Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jeroen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 mar, 2010 11:13 pm

Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Jeroen »

Hele weekend gebogen over de aangifte, maar ik kom totaal niet uit het stuk eigen woning / box 1.

Wat is de situatie?

Afgelopen jaar gescheiden. Ik heb mijn vrouw uitgekocht. De overwaarde netjes gedeeld. Wat het compliceert, is dat er een aan de hypotheek gekoppelde levensverzekering is. De waarde hieruit wordt ook netjes gedeeld. Afspraak is dat ik de levensverzekering volledig overneem, en de hypotheek verhoog met dit bedrag. Daar komt ook nog een bouwdepot bij, maar dat laat ik er nog maar even uit. Volgens de bank zou alles in box 1 terecht komen, maar dat krijg ik er met de bijleenregeling niet uit. Normaal handel ik de volledige bijtelling/aftrek via mijn aangifte af, dat wou ik nu ook weer doen.

Voorbeeld:
- hypotheek samen 100.000
- vrije verkoop waarde huis 200.000
- overwaarde huis dus 100.000
- levensverzekering opgebouwd 40.000
- uitkoop = helft overwaarde + helft opgebouwd levensverzekering = 50.000 + 20.000 = 70.000

Na uitkoop:
- bestaand hypotheek op mijn naam (100.000)
- bestaande levensverzekering op mijn naam (met op dit moment 40.000)
- extra hypotheek van 70.000 afgesloten

Nou begrijp ik dat ik dit moet opvoeren als een verkoop + aankoop.

Wat geef ik nu op als verkooprijs?
Eigenwoningschuld voor de verkochte woning?
Overwaarde?
Aankoopprijs?

Wat ik het lastig vind maken is of nu alles moet halveren (ivm persoonlijk maken), of niet, omdat ik een gezamenlijke aangifte doe.

Als iemand mij weer op het spoor kan zetten, ben ik daar erg blij mee!


Groet!


Jeroen
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Makukoe »

Jeroen schreef:Afgelopen jaar gescheiden.
Ik neem even aan dat jullie in 2009 uit elkaar zijn gegaan (= duurzaam gescheiden gaan wonen) en niet al in 2008, klopt dat?
Vergeet trouwens niet dat je voor het insturen van deze aangifte achter elkaar jullie beider digid moeten invullen.
Jeroen schreef:Volgens de bank zou alles in box 1 terecht komen
Onjuist, de 50.000 die jij leent om je ex uit te kopen v.w.b. de woning is een eigenwoninglening (dus rente aftrekbaar), maar die 20.000 lening voor het overnemen van de polis is een box 3 lening (rente niet aftrekbaar in box 1).
Jeroen schreef:Wat ik het lastig vind maken is of nu alles moet halveren (ivm persoonlijk maken), of niet, omdat ik een gezamenlijke aangifte doe.
Halveren. Dus ieder 50% eigendom aan het begin van het jaar, en per persoon invullen alsof je apart aangifte doet en helemaal aan het eind de aftrekpost verdelen zoals jullie het onderling afspreken. Dat betekent dat jij geen huis verkoop maar wel koopt, en je ex verkoopt een huis.
Jeroen schreef:Wat geef ik nu op als verkooprijs?
verkoop 100.000 (bij je ex)
Jeroen schreef:Eigenwoningschuld voor de verkochte woning?
50.000 (bij je ex)
Jeroen schreef:Overwaarde?
50.000 (bij je ex)
Jeroen schreef:Aankoopprijs?
100.000 (bij jou)

Individueel bekeken hebben jullie elk aan het begin van het jaar een woning (ieder 50%), met elk een eigenwoningschuld van 50.000. Aan het eind van het jaar heeft je ex geen woning meer (en ook geen eigenwoningschuld), maar wel een eigenwoningreserve van 50.000 (die na 3 jaar vervalt, als ze voorlopig in een huurwoning zit en pas na 3 jaar weer een eigen woning gaat kopen heeft ze geen last van de bijleenregeling, koopt ze binnen die 3 jaar een eigen woning dan geldt de bijleenregeling voor haar wel).
Aan het eind van het jaar heb jij 100% eigendom van de woning, en een eigenwoningschuld van 150.000. Plus een box 3 schuld van 20.000. En een polis met een waarde van 40.000, maar dat vul je nergens in.
Jeroen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 mar, 2010 11:13 pm

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Jeroen »

Super! Bedankt, hier kom ik verder mee!

