verborgen gebreken? ik ga ervan uit dat de oud eigenaar dit moet hebben gezien, maar niet heeft verteld.

ik hoor graag jullie mening!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: verborgen gebreken - houtworm

Bericht door rambagts »

Als je zoekt onder " houtworm" in dit forum vind je een paar nuttige postings.

In zijn algemeenheid geldt:
Als een verkoper niet op de hoogte is van een gebrek kan hij dat ook niet mededelen. Als koper denkt dat verkoper daar wel weet van had zal hij dat moeten bewijzen (als het tot een zaak bij de rechter komt).

Of de inspecteur iets te verwijten valt is iets dat je maar beter kan voorleggen aan een deskundige. Daarvoor moet het hele inspectierapport grondig worden bestudeerd. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja: schakel die dan in.
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: verborgen gebreken - houtworm

Bericht door Atlantis-95 »

@rambregts

Ik heb een vraag aanvullend op dit punt.

Tot hoelang na een koop van een woning kun je aanspraak maken op een verborgen gebrek? Een verhaal dat ik heb gehoord is dat een gebrek kan worden aangemeld tot 2,5 maand na de overdracht. Een melding kan ook beteken dat je daaropvolgend nog twee jaar gebruikt voor onderzoek van het gebrek dat gemeld. Wat is hier van waar?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: verborgen gebreken - houtworm

Bericht door rambagts »

Beste Atlantis

Ik heb zelf moeten googlen voor een juist antwoord en vond het volgende:

Zijn er bepaalde termijnen waar ik rekening mee moet houden wanneer ik gebreken constateer?

Zodra er gebreken worden geconstateerd waarvoor (mogelijk) de verkoper aansprakelijk is moet u zo spoedig mogelijk de verkoper aansprakelijk te stellen. Dit moet uiterlijk binnen 2 maanden na het ontdekken van de verborgen gebreken gebeuren.

Als na het melden van de gebreken de verkoper niet bereid is de gebreken te herstellen of de schade te vergoeden dan zal een procedure gestart moeten worden. Dit moet binnen 2 jaar nadat de melding is gedaan bij de verkoper. Deze termijn gaat opnieuw lopen zodra een nieuwe aanmaning wordt verstuurd, waarin ondubbelzinnig alle rechten worden voorbehouden.
http://www.mijnrechtsbijstandverzekerin ... koop-huis/

Ik leid hier uit af dat als je een (mogelijk) verborgen gebrek pas na bijvoorbeeld 3 jaar ontdekt (bij bijv. een grote verbouwing) je de verkoper nog aansprakelijk kunt stellen. Ik kan me hierbij wel voorstellen dat de bewijslast moeilijker wordt naar mate er veel tijd voorbij is gegaan. Verkoper zou kunnen stellen dat de houtworm (als vooorbeeld) verergerd is of is ontstaan na overdracht van de woning.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: verborgen gebreken - houtworm

Bericht door rambagts »

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2015:3672
Hier een voorbeeld dat rechtbank schade toewijst aan woningkoper die een verborgen gebrek na 3 1/2 jaar ontdekt.
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: verborgen gebreken - houtworm

Bericht door Atlantis-95 »

Dank je voor je antwoord!
Plaats reactie