Box 3, hoe zit het nu?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

TresManos
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jan, 2011 10:37 am

Box 3, hoe zit het nu?

Bericht door TresManos »

Hallo,

ik hoop dat dit onderwerp niet al behandeld is. Als dit wel het geval is, word ik graag verwezen naar betreffende topic.

Het volgende:
Ik heb een eigen woning, waarin ik NIET woon. Ik verhuur deze woning. Ik woon ergens anders en sta op dat adres
ingeschreven.
Nu heb ik al bij het regelen van de hypotheek al aangegeven dat ik het huis ga verhuren. Dus, heeft mijn hypotheek-
adviseur het al met mij over Box 3 gehad en dat ik daar een gedeelte van de hypotheek in onder moet gaan brengen.
Volgens mij betreft dit het ' levenshypotheek'-gedeelte, waar ik een verzekering voor af heb gesloten.
Correct me if i'm wrong.
Nu is mijn vraag, moet ik nu opgeven bij de belasting, in box 3, het bedrag wat ik aan het eind van de looptijd
op heb gebouwd, of geef ik op, wat ik op 1 januari 2011 in totaal op heb gebouwd?

Kan iemand me ├╝berhaupt uitleggen wat ik in Box 3 onder moet brengen en hoe dat dan zit met de 20.000 heffingskorting?

Bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,

R. Janssen
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Box 3, hoe zit het nu?

Bericht door Rense »

TresManos
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jan, 2011 10:37 am

Re: Box 3, hoe zit het nu?

Bericht door TresManos »

Bedankt voor je reactie!

Echter, zoals je kunt lezen, het is niet mijn tweede woning!
Ik heb er maar 1, die ik verhuur. Ik woon bij mijn vriendin, in haar woning,
waar ik ook ingeschreven sta.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Box 3, hoe zit het nu?

Bericht door Rense »

De woning waarin je woont en staat ingeschreven bij de gemeente wordt gezien als hoofdverblijf (eerste woning). De andere woning wordt daarmee automatisch gezien als tweede woning.

Succes.....
TresManos
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jan, 2011 10:37 am

Re: Box 3, hoe zit het nu?

Bericht door TresManos »

Oh zo!

Bedankt!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Box 3, hoe zit het nu?

Bericht door schakel »

Samenvattend: U geeft in uw belastingaangifte op de waarde van de woning minus schuld in Box 3; de kapitaalverzekering als die is gestopt, maar ook als die op de polis niet meer is aangetekend als KEW in Box 3. De polis kan evt. nog wel KEW zijn als er maar premie wordt betaald en de opbrengst gebruikt gaat worden voor aflossing van de eigen woning schuld.
JanvL
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 23 apr, 2008 2:00 pm

Re: Box 3, hoe zit het nu?

Bericht door JanvL »

Spannend, een KEW op een Box 3 woning (die - als ik het goed begrijpt - nooit een Box 1 woning is geweest.). Moet je toch eens uitleggen Schakel.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Box 3, hoe zit het nu?

Bericht door HJV »

JanvL scherp op gemerkt

Waarop hij dit baseerd????

Maar nu even jou gedachten over het volgende;
Koper had nodig voor aankoop en financiering 200.000_ aankoop huis 180.000_ nog wat geld erbij voor aankoop nieuwe auto, totaal geleend 225.000
WOZ waarde 175.000 _ even fictief _
Daar het geen eigenwoning is gaat deze naar box 3, had de huurder recht op huurbescherming? dan het volgende 12x de huur bv 750 /WOZ * 100 = 5,14% 4% is het max.
Het percentage van de WOZ-waarde is 85% * 175.000 148.750
Hij wordt nog leuker als er erfpacht op zit bv 1.000 mag deze met factor 17 vermenigvuldigen
148.750- 17.000 = 131.750
Schulden 220.000 _ hij heeft iets afgelost_ op peildatum 225.000 +220.000 / 2 = 222.500 aan schulden box 3 minus de drempel +/- 200.000
Box 3 wordt een hele berekening en bij overzicht box 3 uitkomst 0 mits er geen andere bezittingen zijn welke aangifte doen vermelden

Volgens mij lekker goedkoop geleend voor de VW, Renault mag het ook zijn.

Waar denk ik recht en waar scheef, ik zelf zie het rechte niet maar ook niet waar ik uit het lood zou kunnen gaan
Plaats reactie