Het is eigenlijk wel weer heel logisch als je het antwoord zo ziet, eigenwoningschuld zo uitgesplitst en aangegeven per persoon.

Vraag me daardoor wel af of mijn vorige aangiften dus onjuist waren: in de veronderstelling dat ik alles m.b.t. hethuis via mijn aangifte verrekende, saldo rente-kosten, ├®n totale eigenwoningschuld, lijkt er daardoor nu wel een breuk te komen, omdat ik nu ineens alleen mijn deel van de eigenwoningschuld opgeef. Enfin, de belstingdienst zal het wel snappen als ze het naast elkaar zetten met dat van mijn ex-partner.

Ik heb ook geprobeerd om een halve verkoop op mijn naam te zetten, en dan voor het zelfde bedrag mijn deel weer aan te kopen, maar daar gaat ergens iets mank. Ik kreeg het idee dat dit wel conform de begeleidende helptekst is van de belastingdienst is (gebeurtenis betekent verkoop + aankoop), maar dan gaat het toch ergens mank. Misschien speel ik hier nog even mee, maar de uitwerking van het antwoord, alleen verkoop voor het deel van de ex-partner, werkt in ieder geval prima!

De opbouw in het spaardeel (geen KEW) geef ik nog niet op in box 3 omdat het onder de drempel is. De hogere hypotheek die ik in 2009 neem om de helft hiervan af te kopen komt eigenlijk alleen in het aankoopbedrag terug. Maar aangezien ik nu volgens het gegeven antwoord geen overwaarde te verwerken heb (ik verkoop immers niks), valt dit toch nu helemaal in box 1. Ik kan in ieder geval altijd de hogere hypotheek verwantwoorden, waarbij ik er vanuit ga dat het bank-verhaal dat ik dat mag doen voor deze aan de hypotheek gekoppelde levensverzekering, toch klopt.

Nou, een heel verhaal, maar ik kan door. Nogmaals, bedankt!


Jeroen

Ps: scheiding viel inderdaad in 2009.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Makukoe »

Jeroen schreef:Vraag me daardoor wel af of mijn vorige aangiften dus onjuist waren: in de veronderstelling dat ik alles m.b.t. hethuis via mijn aangifte verrekende, saldo rente-kosten, ├®n totale eigenwoningschuld, lijkt er daardoor nu wel een breuk te komen, omdat ik nu ineens alleen mijn deel van de eigenwoningschuld opgeef. Enfin, de belstingdienst zal het wel snappen als ze het naast elkaar zetten met dat van mijn ex-partner.
De belastingdienst ging er zelf al bij het inrichting van het aangifteprogramma vanuit dat men het niet 50%/50% ging splitsen, dus zoals je het hebt ingevuld ben je in het goede gezelschap van 99% van de indieners van aangiften met een eigenwoning in gezamenlijk eigendom. Geen enkel probleem. Hooguit onhandig in sommige (v)echtscheidingssituaties.
Jeroen schreef:Ik heb ook geprobeerd om een halve verkoop op mijn naam te zetten, en dan voor het zelfde bedrag mijn deel weer aan te kopen, maar daar gaat ergens iets mank.
niet eigenwijs zijn en gewoon mijn tips volgen :mrgreen:
Jeroen schreef:De opbouw in het spaardeel (geen KEW) geef ik nog niet op in box 3 omdat het onder de drempel is. De hogere hypotheek die ik in 2009 neem om de helft hiervan af te kopen komt eigenlijk alleen in het aankoopbedrag terug.
dat volg ik even niet?
Jeroen schreef:waarbij ik er vanuit ga dat het bank-verhaal dat ik dat mag doen voor deze aan de hypotheek gekoppelde levensverzekering, toch klopt.
Zorgen dat je die (onjuiste) bewering van de bank op papier hebt en die brief/mail heel goed bewaren. Als je bij controle tegen de lamp loopt (omdat je de rente over die 20.000 ten onrechte aftrekt als eigenwoningrente) dan kun je daarmee weliswaar niet de renteaftrek "redden" maar wel onder een boete uitkomen. :D
Jeroen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 mar, 2010 11:13 pm

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Jeroen »

Inmmidels heb ik een e-mail van de bank waarin bevestigd wordt dat het deel van de hypotheek dat ik genomen heb om de helft van het opgebouwde kapitaal in de levensverzekering over te nemen van mijn ex, afgerekend kan worden in box 1. Een herbevestiging van wat altijd door hen aangegeven is. Ik ben er wel blij mee.

