aankoopprijs, koopsom, hypotheek wat is het nou?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

drivervince
Berichten: 1
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 10:36 am

aankoopprijs, koopsom, hypotheek wat is het nou?

Bericht door drivervince »

Hallo allen.

ik heb in 2011 een huisje gekocht :D en sta nu voor de simpele taak om mijn belastingaangifte te doen. :shock:

in het programma, de allereerste vraag, de Aankoopprijs, inclusief kosten, gaat het al fout.
want de prijs die ik heb kan zijn:
voorlopig koopcontrakt 183.000
koopsom volgens notaris akte 181.500 !?? ( & overdrachtbelasting 3630. Moet dit er dan nog bij?)
hypotheek kosten all in 194.450

de kosten voor technische leuring, taxatie, notaris ed. is wel duidelijk. maar het bedrag waar ik mee begin.. ?
de belastingdienst was telefonisch ook heel duidelijk... namelijk dat meneer het heel goed wist, maar eigenlijk de ballen verstand er van heeft. schiet lekker op. :roll:

weet iemand wat ik nu in moet vullen ? k weet t nie meer.. :?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: aankoopprijs, koopsom, hypotheek wat is het nou?

Bericht door Jean henri »

Als er staat inclusief kosten dan is dat de koopsom die je hebt betaald (Ôé¼ 181.500) vermeerderd met de bijkomende kosten om de koop te realiseren. Gewoon alles bij elkaar optellen. Je zal vermoedelijk dan rond de Ôé¼ 192.500 uitkomen.

Overigens bij de ├®├®nmalige kosten; de kosten van een bouwkundige keuring is in beginsel niet fiscaal aftrekbaar!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: aankoopprijs, koopsom, hypotheek wat is het nou?

Bericht door schakel »

De kosten van de notaris dienen uitgesplitst te worden: kosten leveringsacte ÔÇô niet aftrekbaar. Notariskosten tav de hypotheek ÔÇô wel aftrekbaar. Meestal is de verhouding tussen de kosten ongeveer 50-50. U moet dus een hypotheeksplitsing aanbrengen; wat zijn de kosten van het 'lenen' ÔÇô wel aftrekbaar en wat zijn de kosten voor de 'stenen' ÔÇô niet aftrekbaar. Het lezen van een notarisnota is niet eenvoudig. BTW-kosten bijvooreeld dienen uitgesplitst te worden enzovoort. Ik raad u aan om eenmalig hulp te zoeken bij het invullen van uw aangifte. Dat kan betaald advies zijn maar ook (grati) invulling bij een vakbond.
Plaats reactie