Wie kan er mij vertellen of dit haalbaar is???

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Lisa

Wie kan er mij vertellen of dit haalbaar is???

Bericht door Lisa »

Hoi,

Wie helpt er ons mee kijken of dit financieel haalbaar is?


Wij willen een stuk grond kopen en een woning laten bouwen onze totale kosten zijn als volgt opgebouwd

50.000 grond
10.000 grond klaarmaken en aansluiting gemeente e.d.
140.000 huis sleutelklaar
10.000 voor keuken, vloer behang e.d
5.000 bouwrente +/-
1.000 kosten verkoop huidige woning
3.000 notaris kosten
24.000 restschuld verkoop huidige woning
22.000 PL

Totale som van 265.000

Onze inkomsten zijn 41.600 per jaar. en een uitkering die vaak niet meegerekend kan worden van 9.000 per jaar.
Verder geen financiele verplichtingen.

Er loopt al een levensverzekering 8 jaar die we mee willen nemen.
131,00 per maand (waarde over 22 jaar 130.000)

Wie kan ons vertellen of dit haalbaar is en bij welke bank wij dan het beste een afspraak kunnen maken?

Wij zijn al bij een hypotheek verstrekker geweest maar die vertelde ons dat de postbank niet akoord zou gaan omdat het bruto en nette verschil per maand te klein zo zijn. (dit komt door het grote niet aftrekbare deel)

Alvast bedankt
Lisa
:D
Jess

mogelijk!

Bericht door Jess »

Hallo,

Ik zou zeggen, ja dit is wel mogelijk, is het inkomen van 41.600 bruto of netto, en hebben jullie nu ook een koopwoning?

Stuur even een mail naar mij dan kan ik bekijken wat ik voor u zou kunnen doen.

Groeten riliana@killamail.com
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Lisa,

Dit ga je niet redden op jullie inkomen(s!).

Deel PL (neem aan dat het niet is gebruikt voor verbetering van de woning) en verliesbedrag van jullie huidige woning dat je meeneemt in nieuwe hypotheek is niet aftrekbaar.

Ik zit niet op het forum om mensen te veroordelen, maar waarom wil je dit? Je gaat een loodzware financiering aan op twee volledige inkomens, je moet je huidige woning zelfs met verlies verkopen en je hebt ook nog een aanzienlijk krediet lopen.

De nieuwe gedragscode bij banken zijn m.i. eerlijk gezegd juist in het leven geroepen om dit soort financieringen te voorkomen.

Mijn advies op basis van de beschikbare gegevens; blijven waar je zit.
lisa

Bericht door lisa »

bedankt voor de snelle reacties.

Het loon is bruto.

Wat betreft de reactie door jari
Ik betaal nu aan mijn hypotheek 5.3% rente
en over de pl 6,6% rente vrij hoog dus.
Als ik een vrijstaand huis laat bouwen is het huis na realisatie al enorm in waarde gestegen. En na 5 jaar wil ik het verkopen om dan schuldvrij een goedkoper huis weer te kopen. Ik zie dit als een investering in de toekomst.
Maar goed bedoeld advies is altijd welkom.
Joyce
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 21 aug, 2006 8:15 pm

Bericht door Joyce »

Ik sluit me bij Jari aan. De hypotheeksom is te hoog in verhouding met het inkomen. Daarnaast vind ik de 5000 euro voor bouwrente ook vrij laag ingeschat. Hoe lang duurt het voordat het huis opgeleverd wordt na aankoop van de grond?

Er zullen vast wel een aantal banken te vinden zijn die dit financieren, maar dat wil nog niet zeggen dat het verstandig is. Het feit dat de meeste banken het niet aan durven moet genoeg zeggen.

Mijn advies: blijf nog een paar jaar in de huidige woning zitten totdat deze zonder verlies verkocht kan worden en probeer in de tussentijd de PL ook af te lossen. De rente daarvan is trouwens niet eens echt hoog, ze zijn er ook met 12% hoor.

Daarnaast geloof ik niet dat je de nieuwbouwwoning over 5 jaar met meerwaarde kunt verkopen, als je voor 10.000 verbouwd wil het nog niet zeggen dat de woning ook 10.000 meer waard is. Met een hoge hypotheek en een behoorlijk deel waarvan de rente niet aftrekbaar is zou ik dat risico in ieder geval niet nemen.
Laatst gewijzigd door Joyce op za 24 feb, 2007 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Lisa

Bericht door Lisa »

Inderdaad wij vinden het per maand ook wel een flink bedrag maar we zijn nu ook al 131,00 aan levensverzekering plus 859,00 aan bruto hypotheek en dan nog 140,00 aan de schuld dus dan zitten wij nu ook al vrij hoog. (876,- Netto per maand)
Wij wonen dan ook nog eens in een buurt waar de woningen niet snel in prijs zullen gaan stijgen omdat de buurt er alleen maar sterk op achteruit gaat.