Ik blijf echter nog steeds worstelen met de bedragen, het zit ergens niet lekker, en ik meen het nu te begrijpen. Bij de uitkoop hoort niet alleen de helft van de overwaarde (incl. opgebouwd kapitaal) uitbetalen, maar ook dat ik de halve hypotheek van haar over neem! Hierdoor is de verkoopprijs voor mij feitelijk een andere dan zo maar de helft van de verkoopprijs in vrije verkoop. En ik neem aan dat ik de aankoopprijs/verkoopprijs moet opgeven die daadwerkelijk afgerekend is!

Resumerend a.d.h.v. het voorbeeld (ongewijzigd):
- hypotheek samen 100.000
- vrije verkoop waarde huis 200.000
- overwaarde huis dus 100.000
- levensverzekering opgebouwd 40.000
- uitkoop = helft overwaarde + helft opgebouwd levensverzekering = 50.000 + 20.000 = 70.000

Na uitkoop:
- bestaand hypotheek op mijn naam (100.000)
- bestaande levensverzekering op mijn naam (met op dit moment 40.000)
- extra hypotheek van 70.000 afgesloten

En dus zijn nu de antwoorden (gewijzigd):
Eigenwoningschuld van mij per 1-1-2009 = 50.000
Eigenwoningschuld van ex per 1-1-2009 = 50.000
Verkooprijs = bovengenoemde uitkoop PLUS helft hypotheek die ik van ex heb overgenomen = 50.000 + 20.000 + 50.000 = 120.000
Verkooprijs = dus meer dan de helft van de verkoopprijs bij vrije verkoop!!!
Aankoopprijs = Verkoopprijs = 120.000
Eigenwoningschuld voor mij per 31-12-2009 = 50.000 (stand 1-1) + 120.000 (aankoopprijs) = 170.000
Eigenwoningschuld voor ex per 31-12-2009 = 0
Eigenwoningreserve voor mij per 31-12-2009 = 0
Eigenwoningreserve voor ex per 31-12-2009 = uitkoop = 50.000 + 20.000 = 70.000
(helft opgebouwde waarde levensverz hoort er echt bij, vind ik, anders is het onlogisch als de hyptheek hiervoor bij mij in box 1 valt)
(ik weet nu alleen even niet of ik dit punt juist zo gemakkelijk in de formulieren kwijt kon)

Feitelijk heeft mijn ex meteen een appartement gekocht, en moest dus verplicht daar 70.000 in stoppen, zodat haar eigenwoningschuld = aankooprijs appartement minus de 70.000, maar dit doet voor het verhaal er verder niet toe.

Ben je het me eens dat mijn aankoopprijs (wat ik feitelijk betaald heb), dus inderdaad meer is dan de helft van de vrije verkoopprijs van het huis? En dat ik de feitelijke bedragen waarvoor het huis over de toonbank heen is gegaan moet opgeven?

Verder valt het me op dat de bank voor beide partijen vrolijk de financieringskosten aan het meefinancieren is in de hypotheek, maar voor een tweede woning zijn deze niet meer af te trekken in box 1! Nu kan je wel lekker dit deel van de hypotheek in box 3 opgeven, maar als daar geen spaargeld tegenover staat, heb je er feitelijk niets aan, belastigingtechnisch gezien...



Groet!



Jeroen
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Makukoe »

