Bank of adviseur

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marcel

Bank of adviseur

Bericht door Marcel »

Mijn vriendin en ik willen graag een huis gaan kopen.
Ik heb inmiddels bij een paar banken een gesprek gehad maar nu vroeg ik me af wat het verstandigste is, rechtstreeks je hypotheek bij een bank regelen of via een adviseur zoals de hypotheker.

Daarnaast was ik benieuwd naar ervaringen van mensen met de hypotheker.

Groeten,
Marcel
Jari

Bericht door Jari »

Altijd een gevoelig onderwerp en discussie, die tussenpersoon.
Ik zal proberen het objectief te houden.

Een tussenpersoon beweert altijd onafhankelijk te zijn, maar dit is in de praktijk gewoonweg niet waar. Aan de andere kant kan een intermediair tarieven voor je regelen die een bank wellicht niet kan bieden. En daar de andere kant weer van is dat die goedkopere tarieven niet per definitie de goedkoopste en/of beste hypotheek betekent.

Een cliche van de eerste orde, maar laat je svp niet leiden door alleen de laagste rente. Kijk naar het totaalpakket, hoe zijn de voorwaarden, wat hebben ze inhoudelijk geadviseerd. Stellen ze ook inhoudelijke vragen en lichten ze belangrijke onderdelen van een hypotheek toe, zoals?
...bouw je vermogen op om je hypotheek later af te kunnen lossen?
zo ja, hoeveel en waarom dat bedrag?
Is het hypotheekbedrag/rentelasten ook echt haalbaar in de praktijk voor jullie?
Is het hypotheekbedrag gebaseerd op 1 of 2 inkomens?
Wat betekent het als je kinderen hebt en 1 van de 2 wil minder/niet meer werken?
Moet de partner dan blijven werken vanwege de hypotheek?
Ben je getrouwd/samenwonend?
Adviseren ze je om een testament op te laten maken?
Welke rentevastperiode adviseren ze en waarom??

Dit zijn slechts een aantal vragen......van nog veel meer.

Mijn ervaringen met (klanten die (ooit) hebben gesloten via) de Hypotheker zijn wisselend. Kijk bij een bank/tussenpersoon niet zozeer naar de naam/het merk, maar of de adviseur zelf goed is en een goed verhaal heeft. Het kwaliteitsverschil onder adviseurs is erg groot.

Advies: ga naar 2 of 3 banken en een intermediair en vergelijk de offertes en inhoudelijke verhalen.

Je mag hier natuurlijk altijd, als je eenmaal een offerte/advies hebt gekregen, de aangeboden gegevens/tarieven neerzetten en een 'second opinion' vragen. Wellicht dat dat nog extra duidelijkheid/zekerheid kan geven.

Succes
lassie

Zelf middelen

Bericht door lassie »

Of het nu de bank of tussenpersoon is....er wordt geld verdient over uw rug.
Zorg ervoor dat je de provisie terug ontvangt. Dit kan oplopen tot duizende euro's waar je normaal niets van ziet.
Ik heb zelf een spaarhypotheek gesloten via de info bank en heb bijna 4800 euro terug ontvangen. Echt niet normaal hoeveel dus een adviseur verdient. En als je het rechtstreeks via een bank regelt zie je er zowiezo niets van terug.
Dus doe je voordeel :wink:
De site is http://www.deinfobank.nl
Tussenpersoon

Provisie

Bericht door Tussenpersoon »

Ja, als je een spaarhypotheek geadviseerd hebt gekregen, kan ik me voorstellen dat je provisie terug hebt ontvangen. Dat is de meest lucratieve vorm voor bank/tussenpersoon.

Een hypotheek is eigenlijk een combi van een lening, aflossing en risicofactoren. Je moet eerst zorgen dat je goed achterhaalt wat je wilt ivm die 3 items. Dan kun je gaan shoppen en kun je alle maatschappijen naast elkaar leggen en een keuze maken.

Dus - na een paar gesprekken - heb je bijv. het volgende wensenlijstje:
200.000 hypotheek, 10 jaar rentevast
100.000 euro overlijdensrisico, gelijkblijvend op 2 levens
50.000 euro aflossing, uitgaande van defensief profiel, rekenen met 5% rendement

Leg dat verlanglijstje neer bij je contactpersonen en leg de verschillende aanbieders naast elkaar. Zorg dan wel dat je appels met appels blijft vergelijken. Een korting op afsluitprovisie kan hierbij een factor zijn.

Ivm de keuze tussenpersoon/bank: een goede tussenpersoon kan vrijwel alle banken bieden. Vaak met korting ten opzichte van de tarieven die je bij de banken zelf kunt krijgen! De Rabo werkt niet vaak met tussenpersonen. Ik zou dus een afspraak maken met een grote keten (bijv. hypotheker), een kleinere lokale tussenpersoon en de Rabo. Om goed voorbereid te komen heb je het internet. Kijk maar eens op de sites van bijv. VEH ,hypotheker en bijv. tooltje met online hypotheekadvies). Dat kan je op weg helpen!

Succes!
josgoor

hypotheek adviseur

Bericht door josgoor »

Ik heb zelf mijn hypotheek afgesloten bij een tussenpersoon... Ik ben ook bij een bank geweest maar deze banken waren niet echt persoonlijk en te "scoren gericht".... Bij de tussenpersoon waar ik me hypotheek nu heb lopen, kwam hij bij me thuis langs, of ik kon zelf langskomen. Je kon ze altijd via de telefoon rechtstreeks bereiken (ook na kantooruren en je kreeg geen stom call-center aan de lijn).

Ik heb in het verleden ook een tussenpersoon gehad alleen die vond ik onvriendelijk dus ben ik over gestapt naar een andere tussenpersoon (waar nu ook me hypotheek loopt)

Als ik jullie was zou ik even contact met mijn tussenpersoon opnemen en ervaar hetzelfde als ik.... Bax & van Beek in Bennekom, staat wel ergens op goudengids.nl
josgoor

website

Bericht door josgoor »

laat ik maar even hun website geven.... net zo handig...

http://www.vanbeek-advies.nl

succes in je zoektocht naar een goeie adviseur marcel!
Plaats reactie