Als wij een nieuwbouw woning vrijstaand zelf laten bouwen en onze totale kosten van alles bij elkaar zoals bovenaan in mijn bericht staat bij elkaar tellen is dit 219.000.
Wij laten deze woning bouwen in een dorp naast blauwstad(groningen) deze woning is dan naar 5 jaar echt al meer waard waarschijnlijk al als hij af is gebouwd maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
En dan is onze winst dus al het resterende bedrag van die 219.000 naar 266.000

We willen een cellenbeton of prefab woning laten bouwen deze zijn in een half jaar gereed voor bewoning.

Denken jullie er nog steeds zo over na deze uitleg?

Groetjes Lisa
(die eigenlijk wel heel graag wil verhuizen :D )
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Lisa,

Ik begrijp je redenering, maar mijn mening verandert niet. Je speculeert op waardestijging van de nieuwe woning en ik vind het niet realistisch om daarvoor zo'n stap te nemen. Het lijkt me zinvoller om het doorlopende krediet op een 'reguliere' manier af te lossen.

Je doet er dus echt verstandig aan om te blijven.

sorry. :cry:
lisa

Bericht door lisa »

Hoi Jari,


Ik zou dan 150,- extra per maand kunnen aflossen dan zit ik al niet echt ruim meer met kids.
En dan zou er een waardestijging in zitten van 4% per jaar met een beetje geluk zijn we dan 3,5 jaar verder wil ik met mijn woning quit spelen.

Dus dan zou ik over 3 jaar nog 16.600 euro schuld hebben. :cry:

En onze gedachten is dan ook dat het wonen in Groningen tegen die tijd in verhouding ook veel duurder zal zijn geworden waardoor wij onze plannen van het vrijstaand wonen vaarwel zouden moeten zeggen.

pfff soms zie je er dan ook geen eind in :( :(
Dit ook helaas doordat wij de dupe zijn van Lekker leven hypotheken deze man zit gelukkig al een tijdje vast voor miljoenen.
En het geld is natuurlijk nergens meer te vinden :cry: .
Wij hadden namelijk geld in een soort van garant fonds gestopt dat per jaar een leuk bedrag zou uitkeren voor extraatje e.d. helaas hebben wij dus maar 1 jaar een heel klein deel van dit geld mogen ontvangen en dan hebben wij nog erg veel geluk als ik het van andere mag horen.

Groetjes Lisa
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Lisa,

Ik moet het verhaal van Jari en Joyce helaas onderschrijven.

In je nieuwbouwbegroting mis ik overigens nog een aantal posten die zeker nog wel om de hoek zullen komen kijken:

- half jaar dubbele lasten
- bestrating
- zonnewering
- herinrichting
- tuinaanleg

Met name alle kosten die nog volgen na oplevering worden door veel mensen over het hoofd gezien en het gaat meestal toch om aanzienlijke bedragen.

Is niet leuk om een nieuwbouw woning te hebben en die door geldproblemen maar matig in te kunnen richten. Natuurlijk neem je spulletjes mee maar de praktijk leert dat er altijd kosten gemaakt gaan worden. En een tuin vol afrikaantjes dat maakt het ook niet echt spannend.
denis
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 feb, 2007 2:05 pm

nieuwbouwwoning

Bericht door denis »

Beste Lisa,
In tegenstelling tot wat anderen zeggen vind ik dat je argumenten wel zwaar wegen ! Je geeft aan dat de woningen in de buurt niet snel in prijs stijgen omdat de buurt achteruit gaat. je wilt hier dus weg met je kinderen ? Dat lijkt me een goed argument. Als je je woonsituatie kunt verbeteren en je bent qua maandlasten niet duurder uit bij vergelijkbaar of minder risico met de kans op aanzienlijke waardestijging in de toekomst ! :P
Als je mij mailt dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen.
Vriendelijke groet,

Denis
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: nieuwbouwwoning

Bericht door Cnorretje »

denis schreef:Beste Lisa,
Als je mij mailt dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen.
Vriendelijke groet,

Denis

Dit is dus tegen de regels van het forum; Klanten werven en reclame maken is niet toegestaan.

Je houdt je verder duidelijk niet aan de de recente regels van de AFM overfinanciering tegen te gaan. Dit is duidelijk een voorbeeld van mensen de vernieling in helpen. Waar provisie mensen al niet toe aanzet.

BAHHH
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Volledig eens met Cnorretje. Wegwezen met dergelijke bijdragen.
nininana

Re: Wie kan er mij vertellen of dit haalbaar is???

Bericht door nininana »

bij ons vind je geen bouwgrond onder de 200.000 euro !!!! ????????????????????????????????????
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Wie kan er mij vertellen of dit haalbaar is???

Bericht door Adviseur hypo »

bij ons vind je geen bouwgrond!
Plaats reactie