Jeroen schreef:Inmmidels heb ik een e-mail van de bank waarin bevestigd wordt dat het deel van de hypotheek dat ik genomen heb om de helft van het opgebouwde kapitaal in de levensverzekering over te nemen van mijn ex, afgerekend kan worden in box 1. Een herbevestiging van wat altijd door hen aangegeven is. Ik ben er wel blij mee.
Er zijn twee mogelijkheden: of de bank praat fiscale onzin (komt weleens voor, helaas), of jij hebt het mailtje verkeerd geinterpreteerd. Over optie 1 hebben we het al gehad :D , als je optie 2 wilt uitsluiten mag je het mailtje ter beoordeling doorsturen aan makukoe@hotmail.com.
(sorry voor de arrogantie maar het klopt echt niet - die 20.000 leen je niet voor een eigen woning maar voor het overnemen van een kapitaalverzekering, dat kan niet tot de eigenwoningschuld behoren)
Jeroen schreef:Bij de uitkoop hoort niet alleen de helft van de overwaarde (incl. opgebouwd kapitaal) uitbetalen, maar ook dat ik de halve hypotheek van haar over neem! Hierdoor is de verkoopprijs voor mij feitelijk een andere dan zo maar de helft van de verkoopprijs in vrije verkoop. En ik neem aan dat ik de aankoopprijs/verkoopprijs moet opgeven die daadwerkelijk afgerekend is!
Je rekent ook daadwerkelijk 100.000 af. 50.000 betaal je "cash" aan je ex, de andere 50.000 betaal je door (met toestemming van de bank) haar deel van de hypotheek van haar over te nemen. Dus de verkoopprijs is wel degelijk 100.000.
Jeroen schreef:En dus zijn nu de antwoorden (gewijzigd):
Eigenwoningschuld van mij per 1-1-2009 = 50.000
Eigenwoningschuld van ex per 1-1-2009 = 50.000
Klopt
Jeroen schreef:Aankoopprijs = Verkoopprijs = 120.000
Nee, dat is 100.000
Jeroen schreef:Eigenwoningschuld voor mij per 31-12-2009 = 50.000 (stand 1-1) + 120.000 (aankoopprijs) = 170.000
150.000
Jeroen schreef:Eigenwoningschuld voor ex per 31-12-2009 = 0
Eigenwoningreserve voor mij per 31-12-2009 = 0
Klopt
Jeroen schreef:Eigenwoningreserve voor ex per 31-12-2009 = uitkoop = 50.000 + 20.000 = 70.000
(helft opgebouwde waarde levensverz hoort er echt bij, vind ik, anders is het onlogisch als de hyptheek hiervoor bij mij in box 1 valt)
50.000, want de helft van de verzekering hoort er niet bij
Jeroen schreef:Ben je het me eens dat mijn aankoopprijs (wat ik feitelijk betaald heb), dus inderdaad meer is dan de helft van de vrije verkoopprijs van het huis? En dat ik de feitelijke bedragen waarvoor het huis over de toonbank heen is gegaan moet opgeven?
Nee dus 8)
Jeroen schreef:Verder valt het me op dat de bank voor beide partijen vrolijk de financieringskosten aan het meefinancieren is in de hypotheek, maar voor een tweede woning zijn deze niet meer af te trekken in box 1!
Klopt, dat was zo van 2004 t/m 2009. Vanaf 1 januari 2010 zijn deze wel aftrekbaar.
Overigens heb jij hier in deze aangifte geen last van, want de bijleenregeling is bij jou niet van toepassing. Voor je ex geldt de bijleenregeling wel en als zij dat appartement in 2009 heeft gekocht heeft zij dus wel last van die feitelijke aftrekbeperking. De staatssecretaris heeft gemeld dat hij "oude gevallen" (dus v├│├│r 1 jan 2010) niet vanaf 2010 alsnog volgens de nieuwe regels wil behandelen (dus box 3 blijft box 3). Daar zal vast nog wel een fanatiekeling voor naar de rechter gaan maar wat de uitkomst daarvan zal zijn is gissen, voor beide standpunten (verhuizen naar box 1 of in box 3 laten) is wat te zeggen.
Jeroen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 mar, 2010 11:13 pm

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Jeroen »

Nou, ik heb de tekst maar even op de mail gezet...

Nu ik toch weer bezig ben.... hoe ga je om met dubbel gebruik van een taxatie? De taxatie was nodig voor de uitkoop, maar ook weer voor de financiering van de extra hypotheek... Kan ik hem volledig opvoeren bij de financiering, of is het gebruikelijk de helft van de kosten te nemen?

Groet!

Jeroen
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Makukoe »

Volledig aftrekken zou ik zeggen, die ene taxatie was noodzakelijk voor het verkrijgen van de hypotheek.

Het zou pas anders worden als je voor de verdeling/uitkoop ingewikkelde afspraken hebt zoals "twee taxaties laten doen en dan het gemiddelde nemen" (komt soms voor als beide ex-en elkaar voor geen millimeter vertrouwen en daarom ook de taxateur niet), dan kun je geen 2 taxaties aftrekken.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Makukoe »

Jeroen schreef:Nou, ik heb de tekst maar even op de mail gezet...
Dank - zie mijn antwoord per retourmail.

