Bouwdepot optioneel of kan het verplicht worden?

Wat komt er kijken bij het verbouwen van uw huis?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

IlyaH
Berichten: 3
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 11:23 am

Bouwdepot optioneel of kan het verplicht worden?

Bericht door IlyaH »

Ik vroeg mij het volgende af. Ik heb een NHG keuring en NHG taxatie laten uitvoeren. Ook de hypotheek zal obv NHG garantie zijn. Nu hebben wij een huis gevonden en we zijn er met de verkopers uit gekomen. De uiteindelijke verkoopprijs (excl kk) is lager dan onze maximale hypotheek (excl. kk). De keuring wees echter uit dat er flink wat directe kosten zijn. Volgens de verkoopkeuring op Ôé¼13k geschat, volgens onze keuring op Ôé¼21k. Nu heb ik aardig wat familieleden die professioneel klussen (timmerman, schilder, loodgieter, elektricien) en daardoor kan ik veel van de kosten besparen.

Kan de geldverstrekkende instantie ons een bouwdepot aanraden of verplichten? Ik kan mij zo voorstellen dat zij garantie willen hebben dat wij die directe kosten meteen aanpakken. Daar hebben wij ook budget voor gereserveerd, maar wel op basis van onze goedkope manier.

Kan dit bouwdepot als vereiste gelden bij het verkrijgen van financiering? Als we alles uiteindelijk alsnog uit eigen zak betalen, kost het hebben van dit bouwdepot ons dan geld? Het liefst houden we de hypotheek op de verkoopprijs + verwervingskosten....
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Bouwdepot optioneel of kan het verplicht worden?

Bericht door Jean henri »

De kern van het antwoord zit in de vraag of wat het taxatierapport vermeld.

Als in het taxatierapport wordt vermeld dat (naar inzicht van de taxateur) een bouwkundige inspectie raadzaam is, dan is het verplicht een bouwkundige inspectieraport te maken en te overleggen.

De bouwkundige moet de kostel van herstel begroten op marktconforme tarieven (dus niet doe het zelf tarieven).

De NHG verplicht het volledige bedrag van het bouwkundige rapport in depot te houden. Dit mag worden uitbetaald naar mate de verbouwing vordert.

is alles gedaan en ben je goedkoper uitgekomen, dan wordt het restant wat nog in depot zit gebruikt om af te lossen op de hypotheek.

Zelf doen loont, maar dan niet in een lager bouwdepot.
IlyaH
Berichten: 3
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 11:23 am

Re: Bouwdepot optioneel of kan het verplicht worden?

Bericht door IlyaH »

Dank voor je input. Het lijkt erop dat het bouwdepot niet nodig is, en er dan ook niet van zal komen. We gaan de kosten zelf ophoesten. Vinden we fijner, want het houdt de hypotheek lager. Verder hebben we ook geen haast met de te renoveren zaken.
Plaats reactie