goedkoper uit door lening ouders (of niet)?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Carolien
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 30 okt, 2006 8:16 pm

goedkoper uit door lening ouders (of niet)?

Bericht door Carolien »

Voor de creatievelingen de volgende vraag:

Ik wil 50.000 euro van mijn ouders lenen voor de aanschaf van een woning. Ik los gewoon af en betaal rente aan mijn ouders die ik kan aftrekken van de belasting. Dit schijnt te kunnen (zie telegraaf OverGeld rubriek).

Maar stel dat we een hele hoge rente afspreken en mijn ouders "schenken" mij een deel terug. Dan is dit voor mijn ouders kosten neutraal maar voor mij goedkoper omdat ik meer kan aftrekken.

Kan dit of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Idee is prima maar de fiscus accepteerd alleen een marktconforme rente.

Nu zit er verschil in hoe de ouders het geld verstrekken is dit met een hypothecaire inschrijving (=zekerheid) of als krediet. De marktrentes voor beiden verschilt namelijk nogal.

Maar stel nu dat je leent tegen 5% dan gaat er 2.500 naar je ouders. Netto echter kost het je slechts 1.465. Je ouders ontvangen 2% meer dan ze op een spaarrekening kunnen ontvangen (= 1.000) en kunnen je dat terugschenken. Wel alles netjes aantoonbaar doen. Zodoende kost deze 50.000 je slecht 465 op jaarbasis.

Uiteraard gaat deze berekening alleen op als alle rente in Box 1 aftrekbaar is.

Deze vraag is al meer gesteld dus lees bijvoorbeeld ook: http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... ght=ouders
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Dank je wel Cnorretje, daar wilde ik ook naar gaan verwijzen. :)

Dus Carolien, een prima idee....maar let op de voorwaarden!
Plaats reactie