Deze rabo-medewerker kan nog best een fiscaal opfriscursusje gebruiken.

Overigens vraag ik mij wel af of de bank het ook goedvindt als je t.z.t. de mogelijke navorderingsaanslag van de belastingdienst naar hen doorstuurt. Je kunt met zo'n mail van de bank nog wel onder een boete uit, maar een navordering plus rente over een paar jaar (stel ze komen er in 2013 pas achter) tikt toch aan. :shock:
Jeroen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 mar, 2010 11:13 pm

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Jeroen »

Bedankt voor de reactie per mail.

Ik wil nu wel geloven dat het om de aankoop van de woning gaat, en niet om andere zaken. Ook als ze belastingtechnisch wel gekoppeld zijn aan de hypotheek eigen woning. Je geeft in je eigen mail al aan dat je hierdoor wel idiote situaties kan krijgen, dat je door de uitkoop van je ex veel meer schuld hebt dan de woning waarom het gaat.
Stilletjes hoop ik dat de hypotheekadviseur toch gelijk heeft, het is een ingewikkeld produkt begrijp is steeds, en misschien heeft de belastinginspecteur in het verleden voor uitkoop bij dit produkt een uitzondering gemaakt. Maar ja, dan zou jij het weer tegen moeten komen in je vakliteratuur... :-(

Ik wil eigenlijk niet een eventuele boete voorkomen, ik wil eigenlijk gewoon netjes mijn aangifte doen. En aangezien dit in alle oprechtheid tot doel had de waarde onderling 50-50 te verdelen en niet om de belasting op te lichten? Is het niet beter dit gewoon zo voor te leggen?

Eigenlijk kan ik het nog ingewikkelder maken. Mogelijk vind een fiscalist het dan steeds leuker worden?
1. Het huis staat alleen op mijn naam(!).
2. De hypotheek stond op onze beide namen.
3. We hadden een amsterdams beding, die stelde dat de winst uit het huwelijk netjes 50-50 verdeeld werd. Daarom maakten we ons nooit zorgen om punt 1.

Waarik naar toe wil: ben ik wel verplicht om de eigenwoningschuld op 1-1-2009 netjes 50-50 te verdelen? Door een andere toerekening van de eigenwoningschuld kan ik op deze manier toch het bezit wat eerderlijk verdelen, waardoor ik de scheve afhandelling door haar aandeel in de levensverzekering over te nemen wat compenseer. Dat is wel in de geest onze huwelijkse voorwaarden. Als ik even in real life speel, ben ik al een heel eind verder met 60% van de oorspronkelijke hypotheek als eigenwoningschuld.

Overigens, wat ik ook nog steeds vaag vind: wat is nou de "actuele" verkoopprijs waar de belastingdienst het over heeft?
Is dat de onderhandse verkooopwaarde vrij van huur uit het taxatierapport?
Of de prijs die wij samen, in alle redelijkheid, zijn overeenkomen als verkoopprijs (die was wat lager)?
Of het effectief betaalde geld voor de uitkoop (vind ik redelijk, maar nee dus, want daar werd haar deel van de aan-de-hypotheek-gekoppelde-levensverzekering in verrekend).
De OZB-waarde (die lag weer fors hoger, en als ik dat gebruik is mijn probleem ook weer opgelost! )?
Wat voor een eisen stelt de belastingdienst hieraan? Want de belastingdienst EIST geen taxatierapport, het is maar 'toevallig' dat ik die heb.

Wat zijn belastingen eigenlijk toch leuk, het is alleen zo jammer dat je er soms onbedoeld door gemangeld kan worden... ;-)
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Makukoe »

Jeroen schreef:Ik wil eigenlijk niet een eventuele boete voorkomen, ik wil eigenlijk gewoon netjes mijn aangifte doen. En aangezien dit in alle oprechtheid tot doel had de waarde onderling 50-50 te verdelen en niet om de belasting op te lichten? Is het niet beter dit gewoon zo voor te leggen?
Dan heeft het in ieder geval geen zin om de belastingtelefoon te bellen, want die mogen niet ("op straffe van ontslag", zoals een inspecteur vorige maand in een rechtszaak betoogde) aan standpuntbepaling doen. Niet dat er een gunstige standpuntbepaling mogelijk is als een verzoek in strijd is met de wet, daar is de fiscus sinds "Vinkenslag" nogal voorzichtig mee geworden.
Jeroen schreef:Eigenlijk kan ik het nog ingewikkelder maken. Mogelijk vind een fiscalist het dan steeds leuker worden?
1. Het huis staat alleen op mijn naam(!).
Ingewikkeld is inderdaad leuk - wat ik minder geslaagd vind is dat de uitgangsgegevens ineens anders blijken te liggen. Dus toch geen 50-50% eigendom? En viel de woning in een beperkte gemeenschap? Hebben jullie periodiek verrekend?
Jeroen schreef:Waarik naar toe wil: ben ik wel verplicht om de eigenwoningschuld op 1-1-2009 netjes 50-50 te verdelen? Door een andere toerekening van de eigenwoningschuld kan ik op deze manier toch het bezit wat eerderlijk verdelen
Volgens mij ga je nu twee dingen door elkaar halen: de (civielrechtelijke) verdeling van jullie vermogen en de (fiscaalrechtelijke) verwerking van de eigen woning in de aangifte.
Jeroen schreef:Overigens, wat ik ook nog steeds vaag vind: wat is nou de "actuele" verkoopprijs waar de belastingdienst het over heeft?
Is dat de onderhandse verkooopwaarde vrij van huur uit het taxatierapport?
Of de prijs die wij samen, in alle redelijkheid, zijn overeenkomen als verkoopprijs (die was wat lager)?
De overeengekomen verkoopprijs, want die is "per definitie" de werkelijke waarde op dat moment. Als dat niet zo zou zijn is er in principe sprake van een overbedeling/schenking. Zolang dat verschil redelijk beperkt is heeft dat in de praktijk verder geen gevolgen, behalve dat taxaties ook "marges" hebben heeft de belastingdienst andere prioriteiten dan vermeende overbedelingen aanpakken.
Jeroen schreef:Wat voor een eisen stelt de belastingdienst hieraan? Want de belastingdienst EIST geen taxatierapport, het is maar 'toevallig' dat ik die heb.
Geen eisen, daar geldt een "vrije bewijsleer" - taxatierapport, verkoopprijzen vergelijkbare woningen in de omgeving, marktgegevens, etc. Maar in de huidige woningmarkt zal het niet zo'n groot probleem zijn om een overdrachtsprijs te verdedigen die iets aan de lage kant is, mocht daar (maar dat verwacht ik niet, tenzij jullie het echt te bont maken) discussie over komen.
Jeroen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 mar, 2010 11:13 pm

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Jeroen »

Dag Makukoe,

Ik heb mijn verhaal niet nodeloos ingewikkeld willen maken, mogelijk heb ik daardoor teveel geschrapt? Waar wij voor hebben gekozen is een gewoon eerljke 50-50 verdeling van wat het huwelijk 'opleverde'. Alleen bij verlies (mijn vrouw had een klein eigen bedrijfje) zou ik beschermd zijn door de huwelijkse voorwaarden, was het idee. Alles alls goed ging, zou het dus gewoon werken alsof we in huwelijkse gemeenschap van goederen getrouwd waren. Dat het huis op alleen op mijn naam had geen bedoeling en was gewoon (onbedoelde) toeval bij de notaris. Het begrip woning in beperkte geenschap zegt me dan ook niks. We hebben ook verder nooit jaarlijks verrekend, alles kwam op de grote hoop, alleen in het bedrijfje zat niet veel. Ik had dit als mogelijkheid als het echt verkeerd zou gaan met het bedrijfje. Kortom, alles is altijd gewoon gedeeld, en in die geest is het ook gesplitst. Vandaar dat ik steeds over 50-50 sprak. Pas nu het met de belasting verkeerd verkeerd lijkt uit te pakken, zit ik te kijken wat de mogelijkheden zijn om ongeschonden toch weer op die 50-50 uit te komen. Dus excuses als ik toch geveel geschrapt heb in het verhaal naar jou!

Mag ik nog even vragen: OZB is fors hoger dan de taxatie, kan ik dat als verkoopprijs nemen?

Of kan ik een andere verdeling van de eigenwoningschuld toepassen?

Ik heb gisteren in de Elsevier van 2008 zitten kijken, en kwam daar onder de noemer "Uitkoop" toch constructies tegen met vermenging van verschillende financi├½le zaken ├®n goederen. Het was lastig te volgen zeg ik erbij, maar in MIJN eigen woorden lees ik hier uit:
- verschuiving van de eigenwoningschuld van de een naar de andere partner is mogelijk als onderdeel van de uitkoop en
- bij de verrekening voor de uitkoop van de ex-partner mag de hypotheek verhoogd worden bij de persoon die blijft wonen als die nog ruimte heeft in zijn deel van de overwaarde.
Ik ben benieuwd wat je daar van vind, in de geest past het zo bij wat ik wil, ik zal het wel allemaal te optimistisch en onjuist interpreteren.... :-(

Het gaat in het kader van "uitkoop" en ik zie het in
4.23.2 Overname aandeel in eigen woning van ex-partner, incl. voorbeeld dat erbij staat (mbt vraag Eigenwoningschuld)
en ook bij
40.4.4 Eigenwoningreserve bij partners die uit elkaar gaan. (Hoofdstuk bijleenregeling)
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Makukoe »

Jeroen schreef:Mag ik nog even vragen: OZB is fors hoger dan de taxatie, kan ik dat als verkoopprijs nemen?
De "verkoopprijs" die je in de aangifte vermeldt is de prijs die jullie onderling zijn overeengekomen in het echtscheidingsconvenant. Dus als jullie bewust een te hoge of te lage waarde zijn overeengekomen is dat hooguit een schenking geweest, maar feit is dat "haar helft" voor die overeengekomen waarde aan jou is verkocht.

V.w.b. de Elsevier almanak (ik heb de 2010 editie er even bijgepakt): daar staat niets anders dan dat de financiering van de overbedelingsschuld als eigenwoningschuld kan worden beschouwd tot maximaal het bedrag van de overwaarde van het deel dat (civielrechtelijk) van de ex-partner wordt overgenomen. In het rekenvoorbeeld in de 2010-editie wordt uitgegaan van een overwaarde van Ôé¼ 210.000, dus Ôé¼ 105.000 per persoon, terwijl de overbedeling Ôé¼ 84.000. Dat gaat dus goed. Bij jullie is die overwaarde Ôé¼ 50.000 per persoon. Wat de totale overbedeling ook is, je kunt Ôé¼ 50.000 van de financiering (van Ôé¼ 70.000) aanmerken als eigenwoningschuld.

Als jullie in het convenant uitgaan van een verdeling van 50%-50%, dus ieder heeft recht op 50% van de totale overwaarde (waarbij je je eventueel zou kunnen afvragen of de gehele waardeaangroei tijdens jullie huwelijk heeft plaatsgevonden of dat jij al op het moment van trouwen een overwaarde had), dan geldt dat je je ex-partner uitkoopt voor het bedrag waar zij recht op heeft. De uitkoop die ziet op de eigen woning (overeengekomen waarde min eigenwoningschuld) is de overwaarde waar jij weer een eigenwoninglening voor kan afsluiten. Een spaarpotje in de vorm van een kapitaalverzekering maakt geen deel uit van de overwaarde (je kunt ook geen lening afsluiten voor een extra storting in de polis - dwz kan wel, maar dan is die lening geen eigenwoningschuld). De polis is w├®l een te verdelen vermogensbestanddeel.
Jeroen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 mar, 2010 11:13 pm

Re: Uitkoop ivm echtscheiding, hoe aangifte?

Bericht door Jeroen »

Tja... het wordt erg lastig allemaal.

Wat betreft het convenant: daar staan alleen peildata t.a.v. de waarde bepaling van alles (goederen, financiële componenten, woning) genoemd, en dat het geheel 50-50 gaat. Maar hoe dat precies wordt samengesteld daar zijn wij vrij in, en is ook nu nog bespreekbaar. Zie nu wel dat de waarde van de woning wel hard vermeld staat ;-).
Dan rest mij alleen mij een hogere eigenwoningschuld toe te kennen dan haar, waardoor ik een hogere hypotheek kan nemen. (Zij gebruikt niet de volledige ruimte voor toeknning aan box 1). Hmm... ook onzin,dan piept het aangifte programmma weliswaar niet, maar dan geef ik weer meer dan de halve overwaarde. Ik draai rondjes nu.
We zijn overigens van niets in dit huis gestapt, vandaar dat er geen overwaarde is van voor het huwelijk.

Groet!
Plaats reactie